به گزارش خبرنگار گروه علموآموزش ایرنا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم با پنج اولویت فعالیت خود را آغاز کرد. نخستین اولویت آن مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری با هدف تبدیل اساتید و دانشگاه های کشور به مرجع علمی و افزایش تعاملات علمی با دنیا و کشورهای همسایه بود. آموزش و پژوهش هدفمند و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآورپروری، تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش به ترتیب در اولویت های دوم تا پنجم حوزه آموزش عالی بود. در این گزارش به اختصار به فعالیتهای انجام شده در معاونتهای مختلف این وزارتخانه و بر اساس پنج اولویت یادشده پرداختهایم.
معاونت آموزش و ساماندهی سند آمایش آموزش عالی/ تقویت مهارتپذیری
۱-تقویت آموزش | ۱. ارزیابی بیش از۱۱۵پرونده در سال۱۴۰۲جهت انتخاب ۱۸سرآمد آموزشی و ارزیابی بیش از۸۴ پرونده درسال۱۴۰۳ از ۱۹ سرآمدآموزشی کشور ۲. تدوین و اجرای آیین نامه پایه تشویقی اعضای هیات علمی ۳. پیگیری جهت اختصاص گرنت ویژه آموزشی به اعضای هیات علمی از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ ۴. بازنگری و تصویب آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی |
۲. ارتقای و اشتغال پذیری مهارتافزایی | ۱. تبدیل دانشگاه فنی و حرفهای به دانشگاه ملّی مهارت و تشکیل شورای سیاستگذاری مهارتی در معاونت آموزش ۲. بورس پنج هزار و ۵۸۷ نفر در ۱۳۰۹رشتهمحل در مقاطع کارشناسی وکارشناسی ارشد ۳. تصویب آییننامه تسهیل اجرای دروس مهارتی، اشتغال پذیری در هیات وزیران مطابق مصوبه شورای عالی اشتغال |
۳. تقاضامحوری و نیازمحوری | ۱. پذیرش۵۲۰ دانشجوی استعداد درخشان (باآزمون) به صورت استاد محور در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در ۱۴۰۲ و راه اندازی سامانه پارسا و ثبت سه هزار و ۹۵۸ نیاز ۲. رشد بیش از۱۰۲ درصدی بازنگری برنامه های درسی ۳. تاسیس تعداد ۲۳ رشته/محل با شرایط خاص ویژه بانوان–تاسیس سه دانشکده خانواده |
۴. حمایت از استعدادهای درخشان و نخبگان | ۱. افزایش۱۰۳ درصدی پذیرش استعداد درخشان درمقطع دکتری تخصصی و ۲۹درصدی در مقطع کارشناسی ارشد ۲. اجرای طرح حمایت از پذیرش رتبههای زیر۲۰۰کنکور سراسری و دارندگان مدالهای المپیاد در رشتههای اولویتدار با هماهنگی بنیاد ملی نخبگان ۳. پرداخت پژوهانه ماهیانه به استعدادهای درخشان پذیرفته شده در مقاطع تحصیلات تکمیلی به عنوان پژوهشگرتمام وقت |
۵. الگوی بهرهوری و حکمرانی | ۱. موافقت قطعی یا اصولی با انحلال۹۵مؤسسه ۲. ارائه الگوی توسعه آموزش عالی درمنطقه ساحلی مکران با رویکرد ایجاد شهر دانش و نوآوری ثریا و اخذ مصوبات ۳. ایجاد ۱۱۵رشته محل با۲۰۰۰ دانشجو |
معاونت فناوری و نوآوری؛
۱. توسعه پارکهای علم و فناوری از ۴۹پارک به ۵۹ پارک |
۲. راه اندازی۲۳ پردیس مشترک بین پارکهای علم وفناوری و شرکت شهرکهای صنعتی استانهای مربوطه |
۳. صدور۳۴ مجوز اولیه مراکز رشد واحدهای فناور و افزایش تعداد مراکز رشد از ۲۱۰ مرکز از ابتدای دولت سیزدهم به۲۹۷ مرکز در سراسر کشور تاکنون |
۴. ثبت ۱۵ هزار و ۹۲۱نیاز ، ۲ هزار و ۸۶۱ ایده و ۲ هزار و ۲۳ طرح پژوهشی درسامانه نظام ایدهها و نیازها تا تیرماه امسال |
۵. شناسایی و معرفی تعداد ۵۸۵ واحد فناور حوزه علوم انسانی و اسلامی و فناوری نرم مستقر در پارک های علموفناوری و مراکز رشد واحدهای فناور تا پایان سال ۱۴۰۲ |
۶. شرکت درطرح پژوهانه همساز ۱۰۰۰گرنت ۱۰۰میلیونی |
ساخت مسکن برای دانشگاهیان/ تخصیص ۱۱۳ درصد بودجه
۱. آغاز طرح ملی مسکن دانشگاهیان و عملیات اجرایی با ساخت ۵۹ هزار ۵۰۰ واحد مسکونی برای نخستین بار |
۲. افتتاح ۲۷۲ طرح نیمه تمام در حوزه اموزش عالی |
۳. جهش اعتبارات تعمیرو بهسازی فضاهای فیزیکی از طریق رایزنی فشرده با مجلس و دولت از پنج هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۰ به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان |
۴. اموال ارزش افزایی شده از طریق مولدسازی به ارزش ۸ هزار و ۲۵ میلیارد تومان از ۹۵ طرح |
۵. اختصاص بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات مصوب سفرهای استانی |
۶. میانگین۱۱۳ درصد تخصیص در سه سال گذشته بودجه دانشگاهها |
۷. اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاههای دانشگاهی با مجوز رهبری |
۸. اختصاص بیش از ۳۷ میلیارد تومان حمایت مادی برای ۲۲۶ نشریه نمایهشده بینالمللی |
۹- اختصاص ۱۴ میلیارد تومان بودجه برای اعزام مدرس زبان فارسی به خارج از کشور |
۱۰. تامین اعتبار و پرداخت بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان حق عضویت سازمانهای بینالمللی |
۱۱. پاداش بیش از ۲۹ میلیارد تومانی برای ۱۳۸ استاد نمونه و سرآمد آموزشی کشور |
۱۲. پاداش بیش از ۴۵ میلیارد تومانی برای یکهزار و ۱۷۳ استاد پر استناد دانشگاهی |
۱۰ .۱۳ اقدام ویژه برای اعضای هیات علمی دانشگاهها |
شورای عالی عتف؛ برگزاری دو جلسه با حضور رئیسجمهور/ توسعه دورههای پسادکتری
۱. برگزاری ۲ جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری پس از ۱۱ سال با حضور رئیس جمهور شهید |
۲. راه اندازی دوره های پسادکتری و تصویب آییننامه جذب و بکارگیری محققان پسادکتری |
۳. اخذ مجوز۵۰۰ امریه سربازی سالانه برای محققان پسادکتری با موافقت مقام معظم رهبری |
۴. تصویب آییننامه و راه اندازی سامانه پژوهشگران مستقل کشور |
۵. تأسیس صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری |
۶. تعیین سکوی نظام ایدهها و نیازها (نان) به عنوان پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری |
۷. پروژه مرجعیت علمی ( تعداد مجلات نمایه شده درپایگاه علمی اسکوپوس در دولت سیزدهم به ۷۲ نمایه |
۸. افزایش سهم مقالات فارسی در بانک اطلاعاتی اسکوپوس ( ۳۱ درصد) |
۹- جایگاه ششمی ایران با۸۸۰نشریه نمایه شده در دوآج |
۱۰. زبان فارسی، با ۴۸۵نشریه و به عنوان نهمین زبان نشریات نمایه شده دردوآج |
۱۱. پرداخت۳۰میلیارد تومان مبلغ تشویقی به نشریات علمی نمایه شده در پایگاههای معتبر بینالمللی در ۲ سال اخیر |
۱۲. ختصاص پایه تشویقی برای سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی نمایه شده در پایگاههای معتبر بینالمللی |
۱۳. حمایت مالی از ۶۰ استاد ممتاز کشور، حمایت مالی از ۳۷۷دانشمند پراستناد یک درصد برتر جهان |
۱۴. حمایت مالی از یکهزار و ۱۰۴ دانشمند ایرانی پراستناد ۲درصد برتر جهان و حدود چهار هزار عضو هیات علمی تازه استخدام شده در پنج سال اخیر (۹۷ الی۱۴۰۱) |
۱۵. واگذاری۴۴ماموریت ملی به دانشگاهها براساس اولویتهای پژوهشی استانی |
۱۶. برگزاری یک هزار و۹۷۱ فرصت مطالعاتی درجامعه وصنعت طی سه سال |
۱۷. پنج هزار و ۶۸۳ دوره تخصصی و ۲ هزار و ۱۸۷ دوره عمومی برگزار شده در راستای مهارت افزایی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی |
۱۸. تصویب و ابلاغ شیوهنامه اجرایی مشوقهای خدمتی مهارتآموزی |
۱۹- اختصاص حداقل ۱۵ درصد بودجه دانشگاهها به فعالیتهای پژوهشی در قانون برنامه هفتم توسعه |
۲۰. مصوبه شورای عالی عتف برای حمایت از دانشمندان پراستناد و تصویب بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی در قانون بودجه ۱۴۰۳ |
سازمان امور دانشجویان و افزایش دانشجویان خارجی
۱. جذب دانشجویان بینالمللی | ۱. آییننامه صدور مجوز و تعیین سقف پذیرش دانشجویان بینالملل ۲. آییننامه اعطای بورس تحصیلی دانشجویان بینالمللی ۳. ایجاد ردیف بودجه دانشجویان بینالمللی برای نخستین بار از سال ۱۴۰۱ ۴. طراحی سامانه امور دانشجویان بینالملل(ادب) ۵. افزایش سهم ۲۳ درصد دانشگاههای دولتی از دانشجویان بینالمللی در ۱۴۰۰ به ۴۳ درصدی در سال ۱۴۰۳ ۶. افزایش تعداد و جابجایی رایزنان علمی ۱۲ رایزن به ۲۴ رایزن |
۲.اصلاح نظام بورسوفرصتهای مطالعاتی | ۱. طراحی بورسهای۱۳گانه جدید در سازمان امور دانشجویان ۲. تصویب آییننامه جامع اعطای بورس در هیات دولت ۱۴۰۳ |
۳.ایجاد پایگاه ملی مدارک تحصیلی کشور | آمار مدارک ثبت شده در پایگاه از ۷۵۰ هزار در ۱۴۰۰ به هفت میلیون ۴۰۰ هزار مدرک ثبتی |
۴. توسعه خدمات پیشگیری و سلامت با محوریت سبک زندگی ایرانیاسلامی | ۱. تغییر رویکرد مراکز سلامت ازدرمان به سمت پیشگیری ۲. اجرایی سازی ساختار مندرج در قانون بر پایه نیازهای ترویج ۳. ارتباط نظاممند با شورای اجتماعی کشور برای نخستین بار و دریافت ردیف بودجه مرتبط با ماموریتهای سازمان ۴- اجراییسازی طرح ملیپات با هدف پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان |
۵.توسعه و احیای ورزش دانشگاهی | ۱. مشارکت امید آفرین دانشجویان درالمپیادهای ورزشی ۲. فعال سازی لیگهای ورزشی دانشجویی برای نخستین بار |
۶. هوشمندسازی | ۱. انجام ۳۲ طرح اصلی و ۱۹۵ زیرپروژه هوشمندسازی ۲. سطح آمادگی هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان ۳. برگزاری اولین رویداد فناورانه هوشمندسازی نظارت وارزیابی باحضورشرکت های دانشبنیان و شرکتهای فناور مستقردر پارکهای علموفناوری کشور |
۷.بهبود فرایندهای پاسخگویی | ۱. افزایش سرعت ارائه خدمت الکترونیکی سازمان ۲. کاهش میزان شکایت از سازمان از سه هزار و ۹۴۰ شکایت در ۱۴۰۰به ۲هزار و ۴۸۲ شکایت در ۱۴۰۳ ۳. ایجاد سامانه رضایت سنجی در سامانه سجاد و رضایت ۷۱ و ۷۴ درصدی طی ۲ سال اخیر |
۸.احیای رویکرد فرهنگی و توانمندسازی دانشجویان شاهد و ایثارگر | ۱. هویتبخشی و توانمندسازی با برگزاری جشنوارههای ورزشی، هنری و قرآنی |
اداره کل فضای فناوری اطلاعات و فضای مجازی و تشکیل پنجره واحد خدمات هوشمند
۱. طراحی، پیاده سازی و استقرارسامانه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی کشور |
۲. اتصال۲۷۴دانشگاه، پژوهشگاه، سازمان، پارک علم و فناوری و موسسه غیردولتی- غیرانتفاعی با بیش از۵۲۵سامانه دانشگاهی |
۳.جایگاه وزارت عتف درارزیابی های کیفیت خدمات دولت الکترونیکی درمیان۲۰وزارتخانه اصلی در دولت سیزدهم از رتبه ۱۹ در ۱۴۰۰ به رتبه دوم در ۱۴۰۲ |
۴. ارتقای زیرساختهای سختافزاری اعم از ذخیرهسازها، شبکه، دیواره آتش و دیواره آتشهای برنامههای تحت وب و سیستمهای رایانهای یاوران علمی در سطح ستاد |
۵. راهیابی سامانه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به رویداد جهانی جامعه مطالعاتی |
نظر شما