جذب ۳۰ همت سرمایه‌گذاری تجمعی بخش غیردولتی در دستور کار سازمان بنادر

تهران- ایرنا- واگذاری امور لایروبی بنادر شمالی به بخش خصوصی به حجم ۶ میلیون متر مکعب و جذب سرمایه‌گذاری تجمعی بخش غیردولتی به‌منظور توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های عملیاتی بنادر به میزان ۳۰۰ هزار میلیارد ریال (۳۰ همت) از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای جهش تولید طی سال ۱۴۰۳ است.

به گزارش ایرنا از سازمان بنادر و دریانوردی، مرجع قانونی و متولی اعمال حاکمیت در حمل‌ونقل دریایی کشور سازمان بنادر و دریانوردی است و ایجاد، توسعه و تجهیز بنادر بازرگانی کشور و مدیریت و بهره‌برداری از آن‌ها، سیاست‌گذاری و نظارت کامل در امور کشتیرانی ساحلی و بازرگانی و تامین ایمنی عبور و مرور شناورها، اجرای قانون دریایی و انجام وظایف مقرر در قانون، بخشی از وظایف قانونی و رسالت وجودی سازمان است.

سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به ماموریت‌های تعریف شده در اقتصاد ایران در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» در حوزه دریایی و بندری، برنامه‌های عملیاتی مختلفی را تعریف کرده است تا بازوی اقتصاد ایران در راستای جهش تولید، توسعه فعالیت‌های صنعتی و ارزش‌افزوده‌ای باشد.

برنامه‌های عملیاتی در راستای جهش تولید طی سال ۱۴۰۳

از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای جهش تولید طی سال ۱۴۰۳، واگذاری امور لایروبی بنادر شمالی واقع در حوزه دریای خزر به بخش خصوصی به حجم ۶ میلیون متر مکعب و جذب سرمایه‌گذاری تجمعی بخش غیردولتی جهت توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های عملیاتی بنادر به میزان ۳۰۰ هزار میلیارد ریال است.

همچنین ساخت ۳۱ فروند انواع شناورهای خدماتی شامل یدک‌کش‌های ۱۲۰۰ و ۱۸۰۰ اسب بخار، آتش‌خوار چندمنظوره تندرو، راهنمابر خاص، طنابگیر، بارج سوخت‌رسان و اسپلیت بارج حمل از طریق بخش خصوصی و منابع داخلی کشور، از دیگر برنامه‌های عملیاتی تعریف شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای جهش تولید در حوزه دریایی و بندری است.

محورهای استخراجی از مصوبه هیات وزیران در راستای جهش تولید در حوزه دریایی و بندری

علاوه بر این، سازمان بنادر و دریانوردی بنا بر محورهای استخراجی از مصوبه هیات وزیران در راستای جهش تولید در حوزه دریایی و بندری برنامه‌های عملیاتی دیگری را تعریف کرده که شامل افزایش سهم ریلی بنادر کشور از ۸.۷ به ۱۱.۵ درصد و ارائه برنامه ارتقای سریع نفوذ سکو (پلتفرم‌های) برخط مدیریت بار با قابلیت صدور بارنامه ظرف مدت یک ماه است.

رقابتی کردن بنادر و افزایش حمل بار از طریق شبکه ریلی با استفاده از ابزارهایی چون نظام تعرفه‌گذاری خدمات بندری و رفع گلوگاه‌های ظرفیتی شبکه ریلی در حوزه بنادر و همچنین همکاری با وزارت نفت جهت تهیه آیین‌نامه اجرایی بانکرینگ و قانون سوخت شناورها بر اساس الزامات سازمان بین‌المللی دریانوردی از دیگر محورهای استخراجی از مصوبه هیات وزیران در راستای جهش تولید در حوزه دریایی و بندری است.

طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه سازمان بنادر و دریانوردی

سازمان بنادر و دریانوردی در بخش طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات مختلفی را در دستور کار قرار داده است که شامل آب توازن کشتی‌ها، بویه پلی‌اتیلن، تولید بار اول و سامانه مدیریت ترافیک است.

آب توازن کشتی‌ها

در بخش آب توازن کشتی‌ها، سازمان بنادر و دریانوردی تاییدیه سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) به نخستین سیستم تصفیه آب توازن کشتی‌ها توسط تولیدکننده داخلی دریافت کرده است.

بویه پلی‌اتیلن

در بخش بویه پلی‌اتیلن تحویل ۵۵ فروند بویه پلی‌اتیلن به همراه متعلقات پس از طراحی و ساخت توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی به بندر بوشهر مدنظر قرار گرفته است.

تولید بار اول

در بخش تولید بار اول، ساخت قطعات و تجهیزات دریایی، بندری و مخابراتی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان (تولید بار اول) در دستور کار قرار گرفته است.

سامانه مدیریت ترافیک

در بخش سامانه مدیریت ترافیک نیز استقرار سامانه مدیریت هوشمند ترافیک درون بندری با هدف افزایش بهره‌وری، ماندگاری کامیون و واگن و توزیع عادلانه بار بین رانندگان انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha