۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۷
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85551649
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۰ درصد شبکه انتقال آب استان زنجان نیازمند اصلاح است

زنجان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: ۴۰۰ کیلومتر معادل ۴۰ درصد از شبکه انتقال آب استان فرسوده و نیازمند اصلاح است.

محمدعلی نادرخانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اصلاح این میزان فرسودگی نیازمند اعتبارات بالایی است، افزود: در شبکه آب و فاضلاب استان زون بندی و مدیریت فشار انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۳۵ دستگاه فشارشکن ۲ زبانه در این شبکه نصب شده است که شبها فشار آب را کاهش می دهد، یادآور شد: فشار شبکه هنگام شب به دلیل کاهش مصرف بالا و در روز پایین است که این اختلاف فشار موجب فرسودگی شبکه می شود اما با اقدامات صورت گرفته، فشار شبکه را ثابت نگه می داریم که طول عمر شبکه افزایش و نشت پنهان شبکه کاهش می یابد.

نادرخانی، میزان سرانه متوسط تولید آب در استان را به طور متوسط ۲۴۲ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر در شهرها ذکر کرد و اظهار داشت:‌ این میزان در تابستان به بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه روز می رسد.

وی تصریح کرد:‌ در زمان حاضر ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز آبی در شهرستان های ابهر و زنجان از سد تهم و کینه ورس و باقی مانده از آبهای زیرزمینی تامین می شود.

نادرخانی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان، آب مورد نیاز مردم استان را از ۹۰۰ حلقه چاه، چشمه و قنات تامین می کند و وظیفه تامین، انتقال و توزیع آب را بر عهده دارد که روستاها عمدتا به صورت منطقه ای اداره می شود.

وی خاطرنشان کرد: در مناطقی که تامین آب در آنها متکی به چاه است، شبکه پایدار است و در آنهایی که متکی به قنات و چشمه باشد ناپایدار و وابسته به میزان بارندگی است به طوریکه در سالهای پربارش مشکلی وجود ندارد و در سالهای کم بارش با مشکلاتی مواجه می شویم.

نادرخانی گفت: عمدتا به دنبال تامین آب پایدار و در برخی موارد نیز مجبور به حفاری قنات و چشمه هستیم به طوریکه شهرستانهای سلطانیه، ابهر، خرمدره، بخشی از زنجان و خدابنده متکی به آبهای زیرزمینی است و ماهنشان، آب‌بر، بخشی از شهرستان ایجرود و خدابنده عمدتا تامین آب از طریق قنات و چشمه انجام می‌شود.

وی میزان هدر رفت آب در شهرها و روستاهای استان را در مجموع ۳۰ درصد بیان کرد و گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده یک تا ۲ درصد کاهش هدر رفت آب را در دستور کار داریم.

نادرخانی با بیان اینکه هدر رفت آب ۲ نوع ظاهری و واقعی است، افزود: هدر رفت ظاهری، آبی است که به مصرف مردم می رسد و درآمدی برای شرکت ندارد که ۱۹ درصد از هدر رفت آب استان ظاهری و مربوط به انشعابات غیرمجاز و بی دقتی وسایل اندازه گیری است.

نادرخانی تصریح کرد: ۱۲ درصد هدر رفت آب در استان نیز واقعی و ناشی از حوادث، اتفاقات و نشت پنهان از شبکه است.

هم اکنون یک میلیون و ۱۴۳ هزار نفر در شهرها و روستاهای استان زنجان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha