محسن زنگنه روز شنبه در نشست با مدیر کل راه آهن خراسان در مشهد افزود: یک راهکار تامین ناوگان و دیزل جدید استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است که توصیه می شود راه آهن جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعامل بیشتر با این بخش برای تامین ناوگان ریلی یاد شده اقدام کند.
وی ادامه داد: مجمع نمایندگان استان متشکل ۱۸ نماینده از ۱۲ حوزه انتخابیه در نظر دارد چالش های یاد شده حوزه حمل و نقل ریلی را در نشست با وزرای زیربنایی دولت چهاردهم پیش از برگزاری جلسات رای اعتماد مطرح کند.
مدیر کل راه آهن خراسان نیز در این نشست گفت: ۸۰ درصد از سهم ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس می گذرد، ظرفیت جابجایی کالا در این محور تقریبا هفت و نیم میلیون تن در سال است که هم اکنون سالانه حدود چهار و نیم میلیون تن بار در این مرز ریلی جا به جا می شود.
مصطفی نصیری افزود: برای رسیدن به جا به جایی هفت و نیم میلیون تن از گذرگاه ریلی سرخس نیازمند توسعه زیرساخت ها و تامین ناوگان باری هستیم.
وی اضافه کرد: با توجه به این که سال گذشته ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمد می توانیم بخشی از کمبود واگن باری در شبکه ریلی را از کشورهای مستقل مشترک المنافع یا همان کشورهای "سی. ای. اس" تامین کنیم که این مهم، نیازمند پیگیری است.
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: همچنین باید تلاش کرد تا واگن های ایرانی بتوانند در شبکه ریلی کشور ازبکستان نیز تردد داشته باشند، عبور قطارهای باری ایرانی از مسیر ترکمنستان و حداقل سیر تا ازبکستان یکی از مزیت ها برای توسعه صادرات استان است.
نصیری با اشاره به افتتاح مرکز حمل و نقل بین المللی ایستگاه راه آهن شهید مطهری منطقه سنگ بست مشهد افزود: ایستگاه شهید مطهری در قالب بخشی از دهکده لجستیک مشهد به عنوان پشتیبان حوزه صادرات از استان عمل می کند.
وی ادامه داد: برای تحقق واقعی توسعه و تسهیل صادرات باید همه سازمان های مرتبط با حوزه صادرات در این ایستگاه و در حقیقت مرکز لجستیک مستقر شوند اما شاهدیم با وجود استقرار گمرک در این مجموعه ترابری، هنوز سازمان هایی مانند استاندارد که دارای آزمایشگاه خاص در حوزه صادرات هستند در این مجموعه مستقر نشده اند.
امکان جا به جایی ریلی ۲۰ میلیون مسافر در مسیر مشهد
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: ۷۰ درصد از سهم جا به جایی مسافر در کشور مرتبط با راه آهن خراسان است یعنی ۷۰ درصد قطارهای برون شهری کشور در مسیرهای منتهی به مشهد تردد دارند.
نصیری افزود: ظرفیت حمل و جا به جایی مسافر ریلی در استان نزدیک به ۲۰ میلیون نفر است در حالی که میزان جا به جایی سالانه مسافر ریلی در این اداره کل حدود ۱۶ و نیم میلیون مسافر است.
وی ادامه داد: برای محقق شدن ظرفیت جا به جایی ۲۰ میلیون مسافر نیاز به تامین دیزل، واگن مسافری و سالن های مسافربری است.
مدیر کل راه آهن خراسان به آغاز طرح ساخت قطار پرسرعت تهران به اصفهان در سال های قبل اشاره کرد و گفت: با توجه به این که 70 درصد از جا به جایی مسافر ریلی در کشور مرتبط با مشهد است حداقل باید در برنامه های آینده در حوزه حمل و نقل ریلی ساخت خط آهن و قطار پرسرعت در مسیر مشهد-تهران نیز پیش بینی شود.
نصیری با اشاره به تفاوت عرض ریلی ایران و کشورهای آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان اضافه کرد: برای جا به جایی واگن های باری در مرز سرخس اقدام به تعویض محورها یا همان بوژی قطارها می شود تا سیر واگن ها در ۲ خط آهن میسر شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون پایانه ریلی سرخس یکی از بزرگترین پایانه های ریلی کشور است و زیرساخت های تعویض بوژی در آن تامین شده است به نحوی که می توان گفت این ایستگاه بزرگترین سایت تعویض بوژی خاورمیانه را دارد.
هم اکنون ۷۰ درصد از قطارهای مسافربری برون شهری کشور در مسیرهای ریلی منتهی به مشهد تردد دارند و از این حیث ایستگاه راه آهن مشهد به عنوان پرترددترین ایستگاه راه آهن مشهد محسوب می شود.
کشورهای مستقل مشترک المنافع یا همسود (سی. آی. اس) شامل برخی از جمهوری های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است که در یک پیمان همکاری امنیتی و اقتصادی گرد هم آمده اند و هم اکنون جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاستان و مولداوی عضو این اتحادیه هستند و ترکمنستان نیز از سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان عضو همکار با کشورهای مستقل مشترک المنافع مشارکت دارد.
گمرک و گذرگاه مرزی سرخس در انتهایی ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هممرز با ترکمنستان واقع شده است که از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی محسوب میشود.
حجم تبادلات تجاری ایران و ترکمنستان و دیگر کشورهای مشترک المنافع شامل صادرات، واردات و ترانزیت در سال گذشته از این گذرگاه مرزی حدود سه میلیون تن بوده است.
نظر شما