پنج هزار هکتار باغ و مزارع شرق اصفهان نیاز شدید به آبیاری دارد

اصفهان - ایرنا - رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: پنج هزار هکتار باغ و مزارع شرق این دیار در آستانه خشکی و نابودی قرار گرفته است و نیاز مبرم به آبیاری دارد.

حسین وحیدا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های شرق اصفهان متشکل از درختان مثمر است و باید برای آبیاری آنها و تخصیص آب از رودخانه زاینده رود به این منظور اقدام شود.

وی اضافه کرد: بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی شرق اصفهان نیز با محوریت طرح‌های تغییر الگوی کشت و تولیدات کم آب‌بر، زیر کشت رفته است و برای این اراضی هم باید سهمی از رودخانه زاینده رود در نظر گرفته شود.

وحیدا تصریح کرد: بر اساس جلسات کشاورزان با مسوولان امر قرار شده بود ۲۶ میلیون متر مکعب آب از محل سد زاینده رود که در دوران کشت غله امسال و تخصیص آب از رودخانه صرفه جویی کرده بودیم و به نوعی طلب ما است، در این زمان در اختیارمان قرار بگیرد تا بتوانیم باغ‌ها و مزارع را آبیاری کنیم اما تا الان محقق نشده است.

وی اظهار داشت: بر همین اساس شماری از کشاورزان شرق اصفهان با چند نوبت تجمع مقابل ساختمان استانداری و شرکت آب منطقه‌ای این میزان آب را مطالبه کرده بودند تا راهی برای نجات درختان و باغ‌ها پیدا شود.

به گزارش ایرنا، زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های بی‌رویه در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین دست با خشکی مواجه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha