شهادت هنیه جریان‌ مقاومت را منسجم و آزادی فلسطین را تسریع ‌می‌کند

تهران- ایرنا - کارشناسان حوزه خاورمیانه معتقدند ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نتیجه‌ای برای صهیونیست‌ها نخواهد داشت، بلکه جریان‌های مقاومت را منسجم‌تر و تلاش‌ها برای انتقام از اسرائیل و آزادسازی فلسطین را تسریع می‌کند.

«اسماعیل هنیه»رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد پس از شرکت در مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان ریاست جمهوری، در تهران به شهادت رسید.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این زمینه گزارش داد: با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد روز ( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.

دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری در پیامی در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه»، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در پی حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه نیز در گفت‌و گوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران علاوه بر تجاوز به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و نقض حاکمیت ملی ایران، موجب به خطر انداختن صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی گردیده و ایران از حق ذاتی خود برای دفاع از خود و اقدام متقابل در مجازات صهیونیست‌های جنایتکار نخواهد گذشت.

پژوهشگر ایرنا در گفت وگو با «دکتر رضا صدرالحسینی» و «دکتر شعیب بهمن» دوتن از کارشناسان حوزه خاورمیانه تاثیر شهادت اسماعیل هنیه را بر عملکرد جریان‌ها و گروه‌های مختلف محور مقاومت و آینده خاورمیانه مورد بررسی قرار داد.

صدرالحسینی: شهادت هنیه جریان‌های مقاومت را منسجم می‌کند

صدرالحسینی: هنیه توانست آزادی و آرمان فلسطین را نه تنها در حیطه جغرافیایی کشورهای عربی، بلکه در حیطه کشورهای اسلامی و کل جهان مورد شناسایی قرار دهد به ویژه پس از عملیات طوفان الاقصی.با توجه به اینکه جایگاه شهید اسماعیل هنیه گذشته از اینکه یک انقلابی، مجاهد و فردی بود که از گذشته وارد جریانات مبارزاتی برای آزادی ملت فلسطین شده در میان مردم فلسطین بسیار ویژه بود چند ویژگی شخصیت این شهید را خاص کرده بود.

اولین ویژگی این بود که او قبل از ورود به مسئولیت‌های سیاسی در سطوح بالا، یک فرد عالم در حوزه مسائل دینی بود. وی ۱۶ سال امام جمعه یکی از مراکز پر جمعیت غزه بود. هنیه سال‌ها با علوم دینی با عنوان یک پژوهشگر آشنا بود. این یک ویژگی ممیز وی با دیگر افراد سیاسی دیگر بود.

دومین ویژگی شهید هنیه که می‌توان به آن اشاره داشت این است که وی فردی بود که بر علیه نسل‌کشی رژیم اسرائیل سال‌ها مبارزه کرده بود، همچنین از دیگر ویژگی‌های بارز شهید عزیز این موضوع بود که در برابر اشغالگری و برای استقلال ملت فلسطین تلاش‌های بیشماری در طول زندگی با برکت خود انجام داده بود.

چهارمین مشخصه شهید بزرگوار این بود که وی توانست موضوعی به‌عنوان آزادی و آرمان فلسطین را نه تنها در حیطه جغرافیایی کشورهای عربی- اسلامی اسلامی بلکه در جهان مورد شناسایی قرار دهد به ویژه پس از عملیات طوفان الاقصی.

ترور شهید هنیه، جریان‌های مقاومت را منسجم و آزادی فلسطین را تسریع ‌می‌کند


بنابراین چنین فردی با چنین ویژگی‌هایی که در طول ایام پس از عملیات طوفان الاقصی نزدیک به ۴۰ نفر از اعضا و بستگان نزدیک خود را از دست داد و به شهادت رسیدند از جایگاه ویژه‌ای در میان جریان‌های مختلف فلسطینی برخوردار بود.
شهادت وی در واقع می‌تواند جنبش آزادی بخش فلسطین و مقاومت فلسطین و مجموعه جریان های مقاومت را جهش قابل توجهی دهد و بر اساس همین جهش می توانیم بگوییم شهادت اسماعیل هنیه می‌تواند تغییرات و تاثیرات قابل توجهی را در منطقه غرب آسیا با تاکید بر جغرافیای فلسطین ایجاد کند.

زیرا وی یک رهبر سیاسی صرف نبود بلکه تمام جریان‌های مقاومت، او را فردی آگاه به مسائل دینی و متخلق به مسائل اخلاق اسلامی و آگاه به مبانی فقهی می‌دانستند.

بنابراین می توانیم بگوییم که شهادت هنیه می‌تواند در رسیدن به آرمان‌های مقاومت و به ویژه آرمان‌های آزادی بخش فلسطینی‌ها تسریع قابل توجهی ایجاد کند و این اتفاق می‌تواند در منطقه تاثیر گذار باشد

بنابراین تمام جریان‌ها و گروه‌های مقاومت احترام ویژه‌ای برای وی قائل بودند. از همین‌روی شهادت وی می‌تواند به انسجام جریان‌های محور مقاومت و همچنین جریان‌های مقاومت فلسطین که از دو سال گذشته با رهبری وی به نزدیکی فکری و عملی قابل توجهی دست یافته بودند، منجر شود.

بنابراین می توانیم بگوییم که شهادت هنیه می‌تواند در رسیدن به آرمان‌های مقاومت و به ویژه آرمان‌های آزادی بخش فلسطینی‌ها تسریع قابل توجهی ایجاد کند و این اتفاق قطعا می‌تواند در ژئوپلتیک منطقه تاثیر گذار باشد.

از سوی دیگر به طور حتم میادین مختلف مقاومت برای انتقام گیری از این جنایت رژیم صهیونیستی وحدت عملیاتی بیشتری پیدا خواهند کرد و با هماهنگی بیشتری راه‌های تنفسی اقتصادی و فرسایش نظامی رژیم اسرائیل را تسریع خواهند کرد.

اما در مورد اینکه عکس العمل محور مقاومت چه می‌تواند باشد، باید گفت که حتما محور مقاومت با توجه به جایگاه ویژه مقاومت فلسطین و همچنین با توجه جایگاه خاص شهید هنیه در میان آن‌ها، اقدامات انتقامی از رژیم‌صهیونیستی را تسریع می‌کند و به دلیل جرم مشهودی که رژیم صهیونیستی با زیر پا گذاشتن تمام قواعد حقوقی بین‌المللی و انسانی انجام داده است، جریان‌های مختلف جبهه مقاومت درس سخت سهمگین و فراموش نشدنی رو به رژیم اسرائیل وارد خواهند کرد.

ترور شهید هنیه، جریان‌های مقاومت را منسجم و آزادی فلسطین را تسریع ‌می‌کند


اما نکته قابل توجه در اینجا بحث زمان، مکان و عمق این اقدامات تلافی جویانه به عنوان اقدامی که یک مجرم مستوجب پذیرش آن است، مطرح خواهد شد که قطع و یقین این موارد در اختیار مقاومت است و در شرایط مناسب که رژیم تصور آن را هم نخواهد کرد این حرکت بزرگ و تنبیهی علیه مجرم را که در واقع بسیار سخت و سهمگین خواهد بود، انجام خواهند داد.

شعیب بهمن: سیاست ترور بی‌نتیجه است
صهیونیست‌ها پیشتر نیز رهبران مقاومت را در کشورهای منطقه ترور کرده بودند اما مهم این است که سیاست ترور کاملا بی‌نتیجه است

اقدام تروریستی رژیم اسرائیل در تهران نخستین اقدام تروریستی از این دست به حساب نمی‌آید و پیش از این نیز رژیم در اقدامات مشابه رهبران مقاومت در منطقه را به شهادت رسانده است. اما نکته مهم و اساسی در اینجا بی‌نتیجه بودن سیاست ترور از سوی رژیم صهیومنیستی است.

همانطور که روندهای گذشته نشان داده هر زمان که ترور انجام شده، رهبر جدید جایگزین شده‌ و راه شهیدان را پر قدرت‌تر ادامه داده‌ است.
در این اقدام هم قاعدتا با وجود اینکه فقدان شهید هنیه می‌تواند یک ضربه بزرگ باشد، اما به سرعت جریان حماس فردی را در جایگاه رهبری مشخص خواهد کرد و مبارزه این جریان مقاومت با رژیم با چالش مواجهه نخواهد شد.

ترور شهید هنیه، جریان‌های مقاومت را منسجم و آزادی فلسطین را تسریع ‌می‌کند


نکته مهمی که در این ارتباط وجود دارد، بن‌بستی است که رژیم در جنگ غزه در آن گرفتار شده و از سیاست ترور برای رهایی از وضع موجود استفاده می‌کند.

رژیم اسراییل به منظور خروج از بن‌بست‌های داخلی تلاش می‌کند با اقدامات تروریستی برای خود دستاورد بیافریند و وانمود کند که در موقعیت خیلی بدی هم قرار ندارد

وضعیت رژیم اسرائیل در داخل حکایت از درماندگی و استیصال در حوزه‌های مختلف دارد، به‌نحوی که اختلافات سیاسی، مشکلات اقتصادی، اعتراضات اجتماعی و همچنین چالش‌های امنیتی در داخل سرزمین‌های اشغالی روز به روز گشترش پیدا می‌کند و در عین حال نیز نتوانسته به دستاورد قابل توجهی در جنگ غزه دست پیدا کند، در نتیجه برای خروج از این بن‌بست ، تلاش می‌کند با اقدامات تروریستی دستاورد بیافریند و وانمود کند که در موقعیت خیلی بدی هم قرار ندارد.
اما واقعیت این است که امروز جبهه مقاومت در واقع در جنگی چند جبهه‌ای در مقابل صهیونیست‌ها ایستاده و از جهات مختلف جریان‌های مقاومت در حال اعمال فشار به رژیم اسرائیل هستند و این رژیم دریک تنگنای قابل توجهی قرار گرفته است.

در واقع در شرایطی که رژیم صهیونیستی در گوشه رینگ قرار گرفته، دست به چنین اقداماتی می‌زند. نکته مهم این است که کشورهای جهان علاوه بر محکومیت این اقدام، باید رژیم صهیونیستی را به عنوان یک رژیم تروریستی مورد شناسایی قرار دهند و معرفی کنند.

در نتیجه با وجود همه تلاش‌های اسرائیل برای ضربه زدن به مقاومت و پیشبرد سیاست ترور اما با قاطعیت می‌توان گفت که نه تنها حرکت مقاومت متوقف نخواهد شد، بلکه این ضربات نمی‌تواند خللی در عزم نیروهای فلسطینی برای مبارزه و نابودی اسرائیل وارد کند.

ترور شهید هنیه، جریان‌های مقاومت را منسجم و آزادی فلسطین را تسریع ‌می‌کند


قاعدتا از این به بعد هم جریان‌های مقاومت هم با وحدت بیشتر به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و این اقدام تروریستی باعث افزایش وحدت میان جریان‌های مقاومت و افزایش وحدت در عرصه‌های مختلف مقاومت خواهد شد.
درنهایت باید گفت این رژیم باید منتظر دریافت پاسخ جدی ایران باشد، به دلیل اینکه این اقدام تروریستی را در خاک ایران انجام داده و همچنین باید منتظر ضربات سنگین‌تر و سهمگین‌تر از سوی سایر جریان‌ها و گروه‌های مقاومت در منطقه باشد. اسرائیل باید بداند که سیاست ترور این رژیم را در وضعیت بسیار وخیمی قرارمی‌دهد و چالش‌های بیشتری برایش فراهم می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha