آذرآب اراک، دومین مخزن فرآورش ، توسعه میدان نفتی آزادگان را تولید کرد

اراک - ایرنا - معاون پروژه‌های نفت و گاز شرکت صنایع آذرآب اراک، از ارسال دومین مخزن فرآورش مرکزی CTEP طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی توسط این شرکت خبر داد.

ابوالفضل خسروی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: شرکت صنایع آذرآب، طراحی و ساخت ۳۶ دستگاه مخزن تحت فشار طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی را برعهده دارد که این مخازن مربوط به چهار EPC مختلف از جمله CTEP است و تاکنون ۲۲ دستگاه آن ساخته و به سایت میدان نفتی ارسال شده و بقیه پروژه با پیشرفت بالای ۹۰ درصد در حال تکمیل است.

وی ضمن اشاره به اینکه مهمترین مخازن این بخش، مربوط به جداکننده فرآورده (production separator) است، گفت: تاکنون ۲ مخزن از این چهار مخزن در بخش پروژه‌های نفت و گاز آذرآب تکمیل شده که اولین مخزن ارسال و دومین مخزن نیز از یک ماه گذشته در حال ارسال به سایت است که طبق پیش‌بینی صورت گرفته ماه آینده تحویل می‌شود.

معاون پروژه‌های نفت و گاز شرکت صنایع آذرآب اراک ادامه داد: یکی از مهمترین بخش‌ها در این میدان نفتی، بخش فراورش مرکزی است که در آن طی فرایندی آب نمک و رسوبات از نفت خام جدا شده و سطح سولفور به منظور صادرات تنظیم می‌شود، به همین دلیل مخازن مربوط به این بخش از نظر خوردگی شرایط بسیار بحرانی را دارند.

خسروی عنوان کرد: پلیت‌های مورد نیاز این پروژه همگی پلیت‌های خاص از نوع Sour Service است و خواص مکانیکی و شیمیایی آنها تابع استانداردهای خوردگی NACE MR۰۱۷۵ و ASME هستند و این پلیت‌ها به سفارش شرکت صنایع آذرآب توسط شرکت دیلینگر ساخته شده‌اند.

وی یادآور شد: میدان نفتی آزادگان در جنوب غربی ایران، در نزدیکی شهر سوسنگرد، در مجاورت مرز ایران و عراق قرار دارد و مجموعه مخازن عظیم این میدان با حفر دومین چاه در گستره میدان در سال ۱۳۷۸ کشف شد.

معاون پروژه‌های نفت و گاز شرکت صنایع آذرآب اراک افزود: حدود ۴۴۰ کیلومتر مربع این میدان نفتی به میدان آزادگان جنوبی اختصاص دارد و نفت قابل استخراج آن نیز در حدود ۲ میلیارد بشکه برآورد می‌شود که هم اکنون تولید روزانه این میدان حدود ۸۵ هزار بشکه نفت خام است که پس از فرآورش در واحد بهره‌برداری غرب کارون به تلمبه خانه غرب کارون ارسال می‌شود.

صنایع آذرآب اراک از زمان بدو تاسیس تاکنون جزو پیشروان ساخت نیروگاه‌های برق و تجهیزات پالایشگاهی در خاورمیانه و تامین‌کننده تجهیزات پروژه‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت و گاز و سازنده بخش‌های مختلف کارخانجات سیمان و نیروگاه‌های برق برای بخش دولتی و خصوصی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha