«طبیعت‌گردی آماتور» بار اضافه بر دوش امدادگران مازندران

ساری - ایرنا - مازندران به خاطر داشته‌های طبیعی از کانون‌های مورد توجه مسافران داخلی و خارجی است، اما در این میان بی‌توجهی به توصیه‌ها و هشدارهای کارشناسان در زمینه حضور و استفاده آگاهانه و مناسب از این داشته‌ها نه تنها موجب خسارت به گردشگران، بلکه سبب رنج مضاعف و به اصطلاح بار اضافه بر دوش بخش‌های خدمات‌رسان و امدادی این استان می‌شود.

به گزارش ایرنا، مازندران به لحاظ دارا بودن شرایط خاص سرزمینی از جمله جنگل، دریا و کوه همواره مورد توجه افراد از اقصی نقاط کشور است که البته در این میان هیجان استفاده از این ظرفیت های خدادادی دردسرهایی با خود به همراه دارد.

همان طور که در فصول گرم سال و تابستان، دریا علاقه مندان پرشماری را به سمت خود می کشاند که نتیجه بی توجهی به هشدارهای کارشناسان برای رعایت نکات در زمان شنا باعث می شود که آمارهای غریق در دریا را داشته باشیم، در فصل زمستان و زمان بارش برف نیز ارتفاعات مازندران جاذبه ای برای گردشگران و مسافران می باشد تا بار کوهنوردی به این مناطق را ببندند. این موضوع نیز همچون نادیده گرفتن هشدارهای کارشناسان برای رعایت نکات ایمنی در دریا، در کوه ها و مناطق جنگلی نیز صدق می کند چرا که افراد بدون داشتن تجربه و امکانات لازم به دل کوه و جنگل میزنند که مشکل آفرین می شود.

از جمله نقاط هیجان انگیز برای مسافران و گردشگران حضور و پیمودن مسیر در جنگل های هیرکانی واقع در مازندران است؛ جنگلی مملو از درختان انبوه که حتی در برخی نقاط آنقدر درختان جلوی نور خورشید می گیرند که به سختی می توان روزنه هایی از نور خورشید را دید.

«طبیعت‌گردی آماتور» بار اضافه بر دوش امدادگران مازندران

یکی دیگر از نقاط مورد توجه گردشگران در مازندران سواحل دریا و رودخانه ها است که افراد برای تفرج و خوشگذرانی تنی به آب می زنند و چه بسا به دلیل ناآشنایی به فن شنا و عمیق بودن نقاط رودخانه غرق می شوند.

در این میان هشدارها و توصیه های ادارات مرتبط مبنی بر ممنوعیت شنا در رودخانه های مازندران هم نمی تواند جلوی این هیجانات دردسرساز گردشگران را بگیرد و بدون هر گونه امکانات و تجهیزات لازم به این کار دست می زنند.

همین چند وقت اخیر اخباری بر روی خروجی رسانه های مختلف قرار گرفت مبنی بر اینکه تعدادی گردشگر در مناطق جنگلی نقاط مختلف مازندران گم شدند و با وقوع چنین حوادثی علاوه بر تلاش و بسیج امکانات و تجهیزات امدادی شهرستانی گاها از ظرفیت های استانی برای خروج از این مساله بسیج می شود.

«طبیعت‌گردی آماتور» بار اضافه بر دوش امدادگران مازندران

این وضعیت یعنی اینکه مدیران مرتبط می بایست نیروهای امدادی و خدمات رسان خود را برای کمک به حل این مشکلات اساسی مردم بومی منطقه بسیج کند و به کارگیری این ظرفیت ها حتی باعث می شود در برخی مواقع برای حوادثی که در شهرستان ها رخ می دهد نیروهای امدادی درگیر نجات گردشگران باشد و نتواند آنچنان باید و شاید به مردم بومی خدمات رسانی لازم را ارائه کند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران نیز با اشاره به اینکه این استان از نظر تعداد انجام عملیات امدادی جز چند استان اول کشور در سازمان هلال احمر به شمار می رود، گفت : وجود جاذبه های مختلف در این استان باعث شده تا مسافران پرشماری به این استان سفر کنند و به دنبال آن حوادثی که نیاز به استفاده از نیروهای امدادی را می طلبد، رخ می دهد.

غلامعلی فخاری افزود : هلال احمر استان یک هزار و ۳۰۰ امدادگر متخصص دارد که در ۱۷ رسته اتفاقات فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: مازندران و گردشگرانی که به این استان سفر می کنند در طول سال ظرفیت بروز حوادث به شمار می روند و بخش عمده ای از نیروهای امدادی در تمامی ایام سال درگیر این مسائل هستند.

«طبیعت‌گردی آماتور» بار اضافه بر دوش امدادگران مازندران

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت: در فصول گرم سال جنگل نوردی و شنا در دریای وخزر و رودخانه از جمله مواردی است که گردشگران بدون توجه به نکات ایمنی و حتی در اختیار داشتن تجهیزات و امکانات لازم دست به این کار می زنند.

وی ادامه داد:‌ این افراد ضمن اینکه تجهیزات لازم را ندارند آگاهی های به اندازه از مسیرها برای جنگل نوردی و یا پیمودن ارتفاعات را ندارند و گیر افتادن آنها در نقاط صعب العبور و یا گم شدن در مسیر مشکلی است که سال ها امدادرسانان استان مازندران با آن درگیر هستند.

به گفته فخاری بخشی از امکانات و نیروهای امدادی مازندران در ایام خاص همچون بارش برف درگیر این افراد می شوند که به طور مثال طی سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ حدود ۲۰۰ مورد گم شدگی و گرفتاری افراد در برف در استان رخ داد که منجر به اعزام نیروی امدادی و پرواز بالگرد شد.

وی افزود : نجات این گردشگران که بیشتر آنها آماتور هستند و از سر خوشی و بدون هماهنگی و راهنما به کوه، ‌جنگل و دریا می روند برای هلال احمر هزینه بردار است، چرا که در صورت نیاز به پرواز تنها بالگرد هلال احمر مازندران هزینه هر سورتی پرواز میلیون ها ریال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha