۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۴
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85553154
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ میلیون مترمکعب آب به آبخوان های کردستان برگشت

۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۴
کد خبر: 85553154
۲ میلیون مترمکعب آب به آبخوان های کردستان برگشت

سنندج- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، ۱۳۵ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود و از این طریق ۲.۵۳ میلیون مترمکعب آب به آبخوان ها برگشت داده شد.

آرش آریانژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۸۴ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه های آب در مناطق مختلف استان نصب شد.

وی افزود: در حال حاضر حدود هشت هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در استان وجود دارد که اغلب چاه های کم عمق هستند و تاثیر چندانی بر منابع آب زیرزمینی ندارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: در بعضی از محدوده‌های مطالعاتی استان به تناسب وضعیت آبخوان و یا منابع آبی، مجوز حفر چاه در بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی صادر می‌ شود اما در شرق استان در مناطق ممنوعه مجوزی داده نمی‌شود.

آریانژاد با بیان اینکه به منظور ممانعت از برداشت اضافه آب، کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز نیز نصب می‌شود، ادامه داد: مردم از طریق تماس تلفنی با شماره تماس ادارات منابع آب شهرستان‌ها یا شماره شرکت و مراجعه حضوری، حفر چاه غیرمجاز را گزارش دهند.

استان کردستان دارای ۱۸ محدوده مطالعاتی (۹ محدوده آن اصلی و ۹ محدوده مشترک) و متوسط بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر است.

کردستان ۹ دشت دارد که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه است.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha