اشتغال خانواده محور راهبردی موثر برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان است

خرم آباد - ایرنا - فرماندار دلفان با بیان اینکه سرمایه لازم و کافی برای ایجاد اشتغال پایدار در این شهرستان وجود ندارد و تاکنون ۱۰۰ پرونده همراه با طرح توجیهی به دستگاه های مختلف جهت دریافت تسهیلات معرفی شده اما عملیاتی نشده اند، گفت: اشتغال خانواده محور راهبردی موثر برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قهرمانی روز شنبه در اولین نشست تخصصی تشریح طرح تکام در استان لرستان اظهار کرد: چنانچه روستاییان با دریافت تسهیلات بتوانند گلخانه هایی احداث کنند در یک محیط بسته خصوصی و مناسب تمامی خانواده مشغول بکار می شوند و اشتغال هایی پایدار و خانواده محور برای روستاییان ایجاد خواهد شد.

وی یادآور شد: اگر می خواهیم جمعیت روستایی تثبیت شود، باید به مشکلات اشتغال پایدار و درآمدزایی برای آنها توجه کنیم.

فرماندار دفان یادآور شد: امسال بیس از ۱۶۰ نفر در شهرستان با ایجاد ۲ کارخانه ماسه شویی و کارخانه تولیدی وابسته به هلال احمر مشغول به کار شدند و بزودی نیز یک کارخانه نساجی در دل روستا کلنگ زنی خواهد شد، چرا که برای تثبیت سکونت و مهاحرت معکوس به روستاها باید شغل فراهم کنیم تا روستاییان علاقمند به سکونت در روستاها شوند.

قهرمانی افزود: ۴۴۰ روستای دارای سکنه و کددار در دلفان وجود دارد در حالی که در مجموع ۵۶۰ روستا در این شهرستان قرار گرفته اند که برخی از آنها به دلیل واقع شدن در مناطق صعب العبور کد آنها اخذ نشده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت روستایی دلفان بیشتر از جمعیت شهری است و بیش از ۶۰ درصد مردم این شهرستان ساکن روستاها هستند، اضافه کرد: روستاهای دلفان بیشتر در حاشیه شهرها واقع شده و روستاهای با فاصله زیاد از شهر یا خالی از سکنه هستند و یا افراد سالخورده که در شهر امکان اشتغال و معاش ندارند، ناچار به ماندن در روستاها شده اند.

فرماندار دلفان بیان کرد: شهرستان دلفان از نظر برق رسانی و گازرسانی سبز اعلام شده اما به دلیل اینکه برخی روستاهای آن در حاشیه سد معشوره هستند، گازرسانی نشده اند.

قهرمانی با بیان اینکه عشایر مهمترین ذخایر انقلاب هستند، تصریح کرد: این ذخایر انقلاب همواره در بزنگاه ها خود را نشان داده اند و مناطق عشایری همیشه شهرستان هایی امن بوده و با کسانیکه برعلیه نظام و ارزش های آن برخاسته و در مسیر ضدارزش ها حرکت کرده اند در تقابل بوده اند و امروز لازم است مورد توجه ویژه قرار گیرند.

به گزارش ایرنا، طرح تکام به عنوان سند تحول بنیادی در دولت سیزدهم به منظور توانمندسازی مردم روستا و بهره مندی از ظرفیت روستاها اجرا می‌شود.

هدف از اجرای طرح جدید دولت سیزدهم موسوم به تکام (توانمند سازی و کارآفرینی مردم پایه) پیشرفت همه جانبه روستا، سکونت پایدار در روستاها و مهاجرت معکوس به روستاها، توانمندسازی روستاییان و بالفعل ساختن ظرفیت‌های مردمی در روستاهاست.

شهرستان سلسله به عنوان پایلوت اجرای طرح تکام در استان لرستان انتخاب شده است.

در این نشست مجری اجرای طرح تکام و نماینده قرارگاه جهادی وزارت کشور،مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری لرستان، فرمانداران، بخشداران و دهیاران شهرستانهای سلسله، دلفان، خرم آباد و الیگودرز حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha