آیا جنگنده‌های اف-۱۶ غربی در برابر پدافند روسیه کارآمد خواهد بود؟

تهران - ایرنا - مقامات اوکراینی و غربی معتقدند که جنگنده های اف-۱۶ غربی احتمالا نمی توانند در روند جنگ اوکراین با روسیه موثر و کارآمد ظاهر شوند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اوکراین قرار است پس از مدت ها انتظار جنگنده های اف-۱۶ غربی را تا چند هفته دیگر تحویل بگیرد اما مقامات اوکراینی و غربی هشدار داده اند که این هواپیما که «کی‌یف» استفاده از آن را نقطه عطفی در جنگ خود با روسیه خوانده است، بعید است که بتواند تاثیر سریعی در روند جنگ داشته باشد.

به نوشته این خبرگزاری، تعداد قابل توجه پدافندهای ارتش روسه در مقابل تعداد محدود جنگنده ها اف-۱۶ که به اوکراین تحویل داده خواهد شد، مانع از اثرگذاری این هواپیماها خواهد بود.

به گفته مقامات نظامی، انتظار می رود اولین محموله از این جنگنده ها در وهله اول تنها برای تقویت سامانه پدافندی اوکراین استفاده شوند و بعید است که در خطوط مقدم جنگ مورد استفاده قرار گیرد.

در همین پیوند، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی اعلام کرد که تاکنون اطلاعات دقیقی از تعداد این جنگنده ها در دسترس نیست اما شواهد حاکی از آن است که احتمالا بیشتر از ۲۰ فروند نخواهد بود.

«سرگی لاورف» وزیر امور خارجه روسیه در اواسط ژوئیه ۲۰۲۴ (تیر ماه ۱۴۰۳) به آمریکا و متحدانش در سازمان ناتو درباره پیامدهای فاجعه بار درگیری مسلحانه مستقیم با روسیه هشدار داد و گفت: مسکو حضور جنگنده های اف- ۱۶ با قابلیت های هسته ای در اوکراین را به منزله یک تهدید هسته ای قلمداد می کند.

به گزارش ایرنا، «دیوید آکس» کارشناس نظامی آمریکایی اخیرا در یادداشتی در روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» نوشت: در وضعیت کنونی سامانه های دفاع هوایی اوکراین، ارتش روسیه جنگنده‌های اف-۱۶ اهدایی به کی‌یف را به محض ورود به این کشور منهدم خواهد کرد.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع سابق روسیه نیز پیش تر گفته بود که با استناد به آمار، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه تمام جنگنده‌های اف-۱۶ وعده داده شده به اوکراین را ظرف مدت ۲۰ روز سرنگون خواهند کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha