حسین پناهی هنرمندی در قلب مردم

یاسوج - ایرنا - نزدیک به ۲۰ سال از زمان مرگ هنرمند، بازیگر نام آشنا و شاعر پرآوازه استان کهگیلویه و بویراحمد می گذرد اما به زحمت می توان روزی را در فضای مجازی این استان پیدا کرد که یادی از او نشود.

به گزارش ایرنا،زنده یاد حسین پناهی کارگردان، بازیگر، شاعر و در واقع هنرمندی است که معصومیت کلام و رفتارش باعث شد تا در اذهان مردم باقی بماند و نام و یادش برای همیشه ماندگار شود.

هنگامی که نیمه های مرداد ماه سال ۱۳۸۳ پیکر حسین پناهی بر دستان مردم شهرستان های مختلف کهگیلویه و بویراحمد تا خانه ابدیش بدرقه تاریخی شد کمتر کسی فکر می کرد قلب های زیادی کاشانه همیشگی این هنرمند شود اما امروز که سه دهه از آن روز می گذرد به اندازه مشاهیر و مفاخر زنده استان از این هنرمند فقید یاد می شود.

هرچند بازیگری در تلویزیون و سینما شاخص ترین بخش هنرمندی زنده یاد حسین پناهی بود اما لحن ساده و سرشار ازصداقتش در دل نوشته ها و شعرهایش محبوبیت او را دوچندانش کرد به طوری که شهروندان زیادی در کهگیلویه و بویراحمد و استان های دیگر کشور اعتقاد دارند که حرف های ناگفته آنان به قلم او نگاشته شده است .

شهروندان کهگیلویه و بویراحمد در بسیاری از موارد که بخواهند پیامی را به شکل غیرمستقیم برای مخاطبان خود در پیام رسان های فضای مجازی به اشتراک بگذرانند دل نوشته ها یا شعرهای حسین پناهی را شاهد مثال می گیرند.

حسین پناهی هنرمندی در قلب مردم

حسین پناهی هنرمندی ساده و صمیمی بود که جملات کوتاه و اشعارش فلسفه زندگی را با زبانی ساده اما عمیق نمایان می‌کند.

جلوه ای از توصیف های حسین پناهی از دنیای کودکی

می‌خواهم برگردم به روزهای کودکی
آن زمان‌ها که پدر تنها قهرمان بود
عشق، تنـــها در آغوش مادر خلاصه میشد
بالاترین نــقطه‌ی زمین، شــانه‌های پـدر بــود
بدتـرین دشمنانم، خواهر و برادرهای خودم بودند
تنــها دردم، زانوهای زخمـی‌ام بودند
تنـها چیزی که می‌شکست، اسباب‌بـازی‌هایم بـود
و معنای خداحافـظ، تا فردا بود!

روایت حسین پناهی از چشم های انسان

شب در چشمان من است

به سیاهی چشمهایم نگاه کن

روز در چشمان من است

به سفیدی چشمهایم نگاه کن

شب و روز در چشمان من است

به چشم های من نگاه کن

چشم اگر فرو بندم

جهانی در ظلمات فرو خواهد رفت

سکوت در دنیای حسین پناهی

ازآجیل سفره عید
چند پسته لال مانده است
آنها که لب گشودند؛خورده شدند
آنها که لال مانده اند ؛می شکنند
دندانساز راست می گفت:
پسته لال ؛سکوت دندان شکن است

حسین پناهی از سوق تا تهران

حسین پناهی ششم شهریور ماه سال ۱۳۳۵ در روستای دژکوه از توابع شهر سوق در استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد او پس از اینکه تحصیلات ابتدایی را در بهبهان گذراند به خواست پدرش برای ادامه تحصیل به مدرسه آیت‌الله گلپایگانی رفت و بعد از پایان تحصیلات به محل تولدش بازگشت.

این هنرمند فقید که قصد داشت در لباس روحانیت به مردم خدمت کند بر اثر اتفاقی مسیر زندگی‌اش را تغییر داد و ناگهان همه چیز را رها کرد و به تهران آمد و چون علاقه خاصی به هنر و بازیگری داشت در مدرسه آناهیتا نام‌نویسی کرد و چهار سال در آنجا مشغول فراگیری اصول بازیگری و نمایشنامه‌نویسی شد.

حسین پناهی در فیلم‌های سینمایی زیادی ایفای نقش کرد که گذرگاه، گال، تیرباران، هی‌جو، نار و نی، در مسیر تندباد، ارثیه، راز کوکب، مهاجران، چاووش، سایه خیال، اوینار، هنرپیشه، مرد ناتمام، روز واقعه، آرزوی بزرگ، قصه‌های کیش (اپیزود اول: کشتی یونانی)، بلوغ، مریم مقدس و باباعزیز از جمله این آثار است.

حسین پناهی هنرمندی در قلب مردم

او در سریال‌هایی چون روزگار قریب، فرمان، شبکه، آواز مه، روزهای آرزو، تصمیم نهایی، خندان، همسایه‌ها، یحیی و گلابتون، آبدارشاه، مادر، ثقةالاسلام تبریزی (۱۲ روز از تاریخ مشروطه)، امام علی(ع)، آژانس دوستی، دزدان مادربزرگ، آشپزباشی و قبله عالم، بی‌بی‌یون، شلیک نهایی، شاخه طوبی، روزی روزگاری، مثل یک لبخند، هشت بهشت، رعنا، گالش‌های مادربزرگ، کوچک جنگلی، تله‌تئاتر "ماجراهای رونالد و مادرش"، گلدان‌ها و آفتاب، گرگ‌ها، تله‌تئاتر "به سبک آمریکایی"، تله‌تئاتر "دو مرغابی در مه"، تله‌تئاتر "آسانسور"، تله‌فیلم "قهرمان کیه" و در تله فیلم‌ها و تله تئاترهای زیادی ایفای نقش کرده است.

پناهی در "آژانس دوستی" مجموعه ای که از تلویزیون پخش شد، توانست محبوبیت زیادی کسب کند، سادگی و لحن صمیمی او در این مجموعه و دیالوگ‌هایش، جذابیت خاصی به این نقش در آن مجموعه داده بود پناهی در این سریال نقش راننده‌ای ساده، تنها و شوریده حال را بازی می‌کرد که گویا روایت زندگی خود او بود چون بر اساس نظر بسیاری از افرادی که پناهی را می‌شناختند، وی در زندگی واقعی‌اش هم همین‌گونه ساده بود.

حسین افزون بر بازیگری در حوزه شعر و شاعری هم نیز آثاری را از خود بر جا گذاشته است وی شعر خود را به به صورت سپید و موج نو سروده است و حیرت، مرگ اندیشی، آرزوی بازگشت به روستا و کودکی مضامین اشعار اوست.

پناهی در چهاردهم مرداد ۸۳ در تهران برای همیشه دیده از جهان فرو بست.

مشاهیر را قدر بدانیم

حسین پناهی از مشاهیر و مفاخر استان کهگیلویه و بویراحمد که برای شناخت آثار و معرفی هر چه بیشتر اندیشه او نیاز است تا اقدام های اثرگذارتری صورت گیرد به عنوان مثال برگزاری کنگره هایی با عنوان شعر حسین پناهی از مواردی است که جای آن در دانشکده های زبان و ادبیات فارسی استان خالی بوده است.

نصب المان در مکان های پرتردد شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد از راهکارهای مرسوم برای معرفی مشاهیر و مفاخر است دیگری که تاکنون اقدام قابل توجهی در این خصوص صورت نگرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha