۱۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۴۶
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85555327
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خانه تاریخی فولادی در شهرستان بشرویه مرمت شد

۱۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۴۶
کد خبر: 85555327
خانه تاریخی فولادی در شهرستان بشرویه مرمت شد

بیرجند - ایرنا - مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان بشرویه خراسان جنوبی گفت: خانه تاریخی فولادی با مشارکت مالک و اعطای تسهیلات تبصره‌ای به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال در مراحل تکمیل مرمت است.

به‌ گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، سید امیر سلیمانی رباطی روز پنجشنبه بیان کرد: خانه تاریخی فولادی شهر بشرویه پس از مرمت و تجهیز در قالب اقامتگاه بوم‌گردی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: خانه فولادی در حریم درجه یک بافت تاریخی بشرویه و مجاور با محله تاریخی سرپل از محلات چهارگانه بافت تاریخی این شهر واقع شده است.

مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بشرویه اظهار کرد: این بنا در زمره بناهای دو ایوانه با پیمون متوسط، ساخته شده با مصالح خشت خام و ملات گل قرار گرفته است.

وی در مورد تاریخ بنا گفت: مطالعه کالبد بنا و ویژگی‌های نیارشی ساخت آن را به دوره پهلوی اول مربوط می‌سازد، در بشرویه‌ دوران پهلوی اول بناهای بزرگ پیمون و عمدتا دو ایوانه با نبوغ معماران بومی ساخته شده که به خوبی می‌توان وجه تمایز آن با بناهای دوران قبل از پهلوی را تشخیص داد.

سلیمانی رباطی افزود: در این دوران ایوان‌ها، میانسرا و اتاق‌ها بزرگتر و به تبع آن دیوارهای اصلی نگهدارنده بنا نیز قطورتر و ضخیم‌تر می‌شود و سر ایوان‌های گلفام از ابداعات جدید معماری این دوره در بشرویه است.

وی گفت: در دوره‌های قبل از پهلوی اول بناها با مشارکت معماران غیربومی و بومی ساخته می‌شد و از اواخر دوره قاجار معماران بومی که در مکتب معماری یزدی به استادی رسیده‌اند، بانی بناهایی می‌شوند که شاهد قوی از نبوغ این معمارن را می‌توان در بناهای پهلوی اول واقع در حریم بافت تاریخی شهر بشرویه مشاهده کرد و در برگیرنده سبک خاصی از معماری دوران متاخر اسلامی هستند.

شهرستان بشرویه به لحاظ بافت سنتی تعداد زیادی از خانه‌های قدیمی و تاریخی با معماری شگفت‌انگیز را در خود جای داده که این خانه‌ها پذیرای گردشگران و مسافران است.

خانه مستوفی، عمارت کیانی، خانه پناهی، خانه ملاعبدالله بشروی، خانه غضنفری و خانه بمانه از دیگر خانه‌های تاریخی این دیار هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha