۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۳۱
کد خبرنگار: 5454
کد خبر: 85554863
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روابط ایران و آمریکا در نشست کارشناسان آسیب شناسی شد

تهران - ایرنا - نشست تخصصی «آسیب شناسی روابط ایران و آمریکا و چشم‌اندازهای پیش روی دو کشور در دوره جدید» با حضور کارشناسان و تحلیلگران بین‌المللی برگزار شد.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، در این نشست که عصر چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ در محل رسانه خبرآنلاین برگزار شد، از کتاب «رابطه ایران و ایالات متحد» نوشته عباس ملکی و جان تیرمن‌ با ترجمه مریم هاشمی نژاد رونمایی به عمل آمد.

مجید تخت‌روانچی‌ دیپلمات کشورمان در این نشست ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه در تهران در ارتباط با کتاب «رابطه ایران و آمریکا» گفت: این کتاب ارزشمندی است که در سال ۲۰۱۴ نوشتار آن به پایان رسیده است. بعد از این تاریخ تحولات مهمی مانند برجام، خروج آمریکا از برجام، ترور شهید سلیمانی، صلح ابراهیم، جنگ اوکراین، جنگ غزه، افزایش قدرت کنگره آمریکا تغییرات بزرگی را ایجاد کرده است.

وی نگاه این کتاب در برخی موضوعات مانند موضوع هسته‌ای و تهاجمی دانستن سیاست‌های جمهوری اسلامی را از موضوعات قابل انتقاد در این کتاب دانست.

نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه در فصل دیگری از این کتاب دیدگاه‌های رهبری و استثناگرایی آمریکا به خوبی تشریح شده است، گفت: اینکه آمریکا تصور کند جدا از دنیاست آثار مهمی بر روی دنیا گذاشته است.

تخت‌روانچی‌ با بیان برخی راه حل‌های ذکر شده در این کتاب گفت: مذاکرات در موضوعات منطقه‌ای مثل افغانستان یا عراق به دلیل پیچیدگی‌های روابط ایران و آمریکا نمی‌تواند کمک کننده به حل مسائل باشد. همچنین پیشنهاداتی مثل همکاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر به دلیل نقش غیرسازنده کنگره آمریکا قابل اجرا نیست.

سید محمدکاظم سجادپور دیپلمات و رئیس پیشین مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه نیز در این نشست ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه گفت: سیاست خارجی اهمیت بالایی دارد و بر سه پایه استوار است. پایه سیاسی یعنی قدرت و مناسبات قدرت، پایه اجرایی و مدیریتی و سوم پایه علمی است که بدون درک و شناخت واقعیت جهان و ایران امکان پذیر نیست پس مطالعات سیاست خارجی اهمیت بالایی دارد و این کتاب سعی دارد از نظر علمی سیاست خارجی ایران و آمریکا را بررسی کند.

سجادپور با اشاره به اینکه آینده منطقه تحت تاثیر روابط ایران و آمریکا است گفت: این کتاب به دنبال راه حل برای بهبود رابطه دو کشور است. برخی می‌گویند این مساله ذاتا امکان‌پذیر نیست و امکان ترمیم رابطه وجود ندارد. آمریکا ماهیت نظام ایران را مانع می‌داند و برخی در ایران هم این دیدگاه را دارند.

این استاد دانشگاه گفت: اما برخی می‌گویند ترمیم شکاف‌ها امکان پذیر است. برداشت‌ها و درک نخبگان و همچنین مردم از طرف مقابل در روابط دو سویه بسیار مهم است که این کتاب به آن اشاره داشته است.

کیهان برزگر استاد دانشگاه نیز با تسلیت شهادت هنیه گفت: با وجود اینکه کتاب برای ده سال قبل است اما امروز هم می‌تواند کاربرد داشته باشد. منطقه ما ایران و آمریکا را از هم دور می‌کند. ما با معادله جدیدی در منطقه رو به رو هستیم. ایران با قدرت گرفتن به عنوان قدرت منطقه‌ای در حال رشد است اما آمریکا می‌گوید من به عنوان قدرت جهانی با این روند مخالفم‌ و روز به روز این مساله در حال پیچیده‌تر شدن است و تضاد ژئوپلیتیکی را بیشتر میکند. دو کشور نوع نگاهشان‌ به مسائل منطقه متفاوت است، نوع نگاه متفاوت به اعراب یا نقش اسرائیل در منطقه ایران و آمریکا را به سمت تنش ژئوپلیتیک می‌برد.

برزگر ریشه مشکلات را مسائل ژئواستراتژیک دانست و گفت: برجام و برخی موارد مشابه حتی تضادهای ژئوپلیتیکی را افزایش می‌دهد همانگونه‌ که با خروج آمریکا از برجام این اتفاق رخ داد. ایران و آمریکا برای پرهیز از رویارویی مستقیم نظامی تصمیم گرفته اند مسائل خود را از طریق خود منطقه جلو ببرند.

این استاد دانشگاه افزود: ایران حضور خود در منطقه را در قالب بازدارندگی می‌بیند و آمریکا این روند را به ضرر خود می‌داند و تا وقتی این تضاد وجود دارد متغیرهای منطقه‌ای بیشتر می‌شود و مساله پیچیده‌تر می‌شود. پس هر زمان ثبات در منطقه وجود دارد ایران و آمریکا به یکدیگر نزدیک می‌شوند و هر زمان مثل اکنون تنش منطقه‌ای بالا باشد موضوع روابط دو کشور پیچیده می‌شود. 

وی ادامه داد: برجام به راحتی نمی‌تواند به بهبود روابط دو کشور کمک کند چون ایران ایران گذشته نیست و میخواهد نقش خود در منطقه را به طرف مقابل تحمیل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha