تغییرات پیشنهادی رژیم اسرائیل برای آتش بس غزه، توافق را دشوار می‌سازد

تهران - ایرنا - یک مقام غربی، یک منبع فلسطینی و دو منبع مصری تغییرات پیشنهادی رژیم صهیونیستی برای آتش بس غزه را فاش و تاکید کردند که این تغییرات دستیابی به توافق برای پایان به جنگ غزه را دشوار می‌سازد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، یک مقام غربی، یک منبع فلسطینی و دو منبع مصری به خبرگزاری رویترز گفتند که رژیم اسرائیل به دنبال اصلاح طرحی برای دستیابی به آتش بس در غزه و آزادی اسیران صهیونیست در نزد جنبش حماس است که دستیابی به توافق برای پایان دادن به جنگی که به مدت ۹ ماه ادامه دارد و منجر به ویرانی نوار غزه شده است را پیچیده می‌کند.

این چهار منبع به رویترز گفتند که رژیم اسرائیل می‌گوید فلسطینی‌های آواره باید پس از بازگشت به شمال نوار غزه با شروع آتش‌بس مورد بازرسی قرار گیرند و این برخلاف توافق قبلی است که به غیرنظامیانی که به جنوب گریخته‌اند، اجازه می‌دهد آزادانه به خانه های خود بازگردند.

یک مقام غربی اظهار داشت که مذاکره‌کنندگان رژیم اسرائیل خواهان یک مکانیسم غربالگری برای بازگشت ساکنان غیرنظامی به شمال غزه هستند زیرا نگران هستند که این ساکنان از رزمندگان حماس که هنوز آنجا را در اختیار دارند، حمایت کنند.

در همین حال یک منبع فلسطینی و دو منبع مصری گفتند که حماس درخواست جدید رژیم اسرائیل را رد کرده است.

این دو منبع مصری اشاره کردند که بحث دیگری در رابطه با درخواست رژیم اسرائیل برای حفظ کنترل مرز غزه با مصر وجود دارد و این همان چیزی است که قاهره آن را رد می کند زیرا فراتر از هر چارچوبی برای توافق نهایی است که طرفین به آن راضی شده اند.

به گزارش ایرنا، بر اساس معاهده سازش مصر و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۹، محور فیلادلفیا یا صلاح الدین به عنوان یک منطقه حائل در داخل نوار غزه و به موازات مرز با مصر به طول ۱۴ کیلومتر از گذرگاه کرم ابوسالم تا ساحل غزه در دریای مدیترانه ایجاد شد.

رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۰۵ کنترل محور فیلادلفیا را به عنوان بخشی از حوزه قضایی تحت اختیار خود در دست داشت؛ اما با عقب‌نشینی از این منطقه کنترل آن را به تشکیلات خودگردان واگذار کرد. نیروهای تشکیلات خودگردان تا سال ۲۰۰۷ کنترل این منطقه را بر عهده داشتند.

در همان سال پس از مذاکراتی هجده ماهه توافق امنیتی جدید میان قاهره- تل‌آویو به امضا رسید که براساس آن ۷۵۰ نفر از گارد مرزی مصر اجازه خواهند داشت مجهز به سلاح‌های سبک در این منطقه حضور پیدا کنند. براساس این توافق قرار بود تا نیروهای امنیتی مصر از نفوذ و انتقال غیرقانونی کالا یا تجهیزات نظامی به غزه جلوگیری کنند.

پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، مقامات امنیتی رژیم اشغالگر ادعا کردند که یکی از مسیرهای انتقال سلاح به غزه، تونل‌های زیر زمینی محور فیلادلفیا در جنوب غربی غزه است. برهمین اساس تل‌آویو با اعزام هیاتی امنیتی به قاهره خواستار استقرار نیروهای خود در این منطقه و نصب دوربین‌ها و حسگرهای نظارتی شده است. با وجود تاکید کابینه راستگرای نتانیاهو بر تحقق این خواسته اما دولت مصر به دلیل ملاحظات سیاسی- امنیتی تمایلی به اجرای این خواسته ندارد.

رویترز اضافه کرد که دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، کاخ سفید و وزارت امور خارجه مصر به درخواست ها برای اظهار نظر در مورد خواسته های اسرائیل پاسخ ندادند.

مذاکرات برای برقراری دور جدید آتش بس و مبادله اسرا میان حماس و رژیم اسرائیل تاکنون پس از چند دور مذاکره با حماس از طریق میانجی ها به نتیجه‌ای نرسیده است.

رژیم اسرائیل پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از آغاز جنگ در نوار غزه که با دو هدف اعلام شده نابودی جنبش حماس و بازگرداندن اسرای خود در هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) طی عملیات موسوم به طوفان الاقصی به راه افتاد، به اهداف خود نرسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha