۹ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85552471
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهداکنندگان مستمر خون، سرمایه ارزشمند جامعه

۹ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبر: 85552471
اهداکنندگان مستمر خون، سرمایه ارزشمند جامعه

زنجان - ایرنا - اهداکنندگان مستمر خون، مرهمی بر دل بیماران و نیازمندان به این ماده حیاتی هستند و وجود آنها یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار در روند توسعه سازمان انتقال خون است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اهدای خون به بیماران و نیازمندان به خون، نوعی ایثار بی منت است که در قالب حرکتی نوع دوستانه با اهدای قطره قطره خون شکل می گیرد و موجب لبخند رضایت در سیمای رنگ پریده بیمار و تپیدن قلب او می شود.

۹ مردادماه به عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده است؛ در چنین روزی در سال ۱۳۵۳ سازمان انتقال خون ایران برای سامان‌ دادن به وضعیت آشفته خون‌رسانی در کشور و ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و رایگان خونی تشکیل شد.

در گذر از حدود ۵۰ سال، سازمان انتقال خون ایران مأموریت‌های بسیاری برای خود تعریف کرده است تا با جمع‌ آوری خون، ایجاد پایگاه در بیمارستان‌ها و واحدهای سیار و ثابت برای تهیه و توزیع خون و فرآورده‌های آن بین مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به بیماران خدمت کند.

خبرنگار ایرنا به بهانه این روز و با توجه به اهمیت موضوع اهدای خون با " دکتر سیامک اسدی مدیر کل انتقال خون استان زنجان" گفت و گو کرده است.

اهداکنندگان مستمر خون، سرمایه ارزشمند جامعه

ایرنا: فرآورده های خونی ایران از چه کسانی تهیه می شود؟

امسال گرامیداشت پنجاهمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون است، پنجاه سال تلاش و فعالیت علمی و فرهنگی در سطح جامعه باعث شد، امروزه ایران جزء کشورهایی باشد که ۱۰۰ درصد فرآورده‌های خونی را از اهدا کنندگان داوطلب تهیه می‌کند.

تاکید روی اهدای داوطلبانه خون از این جهت اهمیت دارد که طبق بررسی‌های علمی، سالم‌ترین نوع فرآورده‌ها از اهداکنندگان داوطلب و بدون چشمداشت به دست می آید به دلیل اینکه اهدا کنندگان داوطلب فقط با انگیزه انسان دوستانه و خداپسندانه قطرات زندگی بخش خون را اهدا می‌کنند و با پزشک مشاور در سازمان انتقال خون همکاری مطلوب و موثری دارند.

امروزه بیش از ۵۰ درصد فرآورده‌های خونی از اهدای مستمر به دست می آید، اهداکننده مستمر به فردی گفته می‌شود که حداقل ۲ بار در سال خون اهدا می‌کند.

اهداکنندگان مستمر خون، سرمایه ارزشمند جامعه

ایرنا: انتقال خون زنجان چه سیر و تحولاتی را طی کرده است؟

با همراهی مردم سخاوتمند و مشارکت همه آحاد جامعه، انتقال خون استان زنجان نه تنها ۱۰۰ درصد فرآورده‌های خونی مورد نیاز خود را تامین می‌کند بلکه در شبکه ملی خون رسانی هم نقشه موثر و فعالی را ایفا کرده است که امیدواریم این روند همچنان تداوم یابد.

در سال‌های اخیر، اداره کل انتقال خون زنجان علاوه بر بازسازی بخش‌های فنی، نوسازی تجهیزات، ارتقای استانداردها، جذب کارشناسان و پزشکان جوان فعال و کارآمد توانسته است تمام شاخص‌های خود را اصلاح کند و برای چندمین سال متوالی به عنوان مرکز انتقال خون برتر کشور معرفی شود.

همچنین استفاده از فناوری‌های نوین در انتقال خون استان نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است و با وجود شرایط تحریم توانسته ایم از به روزترین تجهیزات برای تهیه فرآورده‌های آزمایشگاهی استفاده و کیفیت و سلامت خون را تضمین کنیم.

خوشبختانه همین روند نیز در سال جاری ادامه دارد و البته همه این موارد با کمک مردم و همراهی مردم استان، اهداکنندگان و همچنین با تلاش کارکنان انتقال خون به دست آمده است که جای قدردانی دارد.

با اقدامات انجام گرفته، مصرف بهینه خون و نظام مراقبت از خون نیز در مراکز درمانی انجام گرفت، در واقع نظارت از مرحله تولید خون تا مرحله انجام آزمایشها و توزیع و در نهایت تا هنگام تزریق فرآورده به بیماران در بیمارستان‌ها انجام می شود.

ایرنا.روز ملی اهدای خون چه پیامی برای مردم دارد؟

۹ مرداد روز ملی اهدای خون است که این روز یا روز جهانی اهداکننده و یا مناسبت‌های مذهبی، فرصت هایی برای ترویج فرهنگ اهدای خون، تقدیر از اهداکنندگان و مطرح شدن موضوع اهدای خون است.

امیدوارم جوانان بیش از گذشته، توجه ویژه‌ای به اهدای خون داشته باشند چون با یکبار اهدای موفق می‌توانند به اهدا کنندگان مستمر تبدیل شوند و در سال‌های بعد هم از وجود آنان استفاده شود.

اهداکنندگان مستمر خون، سرمایه ارزشمند جامعه

ایرنا: مصرف فرآورده خونی استان زنجان در مقایسه با گذشته چه تفاوت های داشته است؟

خوشبختانه در سال های اخیر مصرف فرآورده های نوین مانند پلاکت تهیه شده به روشهای مختلف از جمله آفرزیس در مراکز درمانی استان با اقبال بیشتری مواجه شده است.

بسیاری از بیمارانی که در گذشته برای درمان به آذربایجان شرقی یا تهران اعزام می شدند امروزه به جهت افزایش تخت های بیمارستانی و امکانات درمانی در مراکز درمانی استان معالجه می شوند.

مرکز درمانی مهرانه، بیماران سرطانی را از استان های مختلف پذیرش می کند و فرآورده خونی مورد نیاز این بیماران باید در اسرع وقت تامین شود، حتی برخی بیماران شهرهای همجوار مانند میانه، بیجار و تکاب نیز برای درمان به بیمارستان های زنجان مراجعه می کنند.

مهمتر از همه در خود سازمان انتقال خون، یک دهه است که شبکه ملی خون رسانی به شکل جدی مورد توجه قرار گرفته و ما در کنار کمک به استان های مختلف، بیش از ۱۰ سال است که استان معین سیستان و بلوچستان هستیم و بخشی از فرآورده‌های خونی مورد نیاز هموطنان سیستانی را تأمین می کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha