جذب سرمایه در بخش کشاورزی قم با هدف پایداری امنیت غذایی استان

قم - ایرنا - طی سال‌های اخیر جذب سرمایه در بخش کشاورزی قم به یکی از مهمترین اولویت‌های اقتصادی استان تبدیل شده‌است و مسئولان تلاش دارند بااستفاده حداکثری ازظرفیت‌ بخش خصوصی و مشارکت مردمی، توان بالقوه موجود درتولید محصولات کشاورزی و دامی را بالفعل ساخته و به‌ منظور پایداری امنیت غذایی مردم وارد میدان کنند.

به گزارش ایرنا، توانایی تولید و تامین محصولات غذایی مورد نیاز مردم از مهمترین وظایف بخش کشاورزی است و مسئولان جهاد کشاورزی قم بارها بر روی این موضوع تاکید کرده‌اند که از همه امکانات موجود برای پایداری امنیت غذایی مردم استفاده می‌کنند. این مساله به خصوص در رابطه با محصولات راهبردی همچون گندم، دانه‌های روغنی، گوشت قرمز و گوشت مرغ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و بنابراین در این موارد تلاش گسترده‌تری برای جذب سرمایه‌گذاران و افزایش ظرفیت‌های تولید محصولات صورت می‌پذیرد.

در همین رابطه خبرنگار ایرنا در گفت‌وگو با شماری از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم، به اهمیت موضوع لزوم گسترش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و اولویت‌های مورد نظر در این خصوص پرداخت؛ رییس سازمان جهاد کشاورزی قم پیرامون این بحث به خبرنگار ایرنا گفت: برای ما تامین امنیت غذایی مردم مهمترین اولویت است و همه امکانات خود را برای این موضوع بسیج کرده‌ایم.

محمد رضا حاجی رضا افزود: در این راستا ما تلاش کردیم تا ظرفیت عرضه محصولاتی که امکان تولید آن‌ها در قم وجود دارد را افزایش دهیم، همچنین با استفاده از ظرفیت واردات، برخی دیگر از کالاهای مورد نیاز مردم که ظرفیت تولید آن‌ها در داخل استان محدود است را در بستری مناسب تامین کردیم.

وی ادامه داد: ما برای جذب سرمایه‌گذاران و فعالیت هرچه بیشتر بخش خصوصی در بخش کشاورزی، انواع مختلفی از تسهیلات و مشوق‌های مادی را درنظر گرفتیم و حتی در مواردی با تخصیص زمین برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در این بخش موافقت کردیم.

وی بیان کرد:ما به اهمیت مشارکت مردمی در مساله تامین امنیت غذایی باور داریم و تلاش می‌کنیم تا با فراهم شدن بسترهای لازم، بخش کشاورزی به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سرمایه گذاری استان برای فعالان اقتصادی تبدیل شود.

جذب سرمایه در بخش کشاورزی قم با هدف پایداری امنیت غذایی استان

افزایش ۲۰ درصدی تحویل گندم به مراکز خرید در قم

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سطح زیر کشت گندم(آبی و دیم) امسال در این استان ۶ هزار و ۴۹۰ هکتار بود که عملیات برداشت محصول از مزارع گندم آبی در اوایل تیرماه به پایان رسید و در مزارع دیم نیز در حال انجام است.

وی در این خصوص بیان داشت: با توجه به شرایط اقلیمی استان قم اقدام‌های لازم در خصوص مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز و همچنین تغذیه مناسب انجام شد.

وی افزود: در مرحله داشت گندم، چهار هزار و ۹۱۰ هکتار محلول پاشی و پنج هزار و ۳۲۷ هکتار مبارزه با سن مادری و نیز سه هزار و ۷۴ هکتار مبارزه با پوره و هفت هزار و چهار هکتار مبارزه با شته و یک‌هزار و ۹۶۱ هکتار مبارزه با بیماری‌ها صورت پذیرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: عملیات برداشت محصول گندم آبی از اوایل خرداد ماه شروع و تا اوایل تیرماه ادامه داشت و در ضمن عملیات برداشت در اراضی دیم در حال حاضر ادامه دارد.

حاجی رضا گفت: میزان تولید گندم استان تاکنون ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن می‌باشد که از این میزان ۱۶ هزار و ۱۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تحویل مراکز خرید گردیده‌است.

وی افزود: در همین رابطه امسال در استان قم شاهد افزایش ۲۰ درصدی میزان تحویل گندم به مراکز خرید نسبت به سال گذشته زراعی بودیم.

جذب سرمایه در بخش کشاورزی قم با هدف پایداری امنیت غذایی استان

رشد ۱۸۰ درصدی تولید کلزا در قم

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین گفت: در سال زراعی جاری یک‌هزار و ۱۰۶ هکتار کلزا در این استان کشت شد که تولید ۲ هزار و ۲۵۳ تُن محصول را درپی داشت.

وی بیان داشت: با توجه به شرایط اقلیمی و تنش سرمایی که در اوایل اسفندماه سال گذشته در مزارع استان داشتیم، جلسات کمیته‌های فنی برگزار و مزارع توسط کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی انجام شد.

وی افزود: در همین راستا توصیه‌های فنی لازم برای جبران خسارت و افزایش عملکرد به بهره‌برداران ارائه شد و خوشبختانه کشاورزان عزیز با عمل به توصیه‌های فنی و مصرف کودهای ریز مغذی و مدیریت مناسب مزرعه، عملکرد مناسبی در تولید محصول داشتند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: با تلاش صورت گرفته کشاورزان در سالجاری تولید مناسبی از مزارع خود داشتند و در نتیجه میزان ۲ هزار و ۲۵۳ تُن کلزا از مزارع برداشت و تحویل مراکز خرید و به کارخانجات روغن‌کشی حمل شد.

حاجی رضا با اشاره به اینکه کشاورزان ۱۰۰ درصد مطالبات خود را ظرف مدت کمتر از یکماه دریافت نمودند، گفت: تولید محصول کلزای استان امسال نسبت به سال زراعی گذشته حدود ۱۸۰ درصد افزایش یافت.

۲ هزار تن انواع کودهای یارانه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در قم توزیع شد

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم نیز گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون برای تامین نیاز کشاورزان و افزایش ظرفیت تولید محصولات کشاورزی بیش از ۲ هزار تُن انواع کودهای یارانه‌ای در این استان توزیع شده‌است.

حسین زند در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در این خصوص بیان داشت: شرکت خدمت حمایتی کشاورزی استان قم براساس سهمیه مصوب ابلاغی برای تامین کودهای شیمیایی یارانه‌ای از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۳۳ درصد برنامه ابلاغی معادل ۶ هزار تن انواع کودهای اوره، فسفاته و پتاسه تدارک دیده‌ که در چهار ماهه ابتدای سالجاری بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ تُن برای مصرف بخش کشاورزی استان از طریق ۲۲ کارگزاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توزیع شده‌است.

وی افزود:‌ همچنین این شرکت هم اینک بیش از سه‌ هزار تُن انواع کودهای مذکور را در انبارهای تحت پوشش خود برای توزیع و مصرف محصولات مشمول الگوی کشت استان تدارک دیده‌است.

جذب سرمایه در بخش کشاورزی قم با هدف پایداری امنیت غذایی استان

افزایش تولید گوشت قرمز در قم

درهمین خصوص معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز به ایرنا گفت: افزایش ظرفیت تولید گوشت قرمز در قم با کمک بهره‌برداران در دستور کار است و در همین رابطه تعداد قابل توجهی از واحدهای دامپروری راکد استان به چرخه فعالیت بازگشتند.

منصور دیان اردستانی بیان داشت: در راستای شعار سال و با هدف افزایش تولید گوشت قرمز در قم، تعداد ۴۱ واحد پرواربندی دام سبک غیر فعال و راکد دوباره به چرخه فعالیت بازگشت.

وی افزود: این واحدها با تخصیص تسهیلات و اجرای طرح خرید قراردادی با همکاری اتحادیه دامداران استان و بانک کشاورزی از محل خود اجرایی در سالجاری فعال گردیدند که میزان تولید گوشت این واحدها حدود ۳۵۰ تُن برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: تامین امنیت غذایی مهمترین ماموریت سازمان‌ جهاد کشاورزی قم به شمار می‌آید و به همین علت از همه ظرفیت‌های موجود از جمله مشارکت فعال بخش خصوصی برای افزایش توان تولید محصولات غذایی مورد نیاز مردم استان به خصوص در حوزه تولید گوشت قرمز استفاده می‌شود.

اردستانی تاکید کرد: دامپروری درقم سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و دامپروران به خوبی می‌دانند که چگونه دام خود را با توجه به شرایط خاص آب‌وهوایی این استان پرورش و محصولات غذایی مورد نیاز مردم را از این طریق تولید کنند.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی قم در ارتباط با حوزه تولیدات دامی به دنبال استفاده از جدیدترین فناوری‌های موجود در صنعت دامپروری به منظور بالابردن سطح کمی و کیفی محصولات این حوزه و تامین امنیت غذایی مردم استان است.

جذب سرمایه در بخش کشاورزی قم با هدف پایداری امنیت غذایی استان

ساختار ۱۵۰ مرغداری در قم اصلاح شد

همچنین معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: اصلاح ساختار یکی از مهمترین موارد برای افزایش بهره‌وری در واحدهای مرغداری است که در همین ارتباط طی سال‌های اخیر این کار در ۱۵۰ واحد مرغداری استان انجام گرفت.

اردستانی بیان داشت: با اصلاح ساختار مرغداری‌های استان ظرفیت آن‌ها برای تولید محصول بهتر با صرف هزینه‌ کمتر، افزایش می‌یابد و این راهکاری مطلوب برای تامین امنیت غذایی مردم و تنظیم بازار محصولات کشاورزی است.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی قم برای افزایش واحدهای مرغداری در زمینه تولید مرغ گوشتی برنامه‌های حمایتی متنوعی را تدارک دیده‌است که از جمله آن تسهیل در فرآیند تخصیص زمین مورد نیاز سرمایه گذاران برای ایجاد واحدهای جدید و بزرگ پرورش مرغ گوشتی است.

وی ادامه داد: در زمینه واحدهای مرغداری مرغ تخم‌گذار و تولید تخم‌مرغ نیز ظرفیت استان قم بسیار چشمگیر است و بهره‌برداران این بخش توانسته‌اند علاوه بر تامین نیاز بازار استان، مازاد تولید خود را به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور صادر کنند.

گفتنی است در سه‌سال گذشته بیش از ۷۵ هزار تُن گوشت مرغ و ۳۴۲ هزار تُن تخم مرغ توسط بهره‌برداران این حوزه در استان قم تولید شد. همچنین در این مدت ۸۰۰ درخواست فنی در خصوص واحدهای مرغداری استان مورد بررسی قرار گرفت و ۲۳ جلسه و همایش پیرامون راهکارهای استفاده از بقایای کشاورزی در خوراک دام با حضور کشاورزان و دامداران در قم برگزار شد.

لازم به توضیح است افزایش تعداد واحدهای مرغداری‌ فعال در زمینه پرورش مرغ گوشتی از مهمترین اولویت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران در حوزه کشاورزی قم است و این موضوع در قالب تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی استان دیده می‌شود که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی مردم خواهد داشت.

بر اساس اعلام نظر مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم در راستای تامین امنیت غذایی پایدار در قم، سطح تولید محصولات راهبردی همچون گوشت مرغ در این استان با مشارکت فعال بخش خصوصی افزایش می‌یابد و در همین رابطه از حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه حمایت می‌شود.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha