اینچه‌درگاهی: فینال الفتی یکی از مهمترین اتفاقات ورزش ایران است

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون ژیمناستیک با تمجید از عملکرد مهدی الفتی در پاریس گفت: امروز الفتی و مسابقه او یکی از مهمترین اتفاقات ورزش و ژیمناستیک ایران به شمار می‌رود، اما نباید انتظار بسیار بالا از این رشته و ورزشکار داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، مهدی الفتی با صعود به جمع هشت نفر برتر مسابقات ژیمناستیک (ماده پرش خرک) در بازی‌های المپیک پاریس به تاریخ‌سازی این رشته در ورزش ایران ادامه داد. وی مهرماه سال گذشته موفق به کسب نشان نقره بازی‌های آسیایی هانگژو شد و در ادامه نخستین سهمیه المپیک ایران را از طریق سیستم رقابتی به دست آورد. این افتخارات با پرچمداری کاروان ایران در افتتاحیه بازی‌های المپیک برای الفتی کامل شد.

البته حضور در المپیک سقف آرزوی جوان گرگانی ورزش ایران نیست بلکه او با صعود به جمع هشت نفر برتر ماده پرش خرک، تا کنون بهترین نتیجه ورزشکاران ایرانی در المپیک را به نام خود ثبت کرده و در آستانه کسب یک مدال تاریخی برای ورزش کشورمان است.

اینچه‌درگاهی: فینال الفتی یکی از مهمترین اتفاقات ورزش ایران است

تاریخ‌سازی الفتی بهانه‌ای شد تا خبرنگار ایرنا پای صحبت‌های زهرا اینچه درگاهی رئیس این فدراسیون بنشیند که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم.

خانم اینچه‌درگاهی تبریک عرض می‌کنم، تاریخ‌سازی الفتی بی‌وقفه ادامه دارد. راز این موفقیت‌ها در چیست؟

ابتدا باید به خانواده ژیمناستیک ایران تبریک بگویم. این یک موفقیت ملی است. فدراسیون متشکل از ورزشکار، مربی، مدیر و حتی رسانه‌ها نیز در این موفقیت سهیم هستند. این یک افتخار بزرگ است اما باید ببینیم این افتخار چرا و چگونه به دست آمد. ما بعد از حدود ۶۰ سال موفق به حضور در المپیک شدیم. در گذشته دور، حضور در المپیک مانند مسابقات آسیایی بود. به عبارتی کشورها با فرایند ثبت نام در المپیک حاضر می‌شدند. اما در شیوه جدید که از ۶۰ سال قبل به این سو می‌باشد، از طریق مسابقات انتخابی سهمیه‌ها مشخص می‌شود. ژیمناستیک ما موفق به کسب سهمیه و حضور نشده بود. ما ۶۰ سال، رویای المپیک را داشتیم.

یعنی در این ۶ دهه ورزشکارانی نبودند که بتوانند سهمیه کسب کنند؟

بهتر است بگویم که مدیریت و برنامه هدفمندی برای حضور در المپیک وجود نداشت. من زمانی که به فدراسیون آمدم برنامه‌ و اهدافی را تدوین کردیم که مهدی الفتی نیز در این برنامه‌ها حضور داشت. بهتر است بگویم که الفتی محصول برنامه‌های بلند مدت فدراسیون است.

یعنی از ابتدای حضور شما سهمیه المپیک به عنوان یک هدف تعیین شد؟

من قبل از حضور در فدراسیون برنامه‌ای را در سال ۱۳۹۵ طراحی کردم با عنوان «سند جامع برنامه تحول ژیمناستیک ایران» که حضور در المپیک پاریس یکی از مهمترین اهداف آن بود و این سند هم‌اکنون نیز مکتوب وجود دارد و سال ۱۳۹۶ نیز آن را به مجمع انتخاتی فدراسیون ارائه کردم و در سخنرانی انتخاباتی‌ام در برنامه سال پنجم تا هشتم، کسب قطعی سهمیه المپیک را ذکر کردم. هر چند که در این هشت سال ما بیش از ۲ سال بحران مدیریت داشتیم اما در نهایت توانستیم به آن برنامه برسیم.

من در زمان برگزاری بازی‌های آسیایی در فدراسیون نبودم اما برای کمک به حضور ورزشکارانمان لایسنس آنها را گرفتم و به همین دلیل ژیمناستیک امکان اعزام به بازی‌های آسیایی را پیدا کرد و نتیجه آن نیز کسب مدال نقره توسط الفتی بود.

اینچه‌درگاهی: فینال الفتی یکی از مهمترین اتفاقات ورزش ایران است

پس شما با وعده المپیکی شدن ژیمناستیک به فدراسیون آمدید؟

نه دقیقا. المپیک فقط یکی از دهها اهداف ما بود. بخاطر دارم زمانی که من بحث حضور در المپیک پاریس را مطرح کردم، خیلی‌ها باور نداشتند در حالی که به برنامه خود ایمان داشتم و امروز مشاهده می‌کنیم که با وجود مشکلات فراوان پیش‌رو، این وعده محقق شده است. تیرماه ۹۶ گفتم اگر اهدافی که امروز بیان می‌کنم، محقق نشد من را بازخواست کنید. سند این حرف نیز موجود است.

اما در این هشت سال ۲ سال بحرانی در مدیریت داشتیم آیا این ۲ سال بر روی برنامه مدون شما تاثیر گذاشته است؟

بله ۲ سال سخت بود و بحران‌های مدیریتی زیادی را تجربه کردیم و بخشی از برنامه‌ها لطمه دید. برنامه ما آنچنان متقن بود که با وجود این بحران‌ها به صورت کامل از بین نرفت اما آسیب دید و امروز هم به دنبال بازسازی دوباره آن هستیم.

با این برنامه‌ها باید منتظر تاریخ‌سازی‌های بعدی باشیم؟

انتظار باید از ژیمناستیک ایران منطقی باشد زیرا یک روز کسب سهمیه المپیک برای ورزشکاران ایرانی رویا بود اما امروز ما در جمع هشت نفر برتر هستیم.

گام بعدی مدال‌آوری الفتی در المپیک است؟

سقفِ بلند تعریف کردن برای ورزش بسیار خوب است اما واقعیت‌ها را هم باید دید. امروز الفتی و مسابقه او یکی از مهمترین اتفاقات ورزش و ژیمناستیک ایران به شمار می‌رود اما نباید انتظار بسیار بالا از این رشته و ورزشکار داشته باشیم. سهمیه گرفتن الفتی به خودی خود به اندازه یک مدال ارزشمند است. صعود وی به فینال نیز یک اتفاق تاریخی به شمار می‌رود. بهترین‌های دنیا در فینال هستند و ما نباید بار روانی برای نماینده کشورمان ایجاد کنیم. ژیمناستیک ورزش لحظه‌ها است و ممکن است یک خطا جای نفر اول و ششم را عوض کند.

حضور در المپیک خود استرس دارد و حضور الفتی در فینال ممکن است برای وی کمی هیجان و استرس را به همراه داشته باشد برنامه‌ای برای کنترل این استرس و هیجان دارید؟

مهدی با وجود جوانی از حدود ۱۶-۱۷ سالگی که وارد برنامه‌های تیم جوانان شد، آوردگاه‌های بزرگی را تجربه کرده و در مرحله مقدماتی نیز اجرای بسیار خوبی داشت. او به خوبی هیجان مسابقه را کنترل و بر استرس غلبه کرد. ما نیز برای فینال در مرحله اول دعا می‌کنیم و در ادامه با کمک مربیان و کادر فنی به دنبال آن هستیم تا الفتی بهترین خود باشد. الان تمام فینالیست‌ها به یک اندازه شانس دارند و ممکن است یک اتفاق نتایج را دگرگون کند.

اینچه‌درگاهی: فینال الفتی یکی از مهمترین اتفاقات ورزش ایران است

و واکنش هیجانی خانم درگاهی بعد از صعود به الفتی به فینال؟

آن واکنش ترکیب پیچیده‌ای از شادی زایدالوصف فینالیستی شدن‌مان، ایستادگی و رنج طولانی‌ام در دوره کاری و گاه تنهایی عظیم و …بود که در برابر چشمانم تبدیل شده بود به اعتبار و سربلندی ورزشکارم و کشورم.

دولت جدید روی کار آمد، جامعه ورزش چه انتظاری از دکتر مسعود پزشکیان دارد؟

باید واقعیت را ببینیم و نگاهی به این روزهای ورزش ایران داشته باشیم. بیش از ۴۰ جوان ایران در فرانسه برای سربلندی ایران در حال تلاش هستند و با جان و دل تلاش می‌کنند. امروز ضروری است که یک نگاه ویژه به مدیریت کلان ورزش ایران داشته باشند.

بعنوان یک قهرمان اسبق ملی، داور و مربی بین‌المللی و یک مدیر از رئیس محترم جمهور می‌خواهم تا از اشخاصی در راس وزارت ورزش استفاده شود که در کنار توان مدیریت، ورزشی باشند. تجربه نشان داده مدیریت غیرورزشی در ورزش، دشوار و اغلب بدون دستاورد خاصی است. ما ظرفیت و توان و دانش تحول در ورزش را داریم، لطفا این موضوع را در نظر داشته باشند. حضور افراد مدیر و از جنس ورزش، می‌تواند بهترین‌ها را برای ورزش ایران رقم بزند.

زهرا اینچه‌درگاهی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha