سرعت وزش باد در خلیج فارس ۴۵ کیلومتر بر ساعت است

قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی جزیره قشم با بیان اینکه خلیج‌فارس و تنگه هرمز امروز یکشنبه تحت تاثیر بادهای جنوب غربی - شمال غربی (در محدوده ۴۵ کیلومتر بر ساعت) مواج خواهد بود، گفت: سرعت باد در سواحل و جزایر غربی به ۱۲ تا ۲۸ و حداکثر ۳۲ نات بر ساعت خواهد رسید که سبب اختلال در رفت و آمدهای دریایی خواهد شد.

محمد کاملی دیرستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توصیف پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: طبق تحلیل نقشه ها و مُدل های هواشناسی برای امروز نا پایداری جوی و دریایی و ماندگاری هوای گرم در سطح استان تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: طبق پیش بینی های صورت گرفته در روز جاری، در ساعت های صبحگاهی در مناطق ساحلی و جزایر خلیج فارس مه صبحگاهی، در سایر مناطق غبار محلی و در ساعت های بعدازظهر و شب در بلندی های استان رشد ابر با احتمال رگبار پراکنده باران و آذرخش پیش بینی می شود.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: بر پایه نقشه ها و مدل های هواشناسی در ساعت های بعدازظهر و شب افزایش موقتی سرعت باد و بروز گردوخاک در برخی مناطق مرکزی استان و محدوده تنگه هرمز دور از انتظار نخواهد بود.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: توصیه می شود شناورهای سبک از رفت و آمد دریایی در کیش، لاوان، قشم، هرمز، لارک، هنگام، تنب بزرگ و کوچک، ابوموسی و سیری خودداری کنند و تمهیدات لازم برای آمد و شد ایمن سایر شناورها صورت پذیرد.

وی گفت: از روز دوشنبه با تغییر سوی باد در دریای عمان و افزایش سرعت بادهای جنوب شرقی، دریا در محدوده جاسک و شرق تنگه هرمز نسبتا مواج پیش بینی می شود و از روز سه شنبه بر شدت این بادها افزوده خواهد شد و بخش هایی از خلیج فارس را نیز در بر خواهد گرفت.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم بیان کرد: به لحاظ دمایی در روز جاری ماندگاری هوای گرم در سطح هرمزگان پیش بینی می شود، از روز دوشنبه، با افزایش رطوبت نسبی به صورت موقت از میزان دما در طول روز در غالب نقاط استان کاسته خواهد شد.

وی بیشینه دما و رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۳۳ درجه و ۹۰ درصد و شهر قشم را ۳۳ و ۸۴ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌ النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha