مودی پیش از سفر اوکراین: به بازگشت صلح امیدواریم

تهران- ایرنا- نارندرا مودی نخست وزیر هند پیش از ترک کشورش به مقصد اوکراین برای میانجیگری آتش‌بس میان کی‌یف و مسکو، برای بازگشت صلح و ثبات به روابط دو طرف ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نارندرا مودی امروز چهارشنبه پیش از سفر خود به اوکراین در حساب اکس خود نوشت: به عنوان یک دوست و شریک، به بازگشت صلح و ثبات در منطقه امید داریم.

وی در ابتدای سفر خود به ورشو پایتخت لهستان خواهد رفت تا با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کند. مودی سپس روز جمعه از آنجا به اوکراین سفر می‌کند.

بر پایه این گزارش، نخست وزیر هند تعادل ظریفی را بین حفظ روابط تاریخی گرم با روسیه و در عین حال مشارکت امنیتی نزدیک‌تر با کشورهای غربی به عنوان سنگری در برابر چین به عنوان رقیب منطقه‌ای خود برقرار کرده است.

دولت او از محکومیت صریح روسیه در آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) اجتناب کرده و در عوض از هر دو طرف خواسته است تا اختلافات خود را از طریق گفتگو حل کنند.

این اولین سفر مودی به اوکراین خواهد بود. او گفت که با ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور این کشور چشم انداز حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین و همچنین تعمیق دوستی دهلی نو و کی‌یف را بررسی خواهد کرد.

سفر مودی به مسکو در ماه ژوییه (تیر/ مرداد) ساعاتی پس از آن انجام شد که روسیه در چندین شهر در سراسر اوکراین حملات سنگینی ترتیب داده و غرب مدعی برخورد پرتابه‌های مسکو به یک بیمارستان کودکان در کی‌یف شده بود.

مودی در جریان آن سفر در حالی که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه را در اقامتگاهش در آغوش گرفته بود، مورد انتقاد شدید زلنسکی قرار گرفت.

هند و روسیه از زمان جنگ سرد که باعث شد کرملین به تامین‌کننده اصلی تسلیحات این کشور آسیای جنوبی تبدیل شود، روابط نزدیک خود را حفظ کرده‌اند.

روسیه همچنین از زمان آغاز درگیری اوکراین به تامین کننده اصلی نفت خام ارزان قیمت هند تبدیل شده است. این امر به طور چشمگیری روابط اقتصادی آنها را تغییر داده است؛ درحالیکه هند میلیاردها دلار از نفت ارزان سود برده و روسیه توانسته اقتصاد تحریم‌زده خود را بهبود ببخشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha