بازتاب ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در رسانه‌های آسیایی

تهران- ایرنا- پس از ترور اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در تهران، رسانه‌های آسیایی در اخبار و گزارش‌هایی این اقدام کوردلانه و ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی را منعکس کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران بر اثر هدف قرار گرفتن محل اقامت آنها به شهادت رسیدند.

رسانه‌های آسیایی در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، در گزارش‌هایی به تشریح وقایع پرداختند.

تارنمای رسمی روزنامه هیندو چاپ دهلی‌نو، در گزارشی با تیتر «اسماعیل هنیه که بود»، نوشت: پیش از این واقعه سه تن از پسران هنیه در ۱۰ آوریل بر اثر حمله هوایی اسرائیل به خودروشان کشته شدند.

این رسانه نوشت: یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل پس از واقعه ۷ اکتبر (۱۵ مهر) و آغاز جنگ با حماس، با اشاره به رهبری این گروه گفت: آن‌ها در زمان قرضی زندگی می کنند. بر اساس گزارش‌ها، پوستری بر دیوار دفتر وی در تل‌آویو آویزان شده است که چهره‌های رهبران حماس از جمله اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی را نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر در قطر در تبعید به سر می‌برد.

هیندو با اشاره به حضور هنیه در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران نوشت: او در عکس هایی با سران ایران دیده می شد. هنیه به عنوان رهبر اصلی حماس تلقی می شد؛ وی مانند یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، در اواخر دهه ۱۹۸۰ با عملیات نظامی حماس در ارتباط بود و چندین بار توسط اسرائیلی ها دستگیر شد.

این رسانه افزود: پس از آزادی او از زندان در سال ۱۹۹۲، اسرائیل او را همراه با گروهی دیگر از رهبران حماس به سرزمینی در جنوب لبنان تبعید کرد اما یک سال بعد به غزه بازگشت. روند فعالیت‌های هنیه پس از انتخاب شدن به ریاست دفتر رهبر معنوی جنبش، شیخ احمد یاسین، در سال ۱۹۹۷، به شکل صعودی ادامه یافت.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۰۶، زمانی که تشکیلات خودگردان فلسطین انتخابات پارلمانی را در کرانه باختری و غزه برگزار کرد، هنیه رهبر پارلمانی حماس بود. او حماس را به سوی پیروزی شگفت انگیزی هدایت کرد و «نخست وزیر کشور فلسطین» شد. اما حامیان مالی تشکیلات خودگردان فلسطین در غرب از پذیرش حکومت تحت رهبری حماس خودداری کردند. حزب محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین موسوم به فتح نیز از پیروزی حماس ناخرسند بود.

بازتاب ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در رسانه‌های آسیایی

رسانه «سان» مالزی نیز در گزارشی با اشاره به بیانیه حماس درباره ترور اسماعیل هنیه، نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: اسماعیل هنیه رهبر حماس در ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه در ایران ترور شد، گروه فلسطینی حماس روز چهارشنبه، این حمله را «تشدید تنش» توصیف کرد که به اهدافش نمی‌رسد.

سپاه پاسداران ایران، ساعاتی پس از شرکت هنیه در مراسم ادای سوگند رئیس جمهور جدید کشور، کشته شدن هنیه را تایید و اعلام کرد که در حال بررسی است.

این رسانه نوشت: به نظر می رسد این مساله آن هم در کمتر از ۲۴ ساعت پس از ادعای اسرائیل مبنی بر کشته شدن یکی از اعضای ارشد حزب الله لبنان، احتمال هرگونه توافق آتش بس قریب الوقوع در غزه را کاهش دهد.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس به رویترز گفت: ترور برادر هنیه توسط اشغالگران اسرائیل تشدید تنش‌هایی است که هدف آن شکستن اراده حماس است.

وی با بیان اینکه حماس راهی را که در پیش گرفته است ادامه خواهد داد، افزود: ما به پیروزی اطمینان داریم.

بازتاب ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در رسانه‌های آسیایی

تارنمای خبری روزنامه ژاپن تایمز نیز با نقل خبر ترور اسماعیل هنیه در حمله «صهیونیست ها» در تهران به نقل از حماس، نوشت: اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، روز سه‌شنبه در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران در مجلس شورای اسلامی در تهران شرکت کرد.

حماس روز چهارشنبه گفت، رهبر سیاسی این گروه، اسماعیل هنیه، در حمله اسرائیل در ایران، جایی که وی در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور شرکت کرده بود، کشته شده و حماس متعهد شد که این اقدام بی‌پاسخ نماند.

این گزارش افزود: ترور هنیه پس از آن صورت گرفت که رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه به یک پایگاه حزب الله در جنوب بیروت حمله کرد و یکی از فرماندهان ارشدحزب الله که مسئولیت حمله موشکی اخیر به بلندی های جولان بود را هدف قرار داد.

این رسانه ژاپنی نوشت: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه در سخنانی که رسانه‌های داخلی آن را منتشر کردند، گفت: تهران از تمامیت ارضی، حیثیت، عزت و غرور خود دفاع خواهد کرد و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود در ترور هنیه در پایتخت پشیمان خواهد کرد. وی توضیح بیشتری نداد.

این رسانه آسیایی افزود: سپاه پاسداران ایران پیشتر گفته بود که محل سکونت هنیه در تهران هدف تیراندازی قرار گرفته و او به همراه یک محافظ کشته شده است. رسانه‌های ایران می‌گویند حمله‌ای که هنیه را به قتل رساند، حوالی ساعت ۲ بامداد رخ داد و «محل اقامت ویژه جانبازان در شمال تهران» را هدف گرفت.

ژاپن تایمز به نقل از اظرهارات امروز لوید آستین، وزیر دفاع آمریکاگفت: فکر نمی‌کند جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه اجتناب‌ناپذیر باشد و ایالات متحده به دنبال کاهش تنش‌های فزاینده منطقه‌ای است، اما در صورت حمله به اسرائیل در دفاع از آن ثابت قدم می‌ماند.

آستین در جریان سفر به فیلیپین به خبرنگاران گفت: با این حال فکر می‌کنم همیشه فضا و فرصت‌هایی برای دیپلماسی وجود دارد.

ژاپن تایمز نوشت: در همین حال، محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین نیز کشتن هنیه را یک اقدام بزدلانه توصیف کرد و از فلسطینی‌ها خواست که در برابر اسرائیل متحد بمانند.

این رسانه با اشاره به واکنش چین، روسیه و ترکیه در محکوم کردن ترور هنیه، افزود: او در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس برای جانشینی خالد مشعل انتخاب شد. او پیش از این یک چهره شناخته شده بود که در سال ۲۰۰۶ پس از پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی آن سال، نخست وزیر فلسطین شد.

در ادامه این گزارش آمدهاست: بسیاری از دیپلمات‌ها او را در مقایسه با اعضای تندروتر گروهش در غزه فردی میانه‌رو می‌دانستند. او در طول جنگ در مأموریت های دیپلماتیک به ایران و ترکیه سفر و با رؤسای جمهور ترکیه و ایران دیدار کرده بود. گفته می شود که هنیه روابط خوبی با سران جناح های مختلف فلسطینی از جمله رقبای حماس داشت. او در سال ۱۹۸۷ زمانی که این گروه در بحبوحه آغاز اولین انتفاضه یا قیام فلسطینی ها علیه اشغالگری اسرائیل که تا سال ۱۹۹۳ ادامه داشت، به حماس پیوست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha