نامجومطلق: مدیران آماتور، قراردادها را نجومی کرده‌اند/ فوتبال ایران ورشکسته است

تهران- ایرنا- پیشکسوت تیم ملی فوتبال و استقلال معتقد است که آشفته‌باز فصل نقل و انتقالات و بالا رفتن نجومی قراردادهای بازیکنان، نتیجه مدیریت آماتوری مدیران باشگاه‌ها است.

مجید نامجومطلق، پیشکسوت تیم ملی فوتبال و استقلال امروز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره افزایش بی‌رویه و بدون ضابطه قرارداد بازیکنان فوتبال برای فصل آینده، گفت: قبل از هر چیزی اشاره کنم که به عنوان کسی که فوتبال بازی کرده است، مخالف پرداخت‌های خوب به بازیکنان نیستم و از نظراتم این استنباط نشود به خاطر اینکه در زمان بازی ما پول خوبی به فوتبالیست‌ها نمی‌دادند، من منتقد پرداخت‌های الان هستم. معتقدم که فوتبالیست باید مزد زحماتش را بگیرد اما در حال حاضر شاهد یک آشفته‌بازار در فصل نقل و انتقالات هستیم.

وی افزود: مقصر وضعیت فعلی بازار نقل و انتقالات فوتبال، مدیران هستند که در انجام وظایف‌شان قانون‌مند نیستند و مدیریت حرفه‌ای بر فوتبال حاکم نیست. فوتبال در ایران مانند تمام دنیا یک رشته پرطرفدار است اما مدیران برای اینکه در پست‌هایشان بمانند و سال‌ها حضور داشته باشند، برای کسب نتایج مناسب هزینه‌های خارج از قاعده انجام می‌دهند. چنین هزینه‌هایی سبب می‌شود قواعد و قانون فصل نقل و انتقالات بشکند و قراردادهای بازیکنان سر به فلک بکشد.

نامجومطلق یادآور شد: همچنین برخلاف ادعایی که می‌شود و به کنفدراسیون فوتبال آسیا هم اعلام می‌شود، به جز چند باشگاه مانند تراکتور، نساجی و هوادار، بیشتر باشگاه‌های ما خصوصی نیستند و از بودجه دولتی استفاده می‌کنند. به همین خاطر مدیر باشگاه چون نمی‌خواهد از جیب خودش پرداخت کند، برای قراردادهایی که امضا می‌کند، دل نمی‌سوزاند. این در حالی است که در تیم‌های خصوصی، هزینه کردن حساب و کتاب دارد و با وسواس خرج می‌کنند.

نامجومطلق: مدیران آماتور، قراردادها را نجومی کرده‌اند/ فوتبال ایران ورشکسته است

مربی اسبق استقلال با اشاره به قانون سقف بودجه که برای کنترل رقم قراردادها و هزینه تیم‌ها توسط فدراسیون فوتبال وضع شده است، اظهار داشت: قانون سقف بودجه نه تنها کاربردی نیست و در کاهش هزینه‌ها تاثیری ندارد، بلکه یکی از دلایل به وجود آمدن چنین آشفته‌بازاری و مطرح شدن رقم‎‌های نجومی، است. چند سال پیش فیروز کریمی در مواجهه با بازیکنی که گفته بود سقف قرارداد را به عنوان رقم قرارداد می‌خواهد، سقف را نگاه کرده بود و گفته بود منظورت آیا این سقف است؟! این یک نگاه طنز به چنین قانون‌هایی است که کارشناسی نشده و بدون اینکه دستورالعمل اجرایی و بازدارنده داشته باشد، وضع می‌شود.

نامجومطلق با بیان اینکه در فوتبال حرفه‌ای دنیا به اندازه درآمد هزینه می‌شود، ادامه داد: وقتی دم از حرفه‌ای شدن می‌زنیم، باید قواعد آن را هم رعایت کنیم. یکی از این قواعد هزینه به اندازه درآمد است. هزینه کردن بیشتر از درآمد مشکلاتی مانند شکایت بازیکنان طلبکار به کنفدراسیون فوتبال آسیا و بالا رفتن بدهی‌ها را برای باشگاه‌های کشورمان به ارمغان آورده و به اعتبار فوتبال ایران ضربه زده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط تیمداری باشگاه‌های فوتبال آلمان را از نزدیک به واسطه حضور در این کشور دنبال کرده‌ام، باید بگویم در آلمان هر باشگاه یک سپرده بانکی دارد تا با توجه به این منابع مالی محکم، به اندازه درآمد، هزینه کند. تیم‌ها با این شرایط بدهکار نمی‌شوند. باشگاه‌ها هم با توجه به توان مالی و درآمدی که دارند، در بازار نقل و انتقالات خرج می‌کنند. در آلمان باشگاهی مانند بایرن مونیخ یک رقم را هزینه می‌کند و باشگاهی مانند اشتوتگارت رقم دیگری را خرج می‌کند. شاید هواداران باشگاه اشتوتگارت هم بخواهند که تیم‌شان مانند بایرن خرج کند و بازیکن گران‌قیمت بخرد اما وقتی توان مالی این تیم نسبت به بایرن محدودتر و کمتر است، مدیران اشتوتگارت به اندازه همان منابع مالی هزینه می‌کنند و سعی نمی‌کنند مانند بایرن بازیکن بخرند، چون نه توان مالی آن را دارند و نه اجاره چنین کاری با توجه به قوانین سفت و سخت مالی به آنها داده می‌شود.

نامجومطلق: مدیران آماتور، قراردادها را نجومی کرده‌اند/ فوتبال ایران ورشکسته است

پیشکسوت باشگاه استقلال، یادآور شد: البته این نکته را هم نباید غافل شد که باشگاه‌های ایرانی از بخش بزرگی از درآمدهای باشگاه‌های دنیا که از حق پخش تلویزیونی است، محروم هستند اما این نباید باعث شود که رو به هزینه‌های بدون ضابطه و خارج از قانون بیاورند. البته معتقدم که باید مسئولان فوتبال و ورزش به سمت احیای حقوق باشگاه‌ها در مسئله حق پخش تلویزیونی بروند و این حق را با توجه به قوانین و دستورالعمل‌هایی که تدوین می‌شود برای باشگاه‌ها زنده کنند. البته حقوق دیگر باشگاه‌ها مانند تبلیغات محیطی که هم به صورت کامل به تیم‌ها پرداخت نمی‌شود.

نامجومطلق تصریح کرد: با این حال تا قبل از اینکه راه‌های درآمدزایی فوتبال باز شود، نباید هزینه‌های کلان انجام داد و باید متناسب با همان درآمد موجود، هزینه کرد، موضوعی که که توسط باشگاه‌ها رعایت نمی‌شود. در حالی رئیس فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد که با قانون سقف بودجه به دنبال جلوگیری از ورشکستگی فوتبال است که باید بگویم همین الان با توجه به بیلان منفی مالی باشگاه‌ها، آنها ورشکسته هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha