رشد اقتصادی با وجود تحریم‌ها محقق شد/ مدارس اقتصادی ظرفیت‌ساز است

تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مدارس اقتصادی ظرفیت‌ساز برای کشور است، گفت: در دولت سیزدهم با وجود تحریم‌ها، نرخ رشد اقتصادی بالا رقم خورد و تداوم آن در سال‌های بعد نشان داد که این موضوع نتیجه اقدامات دولت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سید احسان خاندوزی، امروز شنبه در گردهمایی منتخبین مدارس سیاست‌گذاری اقتصادی افزود: سیاست‌گذاران کشور به دلیل اینکه در معرض مطالبات فوری قرار دارند عمدتاً فرصتی برای کارهای بلندمدت ندارند؛ اما مدارس سیاست‌گذاری اقتصادی قرار است این رویه را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه این اقدام کار تکلیفی نبود بلکه یک کار داوطلبانه بود، تصریح کرد: رفت و آمد بین پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌ها با بخش‌های اجرایی می‌تواند نیروهای جوان و توانمند برای آینده کشور تربیت کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در گذشته فضا این‌گونه تعریف شده بود که باید تسلیم فشار غرب شد، اما دولت سیزدهم نشان داد با وجود تحریم‌های غربی نرخ رشد اقتصادی رقم خورد. در سال ۱۴۰۰ گفتند که رشد اقتصادی در نتیجه پایان کرونا است، اما تداوم رشد در سال‌های بعد نشان داد که این موضوع نتیجه اقدامات دولت است.

خاندوزی ادامه داد: برآیند و پیام اصلی که قصد داشتیم از تعیین پژوهشگران در مناصب این بود که افراد حرفه‌ای و غیرمتصب به گروه‌های خاص که این افراد می‌توانند موفق باشند. ضمن اینکه نسل جدیدی نیز از مدیران اجرایی با این مختصات وارد بدنه اجرایی کشور کنند. با توجه به تجربه سه سال اخیر می‌گویم که هیچ راه دیگری برای تغییر دیوان سالاری دولت و تغییرات اتوبوسی نداریم.

وی ادامه داد: امروز می‌گوییم که نرخ مالیات را پایین‌تر از رقم سال‌های گذشته آوردیم، اما وصولی افزایش پیدا کرده است. اقدامات متعددی در خزانه داری رخ داده و همه این موارد نتیجه ظرفیت‌سازی‌هایی است که برای وضعیت موجود و آینده انجام شده است.

ماجرای بازگشت دولت به رشد اقتصادی بلندمدت

وزیر اقتصاد گفت: رشد فروش نفت، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و سایر موارد نشان داد که تنها نیاز به یک رویه خاص نیست. دولت گذشته هر کاری که می‌شد برای شکست تحریم ها انجام داد، اما بدعهدی آمریکایی‌ها نشان داد که باید به سمت تعادل دیگری پیش برویم. باید بتوانیم در آینده این مسیر که اقتصاد ایران را از فشارهای خارجی رها می‌کند را ادامه دهیم.

خاندوزی تاکید کرد: ما نتوانستیم همه ظرفیت‌ها را پای کار بیاوریم. اگر بخشی از اصلاحات اقتصادی کشور انجام شود، کشور می‌تواند تا ۱۰ سال آینده با رشدهای اقتصادی بهتر از امروز به پیش برود.

سه برابر شدن ورود شمش طلا به کشور با تغییر رویه سرمایه‌گذاری

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ظرفیت وجود دارد اما برخی دستگاه‌های اجرایی مانع هستند، گفت: اقدامی که در حوزه مجوزهای انجام شد در جهت رفع همین موانع بود. در حوزه سرمایه‌گذاری اجازه ورود سرمایه‌گذاری هر نوع طلا و ارز را دادیم که در نتیجه سه ماهه ۱۴۰۲ شاهد سه برابر شدن واردات شمش طلا به کشور بودیم. بیش از این نیز امکان ورود سرمایه وجود دارد. ما در شرایط عادی نیستیم که به دنبال سرمایه‌گذاری های متعارف در کشور باشیم.

وی بیان داشت: اگر مشوق کافی در نظر نگیریم شاهد عدم ورود سرمایه و خروج مدیران خواهیم بود. انطباق آغاز به کار مجلس و دولت می‌تواند شرایط خوبی برای اقدامات بعدی فراهم کند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha