به گزارش خبرنگار ایرنا، صنعت هوانوردی یکی از صنایع در حال پیشرفت کشور است که توسعه آن موجب اثرگذاری القایی بر اقتصاد و حیات دیگر صنایع از جمله گردشگری میشود.
به گفته برخی از فعالان در این عرصه با وجود پیشرفتهای قابل توجهی که در صنعت هوانوردی کشور رقم خورده اما این صنعت همچنان درگیر واسطهگری، انحصار و تحریم است.
یک کارشناس صنعت هوانوردی در گفت و گویی رسانهای که اخیراً انجام داده درباره چالشهای موجود در این صنعت اعلام کرده که صنعت هوانوردی کشور درگیر واسطهگری، انحصار و تحریم است که برای مقابله با مسائل مربوط به آن، قوانین جدید نیاز نیست و فقط اجرای مقررات اهمیت دارد؛ لذا دستورالعمل دهگانه برای حل این مشکلات تنظیم شده که در دولت چهاردهم در این بخش اجرا شود.
توسعه حمل و نقل هوایی، امکان دسترسی سریع را فراهم میکند و دولت چهاردهم تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا با بهبود شرایط تحریمی و توانمندسازی شرکتهای فعال در صنعت هوایی، برای جوانسازی ناوگان، گامهای بلندی بردارد.
آرمان بیات با تأکید بر اهمیت سیاستگذاری در صنعت هوایی کشور، به اهمیت استفاده از متخصصین در این صنعت نیز اشاره کرد و با ابراز امیدواری از تفکرات دکتر پزشکیان در این زمینه، از توسعه حمل و نقل ناوگان هوایی، به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای ایشان در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نام برد.
او معتقد است توسعه حمل و نقل هوایی، امکان دسترسی سریع را فراهم میکند و دولت چهاردهم تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا با بهبود شرایط تحریمی و توانمندسازی شرکتهای فعال در صنعت هوایی، برای جوانسازی ناوگان، گامهای بلندی بردارد.
پیشنهادات فعالان هوانوردی به دولت چهاردهم
با این حال با آغاز به کار دولت چهاردهم برخی از فعالان صنعت هوانوردی برآن شدند تا با تهیه لیستی جامع از چالشهای محوری این صنعت، در وهله نخست به صورت اجمالی به شناسایی معضل و در گام بعدی به ارائه پیشنهاداتی به تصمیمسازان و تصمیمگیران دولت در این زمینه بپردازند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که معتقد است استفاده از هواپیماهای متعدد، لغو تحریمها و نگاه به برنامه هفتم توسعه باید از مهمترین اولویتهای دولت چهاردهم در صنعت هوانوردی کشور باشد، راه برون رفت صنعت هوانوردی از مشکلات کنونی را ارائه یک طرح راهبردی با فرض ادامه یافتن و یا لغو تحریمها دانست.
تعدادی از فعالان بخش حملونقل هوایی کشور نیز طی یادداشتی، پیشنهادات خود را برای رفع مشکلات صنعت هوانوردی به رئیس جمهور چهاردهم ارائه کردند.م
در متن یادداشت فعالان بخش حملونقل هوایی کشور خطاب به رئیسجمهور آمده: بررسی و نگاهی به چالشهای صنعت هوانوردی به عنوان یک صنعت مهم و راهبردی که نمایانگر پیشرفت و پیشرو بودن کشورهای گوناگون است از ضرورت قابل اعتنایی برخوردار است بر همین اساس اعمال آزادیهای متفاوت هوانوردی به معنای استفاده از ظرفیت جغرافیایی، نیروی انسانی و هزینههای پایین از طریق همکاری با شرکتهای هواپیمایی خارجی، توسعه ناوگان با هواپیماهای دست دوم و بهروز کردن دانش کارکنان صنعت با دورههای بازآموزی در جهت ارتقا بهرهوری و ایمنی صنعت از مهمترین رویکردهایی است که باید در دولت چهاردهم دنبال شود.
فعالان صنعت هوانوردی در این یادداشت افزودهاند: تنظیم هوشمندانه بازار صنعت هوانوردی بهویژه در ۲حوزه قیمت سوخت و بلیت، ایجاد سازوکارهای ۲جانبه یا چند جانبه و جهانی برای سازوکارهای حل اختلاف جهت سرمایهگذاران خارجی، بهکارگیری دیپلماسی فعالانه هوانوردی برای ارتقا سازوکارهای عملیاتی و اجرایی، ارائه تمهیدات مالی و قانونی برای واردات ابزارهای سامانههای هوانوردی با توجه به سطح ایمنی مورد نیاز بالای این حوزه و ارائه خدمات منطقهای و جهانی تعمیر و نگهداری هواپیما با توجه به هزینه پایین و مهارت بالای آن در ایران از دیگر رویکردهای مهمی است که میتواند به توسعه صنعت هوانوردی در کشور کمک کند.
انتظارات فعالان هوانوردی فارس از رییس جمهور
استان فارس نیر از ظرفیتهای قابل توجهی در صنعت هوانوردی بهره میبرد و بدون شک هوانوردی بخش مهمی از اقتصاد این استان پهناور را تشکیل می دهد، از این رو فعالان این عرصه در استان فارس نیز پیشنهادات خود را به دولت با هدف توسعه این صنعت ارائه دادند.
یک کارشناس هوانوردی معتقد است صنعت هوانوردی از گستره وسیع و تخصصهای مختلف برخوردار است که فنآوری، دانش و تجربه تلفیقی از موفقیت آن محسوب میشود، مشروط به آنکه تخصص در جایگاه درست به کارگرفته شود.
محمد شفیعخانی در گفتوگو با ایرنا افزود: سرمایه انسانی از این جهت معنا دارد که باید همواره مورد توجه قرار بگیرد و اصل اجتنابناپذیر آن توجه به رشد علمی و بهسازی معیشت سازمانی است.
وی که معتقد است سازمان هواپیمایی کشوری نهادی حاکمیتی، نظارتی، هدایتی و حمایتی است که نباید از قدرت حاکمیت خود در جهت تحمیل یا عدم هدایت استفاده کند گفت: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که در واقع معاون وزیر راه و شهرسازی است باید با هدف اعمال سیاستهای منافع ملی انتخاب شود.
دولت نباید در مورد نرخ بلیت هواپیماها دخالت کند اما این دخالت در پروازهایی که در مسیرهای بالاتر از یک ساعت به طول میانجامد جایز است؛ در واقع مردم امکان استفاده از دیگر وسایل حمل و نقل را ندارند و این عدم حق انتخاب ممکن است موجب انحصار و اجبار برای خرید بلیت هواپیما با هر قیمتی شود.
شفیعخانی برنامهریزی برای احیای آموزش دولتی هوانوردی در استان فارس را ضروری دانست و اضافه کرد: آموزش عملیاتی به خصوص آموزش خلبانی به شدت نسبت به درآمد عموم خانوارها گران و پرهزینه شده، بخشی از آن به خود مراکز و هزینههای بالای آنها برمیگردد اما بخش مهمتر بیتوجهی نهاد حاکمیت هوانوردی در رهاسازی آموزش از منظر هزینه بوده که باید این ساختار اصلاح شود.
این کارشناس هوانوردی درباره تعیین نرخ بلیت هواپیما نیز گفت: دولت نباید در مورد نرخ بلیت هواپیماها دخالت کند اما این دخالت در پروازهایی که در مسیرهای بالاتر از یک ساعت به طول میانجامد جایز است؛ در واقع مردم امکان استفاده از دیگر وسایل حمل و نقل را ندارند و این عدم حق انتخاب ممکن است موجب انحصار و اجبار برای خرید بلیت هواپیما با هر قیمتی شود، در نتیجه حاکمیت هوانوردی کشور باید در مسیرهایی که بالاتر از یک ساعت از نظر هوایی به طول می انجامند در نرخگذاری نظارت شایستهای داشته باشند.
وی افزود: بدون شک از ظرفیت برنامه هفتم در توسعه شبکه بینالمللی و تبدیل فرودگاه امام خمینی به یک هاب کوچک منطقهای میتوان استفاده کرد.
شفیعخانی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم دولت چهاردهم در صنعت هوانوردی اقدام حقوقی نقص ماده ۴۴ پیمان شیکاگو با تحریمهای صنعت هوانوردی ایران در مراجع بینالمللی و عضویت در کنوانسیون کپ تاوون به منظور کاهش ریسک هوانوردی ایران برای دوره پساتحریم خواهد بود که دولت چهاردهم باید در این مسیر قدمهای جدی بردارد.
او پیشنهاد داد: توسعه کسب و کارها با رویکرد توجه به حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی و رفع موانع رشد وسایل پرنده کمتر از ۱۹ صندلی و بازنگری فرآیند در توسعه کسب و کارهای بزرگ و زنجیره تأمین هم باید از دیگر سیاستهای دولت چهاردهم در صنعت هوانوردی باشد.
این کارشناس هوانوردی همچنین توسعه هوانوردی عمومی و ۶ حوزه کسب کاری آن که منتج به ایجاد یک شبکه هوایی مویرگی در کشور خواهد شد را از اقدامات مهم در این حوزه دانست و گفت: این کار سبب افزایش اشتغال، افزایش فرکانس پروازی و توسعه و رشداقتصادی اکثر فرودگاههای کوچک میشود که در سالهای قبل به دلایل مختلف ساخته شدهاند و با این اقدام به اقتصاد فرودگاهی و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی نیز کمک شایانی خواهد شد.
شفیعخانی در رابطه با توسعه هواپیماهای کوچک زیر ۱۹ صندلی در استان فارس نیز گفت: با توجه به اینکه استان فارس از نظر فرودگاه بینالمللی جزو استانهایی است که بیشترین تعداد فرودگاه در کشور را دارد توسعه هواپیماهای کوچک کمتر از ۱۹ صندلی موجب توسعه فرودگاههای بومی این استان مانند جهرم، داراب و فسا میشود و شرایط را برای تبدیل شدن فرودگاه شهید دستغیب شیراز به یک هاب منطقهای کوچک فراهم میکند.
وی افزایش تعداد پروازها در فرودگاههای کوچک مانند جهرم، داراب و فسا را از دیگر انتظارات صنعت هوانوردی فارس از دولت چهاردهم قلمداد کرد و گفت: استان فارس دارای ۶ فرودگاه در شهرستانهای شیراز، لارستان، لامرد، جهرم، فسا و زرقان است که از این میان سه فرودگاه شیراز، لارستان و لامرد بینالمللی و فرودگاههای جهرم، فسا و زرقان فرودگاههای داخلی هستند و نیاز است با افزایش تعداد پروازها در فرودگاههای کوچک شرایط مطلوبی را برای توسعه صنعت هوانوردی در استان فارس ایجاد کنیم.
او معتقد است سیاستگذاریها و اصلاح ساختارها در بخش کلان موجبات توسعه این صنعت در بخشهای کوچکتر را فراهم میکند و بدون شک اجرای این سیاستها میتواند نقش موثری در توسعه فرودگاههای فارس داشته باشد.
صنعت هوایی یکی از صنایعی است که ارتباط وسیع و نزدیکی با سایر صنایع دارد و همچنین در توسعه اقتصادی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ این صنعت بهعنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه پایدار استان فارس در دستیابی به جاذبههای سرمایهگذاری داخلی و خارجی حائز اهمیت بوده و یکی از بخشهای مهم و زیربنایی در اقتصاد و بهنوعی شریان حیاتی این استان محسوب میشود، لذا ضرورت دارد توسعه این صنعت مهم در اولویت متولیان امر قرار گیرد.
نظر شما