۱۲ مرداد ۱۴۰۳، ۲:۲۷
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85555901
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفت وگوی رئیس جمهور ترکیه و بایدن؛ اردوغان: رژیم صهیونیستی به دنبال صلح در غزه نیست

تهران- ایرنا- منابع خبری گزارش دادند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تلفنی درباره آخرین تحولات منطقه با یکدیگر گفت وگو کرده‌اند.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان به همتای آمریکایی خود گفت که کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در هر مرحله نشان داده است که نمی‌خواهد به صلح و آتش بس در غزه دست یابد.

بر اساس این گزارش، در این تماس تلفنی رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا در مورد روابط دوجانبه، مساله نوار غزه و روند تبادل زندانیان بین واشنگتن و مسکو که در ترکیه انجام شد، با یکدیگر گفت وگو کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: اردوغان در این گفت وگو به بایدن گفته است که تشویق نتانیاهو در جریان سخنرانی وی در کنگره آمریکا باعث ناامیدی عمیق ترکیه و جهان شده است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرده که ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، ضربه محکمی به تلاش‌های جاری برای آتش‌بس وارد کرده و رژیم صهیونیستی در تلاش است تا درگیری‌های جاری در غزه را به کل منطقه گسترش دهد.

اردوغان همچنین در این تماس در خصوص روابط ترکیه و آمریکا خاطرنشان کرد که آنکارا تمام تلاش خود را برای بهبود این روابط در همه زمینه‌ها به کار می‌گیرد و به این کار ادامه خواهد داد.

بنا بر این گزارش، رئیس جمهور آمریکا نیز در این گفت وگو از تلاش‌های اردوغان برای تضمین اجرای روند تبادل زندانیان بین واشنگتن و مسکو که در ترکیه انجام شد، تشکر کرده است.

به گزارش ایرنا، بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: از متحدانمان از جمله آلمان، لهستان، اسلوونی، نروژ و ترکیه سپاسگزارم که در طول مذاکرات سخت و پیچیده برای دستیابی به این نتیجه در کنار ما ایستادند.

اظهارات بایدن پس از اعلام ترکیه مبنی بر اینکه سازمان اطلاعات ملی این کشور (MIT) مبادله موفق زندانیان را با مشارکت هفت کشور در یکی از گسترده‌ترین عملیات مبادله در سال‌های اخیر رهبری کرده است، بیان شد.

به گفته منابع امنیتی، ۲۶ نفر با هفت هواپیما از آلمان، لهستان، اسلوونی، نروژ، روسیه و دو نفر از آمریکا مبادله و به آنکارا منتقل شدند. بلاروس نیز در این مبادله زندانیان شرکت داشت.

بایدن افزود: «امروز، سه شهروند آمریکایی و یک دارنده گرین کارت آمریکایی که به ناحق در روسیه زندانی شده بودند، بالاخره آزاد شدند: پل ویلان، ایوان گرشکویچ، آلسو کورماشوا و ولادیمیر کارا مورزا.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha