۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۱
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85552687
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

جزیره‌ای شدن پارک ملی کلاه قاضی اصفهان، تهدیدی برای حیات وحش

اصفهان- ایرنا- رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: جزیره‌ای شدن پارک ملی و پناهگاه کلاه‌ قاضی در جنوب شرق اصفهان، تهدیدی برای حیات وحش این منطقه به‌شمار می‌آید.

به گزارش ایرنا، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی با مساحت حدود ۵۰ هزار هکتار در ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع است؛ این منطقه زیستگاه گونه‌های مختلف پستانداران، پرندگان و خزندگان است که برخی از آنها در معرض خطر انقراض هستند.

مریم امیدی روز سه‌شنبه در گفت‌و گو با ایرنا افزود: عواملی مانند جاده‌کشی، فعالیت معادن سنگ و توسعه شهری سبب جزیره‌ای شدن زیستگاه کلاه قاضی اصفهان شده است که تهدیدها و مشکلاتی همچون تلفات جاده‌ای و ناامنی برای بسیاری از گونه‌های حیات وحش را در پی دارد.

وی با بیان اینکه جزیره‌ای شدن کلاه قاضی به ۲۰ سال گذشته تاکنون مربوط می‌شود، گفت: یک سوی کلاه قاضی، شهرک صنعتی و سوی دیگرش، جاده اصفهان به شیراز قرار دارد و در شمال آن، توسعه شهر «بهارستان» صورت گرفته است.

جزیره‌ای شدن پارک ملی کلاه قاضی اصفهان، تهدیدی برای حیات وحش

امیدی افزود: فعالیت معادن سنگ در اطراف کلاه قاضی سبب ایجاد ناامنی برای حیات وحش شده و از طرفی، مقرر است کنارگذر شرق اصفهان نیز از حاشیه این منطقه عبور کند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: مقرر شده است در ایجاد کنارگذر شرق اصفهان اقداماتی صورت گیرد تا حداقل آسیب‌ها به زیستگاه کلاه قاضی وارد شود.

امیدی گفت: بخشی از کلاه قاضی، پناهگاه حیات وحش و سایر اراضی آن، پارک ملی است که در قسمتی از پناهگاه، معادن سنگ قرار دارد و فعالیت آنها در این سال‌ها، سبب تخریب و ناامنی برای حیات وحش در این منطقه شده‌ است.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: جزیره ای شدن پارک ملی کلاه قاضی در سال های گذشته سبب شد که جمعیت پلنگ ایرانی در این زیستگاه کاهش یابد و به مرور زمان از بین‌ برود.

امیدی اضافه کرد: در پارک ملی کلاه قاضی سال‌های زیادی است که حضور پلنگ به‌صورت مستقیم و همچنین عکسبرداری توسط دوربین تله‌ای ثبت نشده است و در زمان حاضر اطلاعات دقیقی نداریم که آیا در این زیستگاه پلنگی وجود دارد یا نه.

وی خاطرنشان کرد: ثبت تصویر از پلنگ در پارک ملی کلاه قاضی بسیار قدیمی و با دوربین عکاسی در سال ۱۳۵۹ انجام شد اما آخرین باری که پلنگ به‌صورت حضوری و مستقیم در این منطقه مشاهده شد مربوط به سال ۱۳۸۷ است.

امیدی افزود: پلنگ ایرانی بواسطه قلمروطلبی و دنبال جفت گشتن در مسیرهای مختلف و طولانی رفت و آمد می‌کند اما اینکه بیشتر در مناطق حفاظت شده‌ای چون پارک‌های ملی «گلستان» و «تندوره» دیده می‌شود، به‌دلیل حفاظت و امنیت خوب این مناطق است.

به گفته وی، مهمترین علت حضور پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد نایین در شرق استان اصفهان، علاوه بر وسعت بزرگ این منطقه و بِکر بودن آن، امنیت خوب فراهم شده برای وحوش است.

به گزارش ایرنا، طرح آزادراه ۶ باندی «کنار گذر شرق اصفهان» که گفته می‌شود چهار کیلومتر آن با حاشیه پارک ملی کلاه قاضی تداخل دارد، سبب نگرانی کنش‌گران محیط زیست برای این زیستگاه ارزشمند از بابت بین رفتن کریدور عبور و افزایش تلفات جاده‌ای حیات وحش شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha