جانمایی غلط بازارچه‌های میوه در کرمان و دغدغه ارتباط با شهردار

کرمان - ایرنا - نشست روز دوشنبه شورای اسلامی شهر کرمان با چند دستور کار همراه بود که موافقت با جدول تخفیف عوارض صدور پروانه و نظارت بیشتر بر بازارچه های میوه و تره بار مهمترین موضوعات را تشکیل می داد، هرچند برخی اعضا تاکید داشتند جانمایی این بازارچه ها به شکل درست انجام نشده و همچنین دغدغه نحوه ارتباط با شهردار را بیان کردند.

به گزارش ایرنا، در نشست امروز( 30 مهر) صحن علنی شورای اسلامی شهر کرمان ۱۸ دستور کار مطرح و موضوعات و پیشنهادهای مختلفی از طرف اعضا بیان شد که تصمیم گیری هایی نیز در قبال آنها انجام گرفت.

دغدغه بازارچه های میوه و تره بار کرمان

نامه جمعی از کسبه صنف میوه و تره بار در محدوده بلوار پزشک این شهر در این نشست در خصوص احداث یک باب کانکس برای فروش میوه و تره بار از طرف شهرداری در آن محدوده مطرح شد تا نسبت به جابه جایی آن اقدام شود.

علی نادری رییس شورای شهر کرمان در این باره گفت: بازارچه های میوه و تره بار در شهر اجناس را با قیمت مناسب به مردم عرضه می کنند، لذا با جابه جایی مخالف هستیم، اما واگذاری این بازارچه ها و اماکن به افراد باید با نظارت انجام شود.

محمد امین شمسی رییس کمیسیون گردشگری و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان نیز تصریح کرد: باید کمک کنیم این بازارچه ها در شهر شکل بگیرد تا مردم به میوه و تره بار باکیفیت و قیمت مناسب راحت دسترسی پیدا کنند، هر چند نظارت ها در این مراکز باید حتما انجام شود.

جانمایی غیرصحیح

سید محمد موسوی عضو شورای شهر کرمان نیز گفت: جانمایی و مکان یابی بازار میوه و تره بار، در کرمان درست انجام نشده است که با رفع این مشکل به مردم در خرید میوه و تره بار کمک می شود.

در پایان مباحث مقرر شد پیرامون بازارهای روزانه شهرداری، موضوع مکاتبه شهروندان بررسی و گزارشی مکتوب طی ۲ هفته آینده به این شورا ارایه شود؛ همچنین به طور خاص موضوع مکان بازار بلوار پزشک بررسی و نسبت به جابه جایی آن اقدام شود.

ضمن اینکه گزارشی از افرادی که این بازارها در اختیار آنها قرار داده شده و چگونگی انتخاب آنها نیز به این شورا ارایه و فرآیندی در پیش گرفته که طی یک ماه آینده این غرفه ها در قالب مزایده به افراد واجد شرایط واگذار شود.

همچنین نظارت کافی انجام پذیرد تا غرفه های بازار روزانه ملزم به ارایه فاکتور، تعیین قیمت و ارایه لیست قیمت به صورت روزانه با مهر سازمان و نصب قیمت های میوه ها در منظر مردم باشند که به طور مستمر نیز به این موضوع نظارت و گزارش این موارد به صورت ماهیانه به این شورا ارایه شود.

تصویب تخفیف عوارض صدور پروانه و جرایم

نامه شهرداری کرمان در خصوص پیشنهاد تخفیف عوارض صدور پروانه و جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ در نشست شورای شهر بر اساس جدول تنظیم شده مطرح شد که مورد بحث اعضای شورا قرار گرفت.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان بیان کرد: باید برای تخفیف عوارض و جرایم ساختار مشخصی ایجاد شود، ضمن اینکه باید ببینیم اعمال این تخفیف ها به نفع شهرداری باشد.

محمد امینی زاده با بیان اینکه دریافت عوارض باید ضابطه‌مند باشد افزود: در تخفیف ها نیز باید نظم برقرار شود، ضمن اینکه در پرداخت عوارض شهرداری نیز زمان مشخصی تعیین کنیم.

وی تصریح کرد: البته تخفیف ها در عوارض باعث می شود کسانی که ساخت و ساز غیرمجاز انجام می دهند تشویق شوند.

محمدرضا کُمساری نایب رییس شورای شهر کرمان نیز اظهار داشت: عوارض شهرداری که از مردم دریافت می شود واقعی نیست و همین باعث خواهد شد تا برخی عوارض را پرداخت نکنند، البته تخفیف ها باعث مراجعه مردم برای پرداخت می شود.

وی ادامه داد: پروژه های عمرانی که در شهر در جریان است احتیاج به نقدینگی دارد که تصویب تخفیف ها باعث جمع آوری عوارض و کمک به نقدینگی در ماه های پایان سال خواهد شد.

لزوم اطلاع رسانی برای پرداخت عوارض به مردم

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان نیز اظهار داشت: شهرداری در دریافت عوارض رعایت حال مردم را داشته باشد؛ هرچند اینکه بسیاری از مردم جریمه می شوند به دلیل ناآگاهی از پرداخت عوارض است.

حسین چناریان با بیان اینکه اعمال تخفیف عوارض و جرایم از طرف شهرداری کار قابل تقدیری است خاطرنشان کرد: پرداخت نکردن عوارض یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن پرونده ها در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به شمار می رود و اگر برای پرداخت عوارض اطلاع رسانی به‌موقع انجام شود، جرایم کمتر می شوند.

محمود بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان نیز گفت: در اصل موضوع تخفیف عوارض مشکلی وجود ندارد، اما در بحث شیوه اعمال تخفیف ها باید بررسی بیشتری شود.

فتح الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان اظهار داشت: هزینه صدور پروانه در سه سال گذشته افزایش داشته و پرداخت آن برای شهروندان مشکل شده است، باید با تخفیف ها افراد را برای پرداخت عوارض تشویق کنیم و آنان را تحت فشار قرار ندهیم.

محسن تویسرکانی شهردار کرمان نیز گفت: تخفیف در عوارض و جرایم باعث تشویق افراد برای پرداخت عوارض ساخت و ساز و آبادانی شهر می شود.

پس از رای گیری توسط اعضای شورای شهر، با پیشنهاد تخفیف عوارض صدور پروانه و جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ در راستای تشویق شهروندان برای پرداخت عوارض شهرسازی و صدور پروانه ساختمانی با توجه به جدول پیوست موافقت شد.

جانمایی غلط بازارچه‌های میوه در کرمان و دغدغه ارتباط با شهردار
صحن عمومی شورای شهر کرمان

تملک در محدوده قلاع اردشیر و دختر جمعی باشد

اما از دیگر موارد این بود که امینی زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان درباره تملک ملکی در محدوده قلاع اردشیر و دختر کرمان گفت: با اصل تملک در این محدوده موافق هستیم، اما پیشنهاد می کنیم اگر این تملک می خواهد اتفاق بیافتد به صورت جمعی و پراکنده نباشد.

چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان نیز تاکید کرد: با بحث تملک در محدوده این آثار تاریخی باید موافقت شود تا از تعلل در کار مرمت و ساماندهی پرهیز کنیم.

اختصاص ردیف بودجه برای کمک به معتادان متجاهر

همچنین در نشست امروز شورا نامه شهرداری کرمان در خصوص تعیین ردیف بودجه برای مساعدت به مجتمع تندرستی معتادان متجاهر مطرح و در این خصوص مقرر شد از یکی از ردیف های مصوب بودجه اقدام لازم به عمل آید و نتیجه اقدامات به این شورا گزارش شود.

ممنوعیت اخذ قدرالسهم از اراضی زیر ۵۰۰ متر

اخذ قدرالسهم از زمین یکی از شهروندان نیز در شورای شهر کرمان مورد بحث قرار گرفت و در این زمینه مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورا گفت: قانون تصویب کرده اراضی کمتر از ۵۰۰ متر مشمول دریافت قدرالسهم نمی شوند و نباید برای این موضوع مصوبه شورای را زیر پا بگذاریم.

امینی زاده رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر کرمان نیز گفت: املاکی که وقفی هستند سند اعیانی شش دانگ دارند، اما در عرصه موضوع متفاوت است که باید در چارچوب قانون عمل کنیم.

تعاونی کارکنان شهرداری

همچنین در ادامه جلسه منصور ایرانمنش عضو شورای شهر کرمان نیز گفت: بعضی از کارکنان شهرداری چهار سال قبل برای تعاونی مسکن ثبت نام کردند که زمین تخصیص داده شده نیاز به تغییر کاربری دارد، البته پیشنهاد ما اختصاص زمین در داخل مدوده شهر بود که به جایی نرسید و باید این مشکل را پیگیری کنیم.

یادی از جشنواره نان

کمساری نایب رییس شورای شهر کرمان نیز بیان کرد: جشنواره نان در شهر کرمان با حضور ۲۵ استان کشور در شهر کرمان برگزار شد و امیدواریم دبیرخانه دایم این جشنواره در راستای سالم تر و کامل تر شدن و فرهنگ سازی مردم راه اندازی شود.

شمسی رییس کمیسیون گردشگری و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان نیز با تقدیر از برگزاری جشنواره نان بیان کرد: باید کمک کنیم تا جشنواره شعر مقاومت نیز به خوبی برگزار شود.

وی با اشاره به طرح برخی مباحث درباره ارتباط بعضی از اعضای شورای شهر با نیروهای شهرداری گفت: فضای شهرداری، تخصصی، گفتمانی و البته فضای پادگانی است، هر چند سلسله مراتب باید رعایت شود.

شمسی افزود: اینکه بعضی از اعضای شورا اظهار داشتند که بدون هماهنگی با شهرداری نباید عضو شورا با کارکنان شهرداری ارتباط بگیرد که کاملا اشتباه است و اگر این اتفاق بیافتد خود شهردار باید شخصا در کمیسیون ها شرکت کند و پاسخگوی اعضا و مسائل شهر باشد.

چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان نیز بیان کرد: با اصطلاح فضای پادگانی مخالف هستیم، بلکه باید فضای انضباطی تعبیر شود چون پادگان یک فضای شهیدپرور است.

محمود بابایی عضو شورای شهر کرمان نیز در مبحث دیگری گفت: جهاد آسفالت در شهر کرمان بسیار خوب است اما تخریب آسفالت جدید یک معضل به شمار می رود که باید به صورت جدی از این سرمایه شهر صیانت شود.

کمساری نیز در ادامه مباحث تاکید کرد: وظیفه ما در شورای شهر قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون است و نباید مناسبت ها بین اعضا تغییر پیدا کند، درِ اتاق شهردار باید بر روی مدیرانش باز باشد تا اگر موضوع و مشکلی که در چارچوب قانونی نمی گنجد را با شهردار درمیان بگذارند و در صورتی که مخالف منافع سازمان و شهر باشد اقدام کند.

وی ادامه داد: اگر افرادی کاری خارج از عرف و رویه مرسوم که در سلسله مراتب قانونی نمی گنجد، انجام دهند برای آن فکری باید شود و شهرداری وظیفه قانونی و شرعی دارد تا کار خلاف را به نهادهای نظارتی و شورای شهر اطلاع دهد.

نادری رییس شورای شهر کرمان نیز اظهار داشت: نظارت کردن یک روش خاص و تعریف شده ندارد و نمی توان اعضای شورا را از نظارت منع کرد، البته سلسله مراتب باید رعایت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha