۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۲۸
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85548127
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هشدار اسلواکی به اوکراین درباره توقف ترانزیت نفت روسیه

تهران-ایرنا- «پیتر پلگرینی» رئیس‌جمهور اسلواکی امروز (چهارشنبه) هشدار داد که اگر اوکراین مساله ترانزیت نفت از روسیه را حل نکند، اسلواکی ممکن است اقدامات تلافی جویانه اتخاذ کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، پیتر پلگرینی در نشستی خبری اظهار داشت: آنچه اوکراین نسبت به اسلواکی انجام داد را موضوعی بسیار جدی و مداخله‌ای بسیار ناخوشایند در روابط خوب‌مان می‌دانم.

وی تصریح کرد: از آنجایی که اسلواکی به عنوان یک کشور مستقل، در نهایت مجبور به اتخاذ نوعی اقدامات متقابل می‌شود، قاطعانه معتقدم که کی‌یف می‌تواند هر چه زودتر این موضوع را سامان دهد. این [اقدام تلافی‌جویانه از سوی اسلواکی] به نفع اوکراین و شهروندانش نیست.

پیتر سیجارتو وزیر امور خارجه مجارستان هم پیشتر اعلام کرده بود که ترانزیت نفت شرکت «لوک‌اویل» روسیه از مسیر اوکراین از طریق خط لوله «دروژبا» متوقف شده است.

در همین حال، وزارت اقتصاد اسلواکی با اشاره به اینکه لوک‌اویل توسط اوکراین تحریم شده است، تایید کرد که دریافت نفت از این شرکت به دلیل توقف ترانزیت کی‌یف متوقف شده است.

در حالی که پالایشگاه «اسلونفت» اسلواکی، نفت روسیه را از یک تامین‌کننده دیگر تحویل می‌گیرد، اما این کشور در حال مذاکره با طرف اوکراینی درباره وضعیت فعلی است.

به گزارش ایرنا، دولت مجارستان پیشتر اعلام کرد که بازپرداخت وام‌های اتحادیه اروپا برای ارسال سلاح به اوکراین را تا زمانی که کی‌یف اجازه ترانزیت نفت از شرکت لوک‌اویل روسیه را صادر کند، مسدود خواهد کرد.

وزیر امور خارجه مجارستان گفت «تا زمانی که این موضوع توسط اوکراین حل نشود، همه باید پرداخت ۶.۵ میلیارد یورو غرامت تسهیلات صلح اروپا (EPF) برای انتقال تسلیحات را فراموش کنند.»

عمده صادرات نفت روسیه به کشورهای شرق اروپا از طریق خط لوله نفتی دروژبا به معنی «دوستی» انجام می‌شود که در طول سال‌های جنگ همچنان فعال بوده است.

مجارستان به طور قابل توجهی به نفت روسیه وابسته است و می‌گوید نمی‌تواند بدون آن پالایشگاه‌های خود را تامین کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha