گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و هند در مورد اوکراین پیش از سفر مودی به کی‌یف

تهران- ایرنا- وزرای خارجه آمریکا و هند با توجه به گزارش‌ها مبنی بر سفر برنامه‌ریزی شده نارندرا مودی نخست وزیر هند به کی‌یف در ماه آینده میلادی، در مورد بحران اوکراین با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در دیدار با سوبرامانیام جایشنکار همتای هندی خود در توکیو پایتخت ژاپن بر اهمیت «صلح عادلانه و پایدار» برای اوکراین تاکید کرد. این گفت‌وگو در حالی انجام شد که بنا بر گزارش‌ها، نخست وزیر هند در حال برنامه‌ریزی سفر به اوکراین است.

رسانه‌های مختلف هند در روزهای اخیر گزارش داده‌اند که مودی احتمالا در ماه اوت (مرداد) به اوکراین سفر خواهد کرد که اولین سفر او به این کشور از زمان شروع جنگ با روسیه در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) است و تنها چند هفته پس از دیدار وی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مسکو انجام می‌شود. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از سفر مودی به روسیه ابراز ناخرسندی و ناامیدی کرده بود.

در حالی که کشورهای غربی پس از حمله به اوکراین، مسکو را تحریم کردند، کشورهای دوست روسیه مانند هند و چین به تجارت خود با این کشور ادامه دادند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای درباره دیدار بین وزرای خارجه دو کشور اعلام کرد که بلینکن بر اهمیت تحقق صلح عادلانه و پایدار برای اوکراین مطابق با منشور سازمان ملل تاکید کرد.

بلینکن و جایشنکار در شبکه‌های اجتماعی خود از جمله اکس تصاویر دیدار دو جانبه خود را به اشتراک گذاشتند اما به طور خاص به مساله اوکراین اشاره نکردند و در عوض بر روی روابط دو جانبه تمرکز داشتند.

هند از انتقاد مستقیم به روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین خودداری کرده و در عین حال از دو کشور خواسته تا درگیری خود را از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی حل کنند. دهلی نو از زمان شروع جنگ اوکراین، در برابر فشار غرب برای فاصله گرفتن از مسکو مقاومت کرده است و دلیل آن را روابط دیرینه با روسیه و نیازهای اقتصادی عنوان می‌کند.

در سال‌های اخیر، واشنگتن به دنبال بهبود روابط با دهلی نو بوده است، زیرا به طور فزاینده‌ای به هند به‌عنوان وزنه تعادلی بالقوه در مقابل چین در حال رشد نگاه می‌کند. با این حال، در حالی که مودی به روسیه سفر کرده بود، وزارت امور خارجه آمریکا اشاره کرد که نگرانی‌هایی را با هند در مورد روابط این کشور با روسیه مطرح کرده است.

پیش از جنگ اوکراین، تجارت روسیه و هند راکد بود و برای عبور از مرز ۱۲ میلیارد دلار تلاش‌های بسیاری صورت پذیرفت که البته تا مقداری از این رشد به نوسانات قیمت دلار در بازارهای جهانی مرتبط بود. به طور سنتی، همکاری اقتصادی روسیه و هند بر سه پایه استوار است: همکاری نظامی-فناوری، انرژی هسته‌ای و فضایی، صادرات مواد غذایی هند و محصولات صنایع سبک به روسیه که به آرامی در حال افزایش است؛ همچنان که داروهای هندی به طور پیوسته جایگاهی را در بازار روسیه بدست می‌آورد.

اما پس از جنگ، روابط اقتصادی روسیه با غرب رو به افول گذاشت و اقتصاد این کشور برای جبران ناترازی خود خیلی سریع بر بازارهای جدید از جمله هند متمرکز شد. تجارت با سرعت فوق العاده‌ای رشد می‌کرد و طی دو سال از ۱۲ میلیارد دلار به ۶۵ میلیارد دلار جهش کرد و نفت خام سهم بزرگی از این رشد را به خود اختصاص داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha