اعتراض به رشد ۳۰ درصدی عوارض ساخت در کرمان

کرمان- ایرنا- یکصد شصت و یکمین نشست علنی شورای شهر کرمان روز دوشنبه هشتم مرداد محل بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات گوناگونی از گلایه برخی اعضای شورا پیرامون گرانی عوارض ساخت در حاشیه شهر تا ضرورت پیشگیری از سرقت سیم و برق بود.

به گزارش ایرنا، این نشست شورای شهر کرمان امروز در حالی در ۲ بخش برگزار شد که بخش ابتدایی این نشست به مرور دستورکارهای متفاوت و صحبت‌های اعضای شورا پیرامون مسائل شهری از افزایش عوارض ساخت تا جاده ناایمن آرمستان جدید شهر کرمان، گلایه مردم از ترافیک‌ و ضرورت پیشگیری از سرقت سیم و کابل های برق اختصاص داشت و در بخش دوم نیز انتخابات هیات رییسه شورا برای سال چهارم این دوره ششم مدیریت شهر برگزار شد.

اخبار مربوط به انتخابات هیات رییسه شورا را اینجا بخوانید.

اما در بخش نخست، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان از وضعیت عوارض در محدوده حاشیه شهر گلایه کرد و خطاب به اعضای شورا گفت: بارها گفته ایم رکود در بازار زمین و مسکن حاکم است، متقاضیان زمین در حاشیه شهر برای هشت تا شش قصب(مقیاسی برای اندازه گیری) زمین باید بین چهار تا پنج میلیارد ریال عوارض پرداخت کنند که این رویه منجر به رکود سنگین تر در ساخت‌وساز کرمان شده است.

فتح‌الله مویدی ادامه داد: متقاضیانی که با این مشکل روبه‌رو هستند برای تامین سرپناه در تنگنا قرار دارند.

وی بیان کرد: ما در پارلمان محلی برای عوارض اختیاراتی داریم، در قانون برای میزان عوارض از واژه «تا» استفاده کرده است، در دوره های قبل ما ۱۰۰ متر پروانه را نیز معاف کردیم.

قیمت عوارض ساخت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گران شده است

اعتراض به رشد ۳۰ درصدی عوارض ساخت در کرمان
مویدی عضو شورا

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان اظهارداشت: از سال گذشته تا به الان قیمت عوارض ساخت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گران شده است، من مکرر گفتم و باز هم می گویم مردم مشکل دارند، امروز چهل تا پنجاه میلیون ریال عوارض برای مردم زیاد است و از کجا باید تامین کنند.

وی افزایش قیمت عوارض پروانه ساخت را بی‌عدالتی خواند و گفت: به فکر این افراد باشید.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان نیز در این نشست شورا در همین زمینه گفت: پیشنهادی داشتم که مکتوب به ریاست شورا دادم، پرداخت این مبلغ مخصوصا در حاشیه شهر به صورت یکجا خیلی سخت است.

وی افزود: شهرداری برای بهبود وضعیت پرداخت این عوارض طی ۲ یا سه سال قسط‌بندی کند، این عوارض بیش از هر چیز بر حاشیه‌های شهر تأثیرگذار بوده است.

تدبیری برای پیشگیری از سرقت کابل‌های برق

اعتراض به رشد ۳۰ درصدی عوارض ساخت در کرمان

نایب رییس شورا نیز در این نشست شورا به موضوع سرقت سیم و کابل‌های برق در شهر کرمان اشاره کرد و گفت: ما در سطح شهر در یکی،۲ سال گذشته شاهد سرقت بی‌رویه سیم و کابل‌های برق در محله های مختلف توسط سارقانی که عمدتا از اتباع هستند، بوده ایم.

محمدرضا کُمساری با اشاره به اینکه عدد و ارقام سرقت سیم و کابل‌ها بسیار قابل توجه است، تصریح کرد: با این سرقت‌ها، خسارت به مردم وارد می شود و پول این سیم و کابل‌ها دوباره از مردم گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تدبیری باید صورت گیرد تا از سرقت سیم و کابل‌ها پیشگیری شود، گفت: از سوی پلیس باید اقدام سریع صورت گیرد زیرا این اقدام سریع می‌تواند بازدارنده باشد.

جاده آرامستان جدید همچنان معضل است

اعتراض به رشد ۳۰ درصدی عوارض ساخت در کرمان
تصویر آرشیوی است

بحث تکراری و بی‌سرانجام جاده آرامستان جدید شهر کرمان هم از دیگر موارد این نشست شورا بود که رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در صحبت های مکرر خود باز به این مهم پرداخت و گفت: بحث روشنایی و یک بانده بودن جاده آرامستان جدید(در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر کرمان) همچنان معضل است و هر لحظه ممکن در این جاده شاهد حوادث ناگواری باشیم.

وی تاکید کرد: شهرداری پیگیری مستمر داشته باشد و تا زمان ۲بانده شدن جاده، همین یک باند را با جداکننده‌هایی به ۲باند تبدیل کند، ما سال قبل تصادف های ناگوار و منجر به مرگ زیادی در این جاده داشتیم.

ایرانمنش تاکید کرد: برای روشنایی جاده آرامستان اگر اداره برق وظیفه ذاتی خود را انجام نمی‌دهد، خود شهرداری هزینه کند و این کار را انجام دهد.

در همین زمینه بخوانید:

اقدامات شورای شهر اطلاع‌رسانی شود

اعتراض به رشد ۳۰ درصدی عوارض ساخت در کرمان

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای شهر کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه این نشست شورا آخرین نشست سال سوم شورای اسلامی شهر کرمان است، گفت: در انعکاس اقدامات اتفاق افتاده در این سه سال به‌خصوص آن بخشی که مرتبط با سیاست‌های شورا است باید اطلاع‌رسانی شود زیرا احساس می‌شود د اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌ها مقداری کوتاهی شده است.

نظارت و حساسیت شهرداری در انجام مطالبات مربوط به پروژه میدان ارگ بیشتر شود

اعتراض به رشد ۳۰ درصدی عوارض ساخت در کرمان
میدان ارگ کرمان

پروژه میدان ارگ کرمان هم از آن دست موضوعاتی بود که در این نشست شورا به صورتی کوتاه به آن پرداخته شد. رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای شهر کرمان با بیان اینکه پروژه میدان توحید( ارگ)، بسیار دارای اهمیت است، با تاکید بر اینکه نظارت و حساسیت شهرداری در انجام مطالبات مربوط به پروژه میدان ارگ بیشتر شود گفت: از همکاری اصناف و بازاریان در اجرای این پروژه بسیار تشکر می‌کنم.

وی افزود: بازاریان خیلی نجابت به خرج دادند که جای تشکر دارد، از طرفی پیمانکار نیز بر روی تعهدات پایبند است و کار در حال پیش رفتن است، البته نگرانی وجود داشت مبنی بر اینکه هم‌راستا با این مساله، شهرداری نیز تعهدات خود را در ارتباط با پرداخت مطالبات انجام دهد.

در همین زمینه بیشتر بخوانید:

حضور مردم در انتخابات

اعتراض به رشد ۳۰ درصدی عوارض ساخت در کرمان
امینی زاده عضو شورا

اما رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان در این نشست شورا به انتخابات ریاست جمهوری نیز گریزی زد و گفت: نتیجه انتخابات نشان دهنده حضور مردم و تاثیرگذاری آنان در اداره کشور است.

محمد امینی زاده بیان کرد: تا قبل از انقلاب تا هیچ زمان تاثیرگذاری آرای مردم وجود نداشت و نیاز به شکرگزاری دارد که این اتفاق را مرهون حضرت امام خمینی (ره) هستیم.

شورای ترافیک ساده‌ترین راه را در نظر نگیرد

اعتراض به رشد ۳۰ درصدی عوارض ساخت در کرمان

در ادامه مشکلات ترافیکی شهر کرمان نیز از دیگر موضوعات این نشست شورا بود، کُمساری نایب رییس شورا در همین زمینه گفت: مردم می دانند مجری فضای ترافیکی، شهرداری است ولی تصمیم‌گیری‌ها در فضایی با عنوان شورای ترافیک شهرستان و استان گرفته می‌شود.

وی افزود: وقتی معبری مسدود و رفت و آمدها سخت می شود، شکایت مردم کلید می خورد و اولین جایی که مورد مواخذه قرار می‌دهند شهرداری است؛درخواست دارم اعضای شورای ترافیک ساده‌ترین راه را در طرح‌های ترافیکی در نظر نگیرند؛ به طور مثال وسط خیابان شهید رجایی به دلیل سوانح زیاد بسته شده و به‌شدت برای مردم نارضایتی ایجاد کرده که اوج آن با شروع مدارس خواهد بود.

مصوبات صحن علنی شورای شهر کرمان

یکی از دستورکارهای این نشست شورا تدوین دستورالعمل شهرداری در زمینه مدیریت دانش بود؛ رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان در همین زمینه گفت: دانش سازمانی به عنوان مهمترین سرمایه یک سازمان موضوعیت دارد از این رو شهرداری برای این مهم دستورالعملی را تدوین کرد.

کمساری نیز در ادامه صحبت‌های امینی‌زاده افزود: هر فرد بعد از کلی تجربه می‌خواهد به سمت بازنشستگی برود باید بیاید تجارب خود را در اختیار سیستم قرار دهد.

محسن تویسرکانی شهردار کرمان نیز در همین زمینه گفت: یکی از آفت‌هایی که در دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شهرداری وجود دارد این است که انتقال دانش در بستر مطلوب صورت نمی‌گیرد و مدیریت دانش کمک می‌کند از ریل صحیح خارج نشویم.

در نهایت این دستور کار نشست شورا با ۱۰ رای مثبت اعضای شورا به تصویب رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha