تغییرات اقلیمی با آتش‌سوزی و سیلاب در یک روز مازندران

ساری- ایرنا- لزوم سازگاری با تغییرات اقلیمی در مازندران از آن سبب بسیار مهم وضروری است که روز گذشته آتش سوزی ناشی از گرمای بیش از حد و بارندگی های سیل آسا در منطقه دیگری از این خطه شمالی تجربه شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق اعلام رسمی مدیریت بحران استان مازندران گرمای بیش از حد در کمتر از ۳۰ ساعت در حالی سبب آتش سوزی حدود ۵۵ هکتار از زمین های پناهگاه حیات وحش میانکاله در شرق استان شده است که در منطقه بالا دست به ویژه غرب استان بارندگی های سیل آسا را شاهد بوده ایم.

اظهارات کارشناسان هواشناسی نشان می دهد که تغییرات اقلیمی، تغییر کاربری اراضی، کاهش پوشش جنگلی و تغییرات دمای هوا و توسعه شهری سبب بارش های سیل آسا در مازندران شده و این رویه با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت، از سوی دیگر مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور پیش‌روی و سیر خزنده غول خشکالی در مازندران سرسبز را تایید کرده است به طوری که خشکسالی خفیف تا شدید هم اکنون بخش وسیعی از این استان شمالی را تحت تاثیر قرار داده است.

لزوم سازگاری با تغییرات اقلیمی در مازندران

مدیر کل اداره کل هواشناسی مازندران با بیان اینکه تغییر اقلیم بروز حوادث طبیعی را در استان افزایش داده است، گفت : افزایش ۲.۲ درجه ای دمای هوا در سال زراعی جاری، علاوه بر کاهش منابع آبی، خطر ریزگرد و گردو غبار، آتش سوزی و سیلاب را دو چندان کرد.

هوشنگ بهزادی روز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران مازندران در گزارشی از وضعیت دما و بارش در سال زراعی جای یعنی از مهر سال پیش تا کنون افزود: بررسی های آماری نشان می دهد که در حالی که متوسط افزایش دما در کشور یک و نیم درجه بوده اما در این خطه ۲.۲ درجه افزایش دما به ثبت رسید، به همین دلیل است که دغدغه برای مدیریت مصرف انرژی برق و آب شرب و کشاورزی مازندران بسیار جدی است.

وی با بیان این که از سوی دیگر به لحاظ مقدار بارشی که در سال زراعی جاری در مازندران رخ داده است عقب نیستیم یعنی در ۱۰ ماهه سال آبی جاری حدود ۶۳۳ میلی متر بارش در استان به ثبت رسیده است، توضیح داد:‌ امروز در عرصه تقسیم بندی مدیریت بحران با مشکل مواجه هستیم، یعنی آن چه بسیار حایز اهمیت است، هشدار تغییر اقلیم که باید در استان بسیار جدی گرفته شود.

وی با بیان این نکته که در تقسیم بندی هواشناسی امروز خشکسالی هواشناسی، کشاورزی، آب شناسی (منابع آب سطحی و زیر زمینی ) سپس مقوله اقتصادی و معیشتی مازندران تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفت، تصریح کرد: امروز خشکسالی های خفیف و شدید مجموعه مازندران را در برگرفت، یعنی همه شهرستان های مازندران در سطحی درگیری خشکسالی شده اند.

بهزادی ادامه داد:‌ پهنه بندی خشکسالی هواشناسی در دوره ۱۲۰ ماهه منتهی به تیرماه سال جاری که ناظر بر تنش آب های زیرزمینی است، نشان می دهد که بیشتر سطح مازندران تحت تاثیر انواع درجه خشکسالی قرار گرفته اما در مناطق شرقی، ساحل و ارتفاعات مرکز و ارتفاعات غرب استان، این پدیده بسیار شدید است.

تغییرات اقلیمی با آتش‌سوزی و سیلاب در یک روز مازندران

سیر خزنده خشکسالی در سه منطقه جویبار، بابلسر و سیمرغ مازندران

وی با بیان این که شدت خشکسالی ها و سطوح منطقه یا در استان مازندران در حال افزایش است، اظهار داشت: جویبار، بابلسر و سیمرغ بیشترین شدت و سطوحی خشکسالی را دارند و این خطر امروز به ۱۰ شهرستان دیگر استان گسترش یافت.

وی با ذکر این نکته که در سال زراعی جاری ۶ شهرستان مازندران با کاهش بارندگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ثبت رسیده است، گفت: رامسر در غرب استان با کاهش ۹ درصدی و در منطقه مرکزی شامل آمل، ، بابلسر، سیمرغ و سوادکو شمالی و بهشهر در شرق استان بیشترین کاهش بارندگی را داریم.

این مقام مسوول به اهمیت پایش هواشناسی ، دریایی و جنگل و مرتع و کوهستانی ( قله دماوند) مازندران اشاره کرد و گفت:‌ این که در یک بازه زمانی کمتر از ۴۸ ساعت لاریجان درگیر سیلاب می شود، آتش سوزی جنگلی را در مرکز و منطقه شرق استان را شاهد باشیم، نشان دهنده تغییرات ملموس اقلیمی است.

مدیر کل هواشناسی مازندران با بیان این که منابع طبیعی و جهاد کشاورزی مازندران باید با تغییرات اقلیمی سازگار شوند، بیان داشت: به طور یقین در آینده نزدیک شدت بارش ها بیشتر و مدت بارش ها کمتر می شود. از طرفی مقدار بارش در شش ماه اول که بیشترین نیاز آبی را داریم با افزایش دمای هوا مواجه خواهیم بود، بنابراین چالش آب شرب و کشاورزی چندین برابر می شود.

وی با اظهار این که تغییرات اقلیمی مازندران سبب شد تا این خطه شمالی هم از بلیه ریزگرد و گرد و غبار برخوردار شود، تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی ریزگرد ها، کاهش ۱۱۵ سانتیمتری آب دریای خزر و پسروی آب است.

بهزادی با ذکر این نکته که وضعیت اقلیمی مازندران در معرض مخاطرات افزایش درجه گرما و یا شدت بارش سل آسا قرار گرفته است و از طرفی خطر پسروی آب دریای خزر در استان بسیار جدی است، گفت: خطر آتش سوزی جنگل و مرتع ناشی از پدیده جوی در مازندران نیز باید بسیار جدی گرفته شود.

وی گفت: تاکید می کنم پدیده آتش سوزی جنگل و مرتع شمال ایران پدیده جوی جدی ناشی از تغییرات اقلیمی است.

تغییرات اقلیمی با آتش‌سوزی و سیلاب در یک روز مازندران

خسارت چهار هزارو ۵۲۰ میلیارد ریالی سیلاب به کشاورزی مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خسارت سیلاب امسال به بخش کشاورزی استان را چهار هزارو ۵۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این که از این میزان کمتر از ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص بیابد، بسیار ناچیز است.

بابک مومنی ادامه داد: : بارندگی های خرداد و تیرماه امسال ۲هزار ۱۳۰ میلیارد ریال به تاسیسات و تجهیزات زیر بنایی بخش کشاورزی، ‌یکهزارو ۱۳۰ میلیارد ریال به فعالیت های باغبانی، ۵۱۰ میلیارد ریال به بخش دام و طیور و یکهزارو ۱۹۰ میلیارد ریال به کشاورزی زراعت به خصوص برنجکاری خسارت زد.

وی با بیان این که امروز تغییرات اقلیمی به کشاورزی مازندران که نقش محوری در امنیت غذایی کشور دارد، لطمه جدی وارد کرده است، افزود: دما و بارش های استان نشان می دهد که باید به تناسب تغییرات اقلیمی برنامه ریزی و از کشاورزی مدرن بهره ببریم.

وی ادامه داد: طبق آمار در سال زراعی جاری عمده بارندگی های استان در منطقه دشت بوده و به دلیل ضریب کاهش بارندگی در مناطق کوهستانی ذخیره برف کم شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: باید نظام ساختاری اقدامات اولیه را در حوادث غیرمترقبه مشخص کنیم، یعنی با هماهنگی ستاد مدیریت بحران بین دستگاه های اجرایی پدافند غیرعامل عملیاتی شود.

مازندران با تولید محصولات مختلف کشاورزی نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشورمان ایفا می کند که با پیش‌روی غول خشکسالی، به نوعی امنیت غذایی نیز با ضربات جبران ناپذیری مواجه خواهد شد و تداوم وضعیت موجود نیز می تواند به این نگرانی‌ها بیفزاید. مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می کند که با تولید بیش از ۹۵۰ هزار برنج سفید، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و ۸۰ هزار تن آبزیان رتبه نخست کشور را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha