وزیر علوم: دانشگاه‌ها زمینه کافی برای مهارت‌آموزی دانشجویان ندارند
عکس آرشیوی است

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از مشکلات تربیت دانشجویان در راستای مهارت‌محوری آن است که میدان عمل کافی یا زمینه انجام کار را برای دانشجو در اختیار ندارند و دانشجویان به‌راحتی در محیط کاری قرار نمی‌گیرند. 

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در مراسم پایانی سومین دوره تربیت و تعالی استاد شهید دکتر محسن فخری زاده ویژه اعضای هیات علمی، فرماندهان و مدیران دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: دانشگاه جامع امام حسین (ع) در بهره‌وری آموزش عالی هم باید سرآمد باشد.

وزیر علوم گفت: شهید آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری خستگی ناپذیر و یک پهلوان سیاسی بود و شهادت می‌دهم این شهید عزیز برای خدمت به مردم و نظام سر از پا نمی‌شناخت و روز تعطیل و غیرتعطیل مشغول خدمت بود، آن شهید در همه سفرهای استانی عاشقانه پیگیر امور مردم بودند.

زلفی‌گل به دو کار برجسته شهید رئیسی اشاره و بیان کرد: ایشان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تصویر شهید سلیمانی را بالا بردند که نشان دهند چطور فردی که داعش را از بین برد و امنیت را به خاورمیانه بازگرداند، به جای تشویق او را به شهادت رساندند، اقدام دیگرش آن بود که به دنیا اعلام کرد، یکی از راه‌های امنیت و تامین رفاه و آسایش در جامعه توجه به اصالت خانواده است.

وی اظهار کرد: دانشگاه جامع امام حسین(ع) مورد توجه شهید جمهور بود و در بازدید چند ساعتی که سال گذشته از این دانشگاه داشت، بارها آن را به سبب عملکرد مطلوبش مورد تحسین قرار داد.

وزیر علوم صیانت از خون شهدا را وظیفه ملت اسلامی دانست و افزود: کم توجهی به آرمان شهدا دور از مرام و معرفت است لذا باید خود را مکلف بدانیم در هر جایگاهی که قرار داریم تمام تلاش خود را برای محقق کردن اهداف و آرمان‌های شهدا بکنیم.

وی اظهار کرد: دانشگاه جامع امام حسین(ع) یکی از دانشگاه‌های پرچم‌دار علم و فناوری در راستای اهداف نظام و آرمان‌های شهدا است، لذا اساتید این دانشگاه هم استاد علم و هم پاسدار هستند و هر دو مولفه برای پرواز یعنی علم و ایمان را با هم دارند، بنابراین از دانشجویان و اساتید این دانشگاه انتظار بیشتری وجود دارد تا در مسیر عمل به آرمانهای شهدا گام بردارند.

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه جامع امام حسین (ع) یک خانواده بزرگ است و به خانواده اساتید و دانشجویان توجه ویژه نشان می‌دهد، همان طور که در این همایش خانواده‌های اعضای هیئت علمی و اساتید و مسئولان دانشگاه نیز حضور یافته‌اند، هر چه از خانواده حمایت شود، موفقیت‌های اعضای هیئت علمی و دانشجویان و اساتید نیز بیشتر می‌شود چرا که وابستگی سازمانی افزایش می‌یابد.

زلفی گل اضافه کرد: این در حالی است که اصالت خانواده در خیلی از کشورها از بین رفته، اگر خانواده مورد توجه همه کشورها قرار می‌گرفت، خانواده بزرگ بشریت در دنیا شکل می‌یافت و همه نسبت به آن خانواده حساسیت داشتند و در جهت حفظ آن می‌کوشیدند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه امام حسین (ع) باید در تمام شاخص‌ها الگو باشد، گفت: رهبری سه وظیفه را برعهده دانشگاه گذاشته‌اند که شامل تولید علم، تربیت عالم و جهت دادن به فعالیت او است، دانشگاه جامع امام حسین(ع) به هر سه وظیفه خود به خوبی عمل کرده است.

وزیر علوم بیان کرد: در همین راستا مرکز ارزیابی و نظارت وزارت علوم امسال نشان "سرو" را به دانشگاه جامع امام حسین(ع) اعطا کرده زیرا در همه شاخص‌ها عنوان برتر را به دست آورده است، از سوی دیگر دانشجویان این دانشگاه مهارت محور تربیت می‌شوند. زیرا کارورزی دانشجو در میدان عمل دانشگاه انجام می‌گیرد.

وی افزود: یکی از مشکلات تربیت دانشجویان در راستای مهارت محوری آن است که سایر دانشگاه‌های کشور میدان عمل یا زمینه انجام کار را برای دانشجو در اختیار ندارند و دانشجویان به راحتی در میدان عمل قرار نمی‌گیرند به عنوان مثال کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در اختیار وزارت علوم نیست، در حالی که بیمارستان‌ها همه تحت نظر وزارت بهداشت است و میدان عمل برای دانشجویان پزشکی و پرستاری مهیا است.

زلفی‌گل اظهار کرد: یکی از بندهای برنامه هفتم توسعه ترویج آموزش‌های مهارت محور است که براساس آن شیوه نامه‌ای تنظیم خواهد شد تا محل کار یا منافع بخش تولید با پذیرش دانشجو در آن محل گره بخورد.

وزیر علوم گفت: از دانشگاه امام حسین (ع) انتظار می‌رود بر اولویت‌های توسعه علم و فناوری در کشور تمرکز کرده و آنها را تقویت کند که از جمله آنها رسیدن به مرجعیت علمی، نوآوری فرهنگی و ترویج فرهنگ نوآور، همسو کردن منافع فردی با منافع ملی در تدوین قوانین و مقررات است لذا این دانشگاه باید یک مرکز علمی پیشرو در منطقه و الگو در تبدیل علوم به فنون باشد.

زلفی گل از مسئولان، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه جامع امام حسین (ع) خواست تا در پالایش و پویش فرهنگی جامعه نیز تلاش کرده و سرآمد و نقش آفرین باشد و از استعداد و ظرفیت‌های در اختیارش به خوبی استفاده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha