۶ رکوردی که در دولت سیزدهم در حوزه بازآفرینی شهری شکسته شد

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در دولت شهید جمهور ۶ رکورد در حوزه بازآفرینی شهری و بافت‌های فرسوده در کشور شکسته شد. همچنین طی برنامه‌ای جامع در قانون برنامه هفتم توسعه، حمایت‌های موثر از بافت‌های فرسوده در دستور کار است.

«محمد آیینی» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با نگاه درست اتخاذ شده در دولت سیزدهم، شناخت از میدان کار و حضور کارشناسان کاربلد و صادق، در حوزه بازآفرینی شهری تشخیص بر این شد که مردم باید تشویق به ورود به میدان شوند و راهبرد اساسی ما مردمی‌سازی بود.

وی بیان‌داشت: در این موضوع، زمین و ملک از مردم است، سازنده مردم هستند، سازمان نظام مهندسی ساختمان از مردم است و حتی حلقه‌های واسط را از بین مردم و بسیجیان انتخاب کردیم و دولت تنها نقش تسهیلگری، پشتیبانی و برداشتن موانع احتمالی موجود بر سر راه را بر عهده داشت که در مجموع نتایج خوبی در بر داشت.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان‌کرد: در این دولت توانستیم کارنامه قابل قبولی در حوزه بافت‌های فرسوده داشته باشیم و با نگاه مردمی‌سازی و همچنین نگاه تعامل با سار بازیگران این عرصه، ۶ رکورد جابه‌جا شد.

وی اظهار داشت: در حوزه نوسازی مسکن، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۶ هزار پروانه ساختمانی برای شروع نوسازی واحدها صادر شد. این در حالی است که بالاترین حدنصاب در تاریخ نوسازی کشور تا پیش از این تعداد ۸۹ هزار پروانه در سال ۹۰ بود.

آیینی ادامه‌داد: در مدت حدود سه سال گذشته از دولت سیزدهم و در مقایسه با همه دولت‌ها، ۲۹۷ هزار فقره پروانه ساختمانی صادر شد. این در حالی است که رکورد قبلی مربوط به سه ساله نخست دولت دهم با حدود ۲۶۰ هزار فقره پروانه بود.

وی با اشاره به رکوردشکنی دیگر در دولت سیزدهم، اضافه کرد: ۲۹۷ هزار فقره پروانه ساختمانی یاد شده، حاصل برچیده شدن ۱۰۰ هزار سقف لرزان و بافت فرسوده در قالب ۸۷ هزار پروانه (تجمیع‌های ۲ پلاکی تا حتی ۵۰ پلاکی واحدهای فرسوده) بود و علاوه بر این تعداد، زمینه مسکن‌دار شدن نزدیک‌به ۲۰۰ هزار خانواده دیگر نیز فراهم شد که تاکنون بیش از ۱۰۳ هزار واحد نیز به بهره برداری رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: فقط آخرین بار و طی نشست هجدهم شورای عالی مسکن با حضور آقای مخبر ۱۹ هزار و ۲۵۸ واحد در کل کشور به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح‌کرد: ‌رکورد ویژه به دست آمده در این دولت، کاهش معابر خاکی در محلات هدف بازآفرینی بود؛ به طوری که در تعامل با شهرداری‌ها قیر رایگان در ۴۸۸ شهر توزیع شد که طی آن آسفالت بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر طولی از معابر به اتمام رسید و حدود یک‌هزار کیلومتر دیگر نیز در دست اقدام است.

آیینی اظهار داشت: اعتبار این مهم از محل تبصره ۱ قانون بودجه فراهم شده و ۲.۵ همت به این منظور کارسازی شد.

وی افزود: رکورد بعدی در حوزه بازآفرینی شهری، مربوط به سه‌هزار پروژه پایان یافته محرومیت‌زدایی در این مناطق توسط همه اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری است که سهم شرکت بازآفرینی شهری ایران از میان ۸۴۰ پروژه بوده است که در قالب پروژه‌های آموزشی، بهداشتی، درمانی، ورزشی، انتظامی و به‌سازی معابر است و بقیه آنها نیز توسط سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها، سازمان نوسازی مدارس، وزارت بهداشت و درمان، سازمان فنی و حرفه‌ای و غیره اجرایی شده است.

این مقام مسئول یادآوری کرد:‌ در این دولت، بیش از ۲ هزار گروه جهادی و مردمی به‌منظور تشویق مردم و ساکنان بافت‌های فرسوده آماده سازی شده و آموزش دیدند و به محلات اعزام شدند.

وی بیان‌داشت: همچنین در طرح ستاد توانمندسازی و ساماندهی ۲ هزار و ۲۰ محله کمتر برخوردار، خدمات خوبی در حوزه‌های معیشتی، بهداشتی، پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه تامین اجتماعی و ... از سوی این شرکت به عنوان دبیر ستاد ملی بازآفرینی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ابراز امیدواری کرد با نگاه بلند دولت چهاردهم که شعار اصلی رئیس‌جموری منتخب «عدالت و انصاف» است، توجه بیش از پیش به محلات کمتر برخوردار، حاشیه‌ای و تاریخی کشور که دچار محرومیت‌های مزمن هستند، صورت پذیرد و انتظار می رود دولت چهاردهم دوره بالندگی کشور در این حوزه باشد.

۶ رکوردی که در دولت سیزدهم در حوزه بازآفرینی شهری شکسته شد

تدوین طرح ابتکاری بسته‌های ۱۹ بندی تشویقی

وی در ادامه به طرح ابتکاری بسته‌های ۱۹ بندی تشویقی اشاره کرد که برای نخستین بار در دولت سیزدهم ارائه شد و گفت: برای نخستین بار با همراهی اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، بسته ۱۹ بندی در همین شورا به تصویب رسید و اکنون بیش از ۶۶۰ شهر این بسته را اجرایی کردند.

آیینی افزود: علاوه بر این بسته، تعداد ۳۳۰ شهر از مجموع ۶۶۰ شهر یاد شده این امکان برایشان فراهم شد تا بسته‌های تشویقی خاص خود را بنویسند.

وی بیان‌داشت: در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری نیز بسته تشویقی احیاء و تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی مصوب شد. موضوعی که با پیگیری این سازمان و همراهی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شد تا گره از بافت‌های تاریخی باز شود و رونق و ساماندهی در این بافت‌ها را نیز شاهد باشیم.

برنامه هفتم توسعه و موضوع بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح‌کرد: بزرگترین توفیق دولت سیزدهم در این حوزه، ارائه برنامه‌ای هدفمند و نقطه‌زن در برنامه هفتم توسعه برای موضوع بافت فرسوده بود، به‌طوری که ماده ۵۲ قانون برنامه هفتم مشوق‌های ارائه شده از سوی این شرکت را تکمیل کرد.

وی ادامه‌داد: در قانون برنامه هفتم توسعه، برخلاف برنامه‌های توسعه قبلی، حمایت‌های موثر، و دقیق و عملیاتی از بافت‌های فرسوده عنوان شده و برنامه‌ای جامع و امیدوارکننده است.

آیینی گفت:‌ از جمله مسائل مطرح شده در قانون برنامه هفتم، طرح «کلید به کلید» یا «کلید به زمین» است که فرصت طلایی برای سرعت بخشی به بازآفرینی محلات شهری و بهبود کیفیت محیط زندگی شهری در محلات هدف بازآفرینی است.

وی بیان‌داشت: طی این طرح، مالکان در محلات فرسوده در صورت واگذاری ملک خود به دولت می‌توانند زمین یا واحد نوسازی شده با ۴۰ درصد تخفیف دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: همه تخفیفات، حمایت‌ها و امتیازات نهضت ملی مسکن و قانون جهش تولید مسکن، برای نوسازی بافت فرسوده در همه پروژه‌ها تا سقف پنج واحد در هر پروژه قابل اعمال است و به این ترتیب، بافت‌های فرسوده نیز سوار قطار نهضت ملی و قانون جهش تولید مسکن شدند.

وی اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه، همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فرهنگی، بهداشتی، درمانی و گردشگری مشمول حمایت‌ها و تخفیفات در نظر گرفته شده برای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته شد که در این حوزه‌ها نیز ۱۷۰ هزار هکتار جای کار وجود دارد.

آیینی در پایان گفت: مطابق برنامه هفتم توسعه، دغدغه طولانی شدن زمان صدور پروانه‌ها رفع شد، به طوری که شهرداری‌ها حداکثر در مدت سه ماه باید نسبت به صدور پروانه اقدام کنند و امتیازات از سوی دستگاه‌های خدمات رسان باید با اولویت به بافت‌های فرسوده اعطا شود تا شتاب خوبی را در توسعه و نوسازی این بافت ها در سطح کشور شاهد باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خاتمه تاکید کرد: با اینکه بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم عرصه رکوردشکنی های متعدد در نوسازی مسکن و محرومیت زدایی بود، اما شعار عدالت و انصاف دولت چهاردهم نویدبخش دوران شکوفایی بیش از پیش بازآفرینی شهری در محلات کمتر برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha