نگاهی به اجرای طرح "تکام" در تربت‌ حیدریه + فیلم

تربت‌ حیدریه - ایرنا - طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم‌پایه (تکام) از جمله برنامه‌هایی است که توسط دولت برای توسعه مناطق روستایی طراحی شده که این طرح در شهرستان تربت‌ حیدریه نیز وارد مرحله اجرایی شده‌ است.

به گزارش ایرنا بر اساس آنچه که مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور منتشر کرده، طرح تکام به عنوان سند تحول بنیادی برای توانمندسازی روستاییان و بهره‌مندی از ظرفیت روستاها است که با هدف وسعت بخشی به حضور مردم در تشکیلات رسمی دولت و استفاده از قابلیت و ظرفیت موجود در روستاها به استانداران ابلاغ شده است.

این طرح در قالب پنج سند بالادستی و متشکل از ۱۶ نظام پایه در وزارت کشور مصوب شده که شامل نظام مهاجرت معکوس، مدیریت منابع آب روستا و عشایر، آموزش و توانمندسازی دهیاران و تسهیل‌گران روستایی و عشایری، قوانین و مقررات، خدمات بهداشت و درمان، کشاورزی، فرآورده‌های دامی، گردشگری، امور زنان و خانواده، تعاونی، منابع مالی، فرهنگی، انجمن ها و تشکل‌های مردمی و اجتماعی روستا و عشایر است.

تکام شاخص‌ترین طرح تحول روستایی

نماینده قرارگاه جهادی وزارت کشور و مجری طرح تکام که تیرماه امسال در کارگاه آموزشی دهیاران شهرستان تربت‌حیدریه حضور یافته بود، این طرح را شاخص‌ترین طرح تحول روستایی دولت برشمرد و گفت: ساماندهی و اجرای طرح منجر به توسعه اقتصادی روستاها می‌شود.

حسین مجتبی‌زاده، افزود: هدف دولت از اجرای این طرح پیشرفت همه جانبه روستا، سکونت پایدار در روستاها و مهاجرت معکوس به روستاها، توانمندسازی روستاییان و بهره گیری از ظرفیت‌ مردمی در روستاها است.

وی همچنین گفت:‌ در راستای اجرای بهینه طرح تکام دولت تیمی از مجموعه فرهیختگان و افراد مسلط به کار و با فکر و اندیشه نو را از ۳۱ استان کشور تشکیل داده است که از این افراد برای پیشبرد اهداف طرح به صورت بهینه استفاده خواهد شد.

بقای تکام وابسته به دولت خاصی نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تربت‌حیدریه در خصوص این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: طرح تکام در صورت اجرای صحیح و به‌هنگام و نهادینه شدن، منجر به توسعه اقتصادی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود و در واقع این طرح سند بزرگ تحول روستایی است.

سیدعلی موسوی افزود: از ۲ سال قبل قرارگاه جهادی وزارت کشور، ۱۰۰ روستا را برای اجرای طرح تکام در سطح کشور شناسایی کرده بود که در شهرستان تربت حیدریه روستای "سرهنگ" در بخش "جلگه رُخ" برگزیده شد و پس از آن ۲۲ روستای دیگر شهرستان با الگوگیری از این روستا، به این طرح ملحق شدند.

وی تصریح کرد: به دلیل موفقیت در اجرا، دامنه این طرح در حال توسعه است و روستاهای دیگر نیز به آن اضافه می شود و به شکلی برنامه‌ریزی شده که با تغییر دولت‌ها، کار تعطیل نخواهد شد.

تکام استقلال مالی زنان روستایی را تضمین می‌کند

دهیار روستای "عریان" از توابع بخش مرکزی تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تکام در قالب قراردادی بین قرارگاه جهادی وزارت کشور با دانشگاه آزاد اسلامی به امضا رسیده‌ است.

ناهید اسدی افزود: از آنجا که عمده روستاییان از تسهیلات در نظر گرفته شده برای خود بی‌خبر هستند، تسهیل‌گران روستایی، دهیاران و شوراها به عنوان حلقه واسط بین آنها و دستگاه‌های اجرایی قرار ‌می گیرند و به عبارتی تسهیل‌گران، واسطه دریافت تسهیلات و توسعه اشتغال در روستاها می‌شوند.

وی تصریح کرد: بر این اساس بانوان سرپرست خانوار می توانند از این طرح به ویژه در بخش تسهیلات اشتغالزایی بهره‌برداری کرده و استقلال مالی خود را حفظ کنند.

تکام، زمینه‌ساز مبادلات تجاری دیجیتال

دهیار روستای سرهنگ تربت حیدریه نیز در تبیین طرح تکام به خبرنگار ایرنا گفت: مردم‌پایه بودن طرح یعنی از مردم، برای مردم و توسط خود مردم استفاده می شود و به عبارت بهتر تمام امور به دست خود مردم سپرده می‌شود.

علی‌اصغر سوگلی تکام را متشکل از چند کمیته دانست و افزود: بانوان، مهاجرت معکوس، جذب سرمایه و تشکیل صندوق توسعه تعاون از جمله این کمیته‌ها است که همه این‌ها به تامین رفاه مردم کمک می‌کند.

وی همچنین به معرفی نرم‌افزار کاربردی "بارنج" اشاره و اظهار کرد: بارنج که از تولیدات قرارگاه جهادی وزارت کشور است، به منزله یک فروشگاه اینترنتی است که محصولات روستاییان را به سرتاسر کشور معرفی می‌کند.

وی هدف از طراحی این نرم افزار را ایجاد فضایی برای تشریک مساعی فکری و مبادله تجاری دیجیتال بین روستاییان عنوان کرد و گفت:‌ این نرم‌افزار واسط بین خریدار و فروشنده است و در عین حال کارشناسان امر، کیفیت کالاها را تضمین می‌کنند.

شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌ غربی مشهد قرار دارد.

حدود ۷۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان روستایی هستند که در ۱۲۹ روستا سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha