جلوگیری ماموران منابع طبیعی گیلانغرب از برداشت بی‌رویه شیرین بیان و موسیر

قصرشیرین - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیرداری گیلانغرب با اشاره به دستگیری سه نفر در حین جمع آوری گیاه درمانی شیرین‌بیان در منطقه حفاظت شده قلاجه گفت: با حفاظت از مراتع بکر شهرستان اجازه فقر بیشتر به آن را نخواهیم داد.

فرزاد ربیعی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ماموران یگان حفاظت اداره محیط زیست با همکاری منابع طبیعی گیلانغرب حین گشت زنی در منطقه قلاجه به رد چرخ یک دستگاه تراکتور مشکوک شدند که پس از بررسی لازم مشخص شد افرادی در حال برداشت غیر مجاز ریشه شیرین بیان هستند.

وی اظهار کرد: مقادیری گیاه مکشوفه شیرین بیان به همراه تراکتور توقیفی و افراد دستگیر شده پس از تنظیم پرونده تخلف به مرجع قضایی معرفی شدند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گیلانغرب با اشاره به ماهیت برداشت گیاهان و گونه‌های فرعی جنگلی و مرتعی گفت: برداشت ۲ گونه گیاهی موسیر و شیرین بیان بر اساس قانون حفاظت از مراتع و جنگل ها ممنوع است.

ربیعی تصریح کرد: این ممنوعیت در راستای جلوگیری از انقراض گیاهان دارویی و مرتعی است چون برداشت بیش از حد طی سالهای اخیر علاوه بر اینکه موجب کمبود و انقراض گونه‌های با ارزش شده است؛ به تشدید اثرات خشکسالی‌ دامن زد.

به گفت وی شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع فرماندهی یگان حفاظت و ۱۵۴۰ تخلفات محیط زیست آماده دریافت گزارش و اخبار مردمی در خصوص آتش سوزی، تخریب و تصرف اراضی ملی و قاچاق گیاهان دارویی است تا از ورود خسارت به طبیعت جلوگیری شود.

شیرین‌بیان از گیاهان بومی منطقه و بسیار کم‌آب‌بر است و خواص دارویی همچون تقویت معده دارد.

گیاه شیرین‌بیان دارای برگ‌های مرکب از چهار تا هفت زوج برگ به اضافه یک برگچه انتهایی تشکیل یافته ‌است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند.

گل‌های این گیاه به رنگ‌های ارغوانی، زرد یا بنفش یا آبی مایل به سفید است که ریشه و ساقه زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد که ترکیبات موجود در ریشه برای مقابله با پوسیدگی دندان مفید و خاصیت ضدمیکروبی دارد.

شهرستان گیلانغرب در مرز ایران و عراق ۲۰۵ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که ۷۵ هزار هکتار آن جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha