۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۶
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85553132
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اهدای ۱۳ هزار واحد خون در کردستان/ پیشرفت ۹۵ درصدی ساختمان جدید انتقال خون سنندج

سنندج- ایرنا- طبق اعلام مدیرکل انتقال خون کردستان، از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، ۱۳ هزار و ۵۶۷ نفر در استان موفق به اهدای خون شده‌اند و بیشترین آمار مربوط به شهرهای سنندج و سقز است.

به گزارش ایرنا، اهدای خون هنگامی انجام می‌شود که یک فرد سالم به‌طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌کند.

خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تأیید سلامتی به‌منظور تهیه فرآورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود.

امروزه خون و فرآورده های خونی به یک نیاز همیشگی و ضروری تبدیل شده و در صورت کمبود یا نقص در این زمینه، جان بیماران زیادی در مراکز درمانی با خطر مرگ مواجه می شود و اینجاست که اهمیت و ارزش اهدای خون بیشتر نمود پیدا می کند.

در کردستان هم افراد نیک اندیش و خیرخواه زیادی سالانه به صورت داوطلبانه و مستمر یا غیرمستمر اقدام به اهدای خون و از این طریق به درمان بیماران نیازمند، کمک می کنند.

برای اطلاع از آمار مربوط به اهدای خون در سال جاری، مشکلات و کمبودهای انتقال خون کردستان و جزئیات دیگر، با "محمدسعید کریمیان"، مدیرکل انتقال خون استان گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می آید.

ایرنا: ابتدا آماری از اهدای خون در سال گذشته و امسال ارائه دهید و بیشترین آن مربوط به کدام شهرها بوده است؟

کریمیان: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۱۳ هزار و ۵۶۷ نفر در استان موفق به اهدای خون شدند و بالاترین تعداد آمار اهدای خون در استان مربوط به شهرستان های سنندج و سپس شهرستان سقز است.

۹۵ درصد اهدا کنندگان را مردان و پنج درصد را بانوان به خود اختصاص داده اند؛ تعداد اهداکنندگان خون در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۱ هزار و ۷۶۶ مورد بود، روند افزایشی داشته است.

سال گذشته ۴۱ هزار مراجعه برای اهدای خون داشتیم که ۳۶ هزار نفر موفق شدند خون اهدا کنند.

ایرنا: کردستان از لحاظ شاخص اهدای خون در سطح کشور چه جایگاهی دارد؟

کریمیان: ابتدا بهتر است مقدمه ای راجع به اهدای خون در کشور بگویم. سازمان انتقال خون در سال ۵۳ تاسیس شد و قبل از آن هم نیاز به خون بوده ولی سازمانی به نان انتقال خون وجود نداشته است و در برخی بیمارستان‌های شهرهای بزرگ مثل تهران، شیراز تبریز به صورت پراکنده تزریق خون انجام می شد و اهدا کننده در مقابل اهدای خون پول دریافت می کرد و بیشتر کسانی بودند که شرایط مالی خوبی نداشتند.

در ۵۰ سال گذشته پیشرفت بزرگی در بحث انتقال خون در کردستان روی داده و جزو پنج کشور برتر آسیا در تامین و اهدای خون داوطلبانه و سالم هستیم. در واقع سلامت خون ما با سلامت خون کشورهای توسعه یافته برابری می کند و تکنولوژی های ما به روز است و جدیدترین تکنولوزی تشخیص بیماری های ویروسی در کردستان وجود دارد.

حتی گروه های خونی به صورت اتوماسیون به وسیله دستگاه مخصوص مشخص می شود و تمام خون های دریافتی داوطلبانه و نیاز ۲۰ مرکز درمانی استان تامین شده و همیشه بیش از یک هفته نیاز خون این مراکز تامین است.

در ضمن از لحاظ اهدای خون در بخش بانوان، جزو استان های برتر کشور هستیم.

ایرنا: در حال حاضر در چند شهر استان پایگاه خون داریم و برای توسعه زیرساخت ها در شهرستان ها چه برنامه ای دارید؟

کریمیان: نیاز به خون همیشگی است و آمار بالایی در زمینه حوادث و تصادف در جاده ها داریم و وجود بیماران تالاسمی، هموفیلی و سرطانی و مادران باردار، به خوبی بیانگر همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده های خونی است. از طرفی هم زمان نگهداری فرآورده ها محدود است و باید همیشه ذخیره خونی به روز باشد.

در مقایسه با پیشرفت تخت های بیمارستانی در استان، تخت های انتقال خون کمتر است و شاهد ناترازی هستیم. اقداماتی برای توسعه پایگاه های انتقال خون صورت گرفته و پایگاه سقز فعال است و در مرکز استان ۱۲ سال پیش کلنگ احداث ساختمان جدید انتقال خون بر زمین زده و در دولت های مختلف فعالیت هایی انجام شد و اکنون این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت دارد و به زودی بهره برداری می شود.

در این ساختمان خدمات نوین انتقال خون انجام خواهد شد و در بحث توریسم درمانی و پذیره نویسی سلول های بنیادی و آزمایش هایی که برای پیوند مغز استخوان نیاز است، در این مرکز خدمات ارائه می شود.

در بیجار سال گدشته مرکزی با کمک خیرین و مسئولان استان راه اندازی شد وروزهای سه‌شنبه خونگیری داریم و در بانه هم روزهای دوشنبه و پنجشنبه خونگیری انجام می شود.

در مریوان خیرین سلامت پای کار آمدند و زمینی توسط دانشگاه علوم پزشکی در اختیار ما قرار گرفته و در آینده نزدیک مرکز خونگیری ثابت در این شهر نیز راه اندازی می شود.

درست است در ۲ شهرستان پایگاه ثابت خونگیری و ۲ شهرستان سیار داریم ولی در مناسبت های مختلف مثل تاسوعا وعاشورا، نیاز خونی ۲۰ مرکز درمانی تامین می شود.

در ضمن ما نیاز خونی استان های دیگر را نیز تامین می کنیم.

ایرنا: شرایط اهدای خون چیست و از خون چه فرآورده هایی تولید می شود؟

کریمیان: شرط اهدای خون داشتن سن ۱۸ تا۶۰ سال و وزن بیش از ۵۰ کیلوگرم است و تعداد دفعات اهدای خون در خانم ها سه بار و در آقایان چهار بار در سال است.

کسی که یک کیسه خون اهدا می کند، جان سه نفر را نجات می دهد. پلاکت جدا شده از خون برای کسانی که خونریزی دارند و افراد سرطانی، گلبول قرمز برای بیماران تالاسمی و پلاسما برای بیماران هموفیلی استفاده می شود.

ایرنا: برخی ادعاها مبنی بر فروش پلاسما به اروپا و کسب درآمد بدون انجام آزمایش های چندگانه مطرح می شود، توضیح شما در این باره چیست؟

کریمیان: ابتدا این را عرض کنم که اگر کسی ۱۰۰ بار خون داده باشد، در مراجعات بعدی هم با او مثل اهدا کننده بار اول برخورد می شود؛ یعنی معاینات پزشکی و مرحله خودحذفی محرمانه انجام می شود که در صورت اعلام فرد به صورت محرمانه، خون وی از چرخه مصرف خارج می شود؛ حتی اگر تمام آزمایش ها نشان دهنده سلامت خون وی باشد.

آزمایش ها با تکنولوژی روز دنیا به صورت دقیق انجام می شود و تمام فرآورده های خونی ضریب سلامت ۱۰۰ درصد برای مصرف دارد.

پلاکت ها و گلبول های قرمز داخل استان مصرف می شود و پلاسما چون منجمد و در دمای منفی ۴۰ درجه نگهداری می شود، تا ۲ ساعت قابل نگهداری و مصرف درمانی آن محدود است و حتی در گذشته مازاد آن دور ریخته می شد.

چند سالی است با کشورهای اروپایی قرارداد پالایش پلاسما منعقد کردیم و پلاسمای استان به کشور اتریش ارسال می شود و در کارخانه‌های معتبر اروپایی تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما می شود و به داخل کشور برمی گردد، پس بحث پول و فروش اصلا مطرح نیست و صحت ندارد.

ایرنا: در زمینه فرهنگ سازی اهدای خون چه اقداماتی انجام داده اید؟

کریمیان: در مدارس، مهدکودکها و دانشگاه ها دفتر جذب داریم که مرتب در حال اطلاع رسانی است؛ ضمن اینکه فرهنگ اهدای خون در میان مردم استان بالاست و اکنون در روزهای گرم سال نیز شاهد حضور اهداکنندگان در مراکز خونگیری هستیم.

ایرنا: درباره میزان جمعیت گروه های خونی در استان نیز بگویید.

کریمیان: ۱۰ درصد گروه های خونی استان کردستان منفی و ۹۰ درصد مثبت است. از این ۹۰ درصد، ۳۳ درصد o مثبت، ۲۷ درصد A مثبت، ۲۳ درصد B مثبت و هفت درصد نیز AB مثبت هستند.

چهار درصد گروه های خونی منفی، O منفی، سه درصد A منفی، ۲ درصد B منفی و یک درصد AB منفی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha