خاطراتی از خدمتگزاری شهید قلیوند  قهرمان بی‌ادعای کنگاور + فیلم

کنگاور - ایرنا شهید محمدرضا قلیوند که در جایگاه فرماندار خدماتی به مردم و توسعه شهرستان کنگاور داشته است، با فداکاری و از خودگذشتگی‌ در راه حفظ امنیت و آرامش اهالی کرمانشاه الگویی کم نظیر از ایثار را به نمایش گذاشت.

به گزارش ایرنا، شهید محمدرضا قلیوند که اول تیرماه ۱۳۴۰ در کنگاور متولد شد سال چهارم دبیرستان در اوج انقلاب اسلامی به فوج یاران امام خمینی پیوست؛ او بعد از گرفتن مدرک دیپلم در سپاه پاسداران فعال شد و حدود یک سال و نیم در جایگاه فرماندهی شهرستان در سطح منطقه خدمت کرد.

پس از پذیرش در آزمون تربیت معلم جهت ادامه تحصیل از مسوولیت سپاه کناره گرفت و ترجیح داد در کسوت معلمی خدمت کند.

با شروع جنگ تحمیلی از آنجا که شرکت در کلاس درس امکان حضور دائم در جبهه‌ها را محدود می‌کرد سعی داشت در قسمت‌هایی از قبیل امور تربیتی و ستاد پشتیبانی جنگ مشغول شود.

محمدرضا معتقد بود که نباید خود را در زندگی دنیا محدود کرد و به جلوه‌های مختلف آن از جمله مدرک، مقام، و منصب دلبند نبود.

خاطراتی از خدمتگزاری شهید قلیوند  قهرمان بی‌ادعای کنگاور + فیلم

قبول مسئولیت «فرمانداری» به شرط حضور در جبهه‌

یکی از همرزمان شهید قلیوند در جبهه که همکار او در فرمانداری شهرستان کنگاور هم بوده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: موقعیت و مسئولیت‌های زیادی از سوی ارگان‌ها و همچنین از سوی استانداری به شهید محمدرضا قلیوند پیشنهاد شد ولی به خاطر حضور در جبهه نمی پذیرفت.

عبداله یوسفی افزود: او در نهایت آبان ماه ۱۳۶۶ مسوولیت فرمانداری کنگاور را پذیرفت، مشروط بر اینکه در جبهه‌ها نیز حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه شهید قلیوند در انجام مسوولیت فرمانداری ذره‌ای کوتاهی نکرد، تصریح کرد: ایشان با نهایت اخلاص و تواضع و مدیریت شایسته وظایف خود را به نحو احسن انجام داد و شبانه روز در ایفای مسئولیت تلاش می‌کرد.

یوسفی ادامه داد: وی در عملیات های بسیاری از جمله کربلای ۴، کربلای ۵ و والفجرها حضور موثر داشت.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه شهید قلیوند هیچ‌وقت به حیات دنیوی به دیده هدف نگاه نمی‌کرد و از نظر اخلاقی و برخوردهای اجتماعی نمونه یک انسان واقعی بود، خاطرنشان کرد: جاذبه معنوی شهید برای همه دوستان و آشنایان و حتی مخالفانش آشکار بود و باعث ارادت خاص آنان نسبت به او می‌شد.

امام دستور به جنگ دهد باید بجنگیم

یوسفی یادآور شد: با والدین و خانواده بسیار رفتار عاطفی و پسندیده ولی در عین حال منطقی داشت بطوریکه از نظرات ایشان برای هر پیش‌آمد یا مشکلی استفاده می‌کرد.

همرزم شهید ادامه داد: شهید قلیوند علاقه و ارادت خاصی به امام خمینی داشت و برای او که یک مسلمان پیرو ولایت فقیه بود، کلام امام حجت بود و باید بدون چون و چرا اجرا می‌شد، بطوریکه وقتی از قبول قطعنامه ۵۹۸ توسط امام مطلع شد برایش غیر قابل تصور بود ولی با توجه به تبعیت معتقد بود که هر چه امام دستور بدهد باید اجرا شود؛ شهید قلیوند معتقد بود اگر امام دستور جنگ بدهد باید بجنگیم و اگر دستور صلح بدهد، صلح کنیم.

خاطراتی از خدمتگزاری شهید قلیوند  قهرمان بی‌ادعای کنگاور + فیلم

دستگیری از نیازمندان؛ سرلوحه فعالیت‌های شهید قلیوند

محمدباقر قلیوند برادر این شهید والامقام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برادرم همواره سعی داشت هر کاری که انجام می داد رضایت خداوند متعال در آن باشد و اگر می دانست کاری مقبول درگاه الهی نیست از انجامش خودداری می کرد.

این معلم استاد دانشگاه یادآور شد: شهید قلیوند دستگیری از نیازمندان و توجه به اقشار مختلف مردم بخصوص محرومان و نیازمندان را سرلوحه کار خود قرار داده بود و هرگز راضی نبود کسی بخاطر وی در رنج و زحمت بیفتد لذا تا آنجا که امکان داشت کارهایش را شخصا انجام می‌داد.

وی ادامه داد: شهید قلیوند عاشق امام بود و حضور در جبهه را تکلیف می دانست و به همین دلیل یکی از شروط پذیرفتن مسوولیت فرمانداری کنگاور را حضور همزمان در جبهه ها قرار داده بود.

به گزارش ایرنا مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۰ در سفر به کنگاور قبل از دیدار با مردم شهرستان بر سر مزار این شهید والامقام حاضر و فاتحه‌ قرائت کردند.

خاطراتی از خدمتگزاری شهید قلیوند  قهرمان بی‌ادعای کنگاور + فیلم

سرانجام در روزهای ابتدایی مردادماه ۶۷ که کمتر از ۱ سال از فرمانداری شهید محمدرضا قلیوند در کنگاور می‌گذشت، منافقین با حمایت همه جانبه صدام از طریق مرز قصرشیرین به ایران حمله و با تصرف شهرهای اسلام آباد غرب، کرند و سرپل ذهاب به کشتار مردم و زنان و کودکان پرداختند و تا تنگه چهارزبر در ۳۴ کیلومتری کرمانشاه پیشروی کردند که این شهید با شنیدن این خبر خود را فوراً به منطقه عملیاتی رساند.

شهید قلیوند در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۶۷ در مبارزه با منافقین و ارتش متجاوز بعث عراق در اثر اصابت ترکش زخمی و به شهادت رسید.

این شهید والامقام در ساعاتی قبل از شهادتش در آخرین نوشته‌های خود می‌نویسد: «هر فریادی بی امام سکوت و هر امتی بی امام سرگردان و هر امیدی بی امام یأس است».

وی در قسمتی از وصیت نامه خود خطاب به همسرش آورده که در مصیبت‌ها به حضرت زینب (س) توسل کنید؛ زیرا در مقابل چشم خواهر برادر و خانواده خود را به سخت‌ترین شکل ممکن از دست داد و تکیه به این بانوی بزرگوار قطعاً راه‌گشا خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha