ظرفیت‌سازی اعتبارات استانی برای تقویت بخش صادرات اصفهان

اصفهان-ایرنا- استاندار اصفهان گفت: به دنبال ظرفیت‌سازی اعتبارات استان برای تقویت بخش صادرات با کمک اتاق بازرگانی اصفهان هستیم.

به گزارش ایرنا، سید رضا مرتصوی روز شنبه در شورای گفت‌وگوی استان افزود: در این راستا استانداری می‌تواند از فرصت های موجود در مجموعه‌ها، نمایشگاه‌ها و حضور هیات‌های تجاری بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس باید به صورت مستمر در این رابطه کار شود و بازنگری لازم در این زمینه صورت گیرد، زیرا بیشتر اعضای این شورا بر سر ایجاد فرصت‌های صادراتی اتفاق نظر دارند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: استانداری اصفهان به دنبال برداشتن موانع موجود و ایجاد مشوق‌ها و ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به روند توسعه صادرات استان کمک کند.

مرتضوی گفت: بر همین اساس این ظرفیت‌ها و مشوق‌ها شناسایی شده و به دنبال ایجاد روندی هستیم که براساس آن از نقطه موجود به نقطه مطلوب برسیم.

استاندار با اشاره به مصوبات این جلسه در زمینه توسعه گفت: استانداری می‌تواند جهت‌گیری بانکی، تسهیلاتی و مدیریتی را به سمت صادرات سوق داده و یا تفاهم‌نامه و موفقت‌نامه‌هایی را در راستای برخی تصمیمات و پشتیباتی‌ها هماهنگ کند.

رییس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: اصفهان در زمینه محصولات طبیعی و کشاورزی خاموشی صادرات دارد و در این خصوص به دنبال افزایش سهم صادرات استان با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

فرشته امینی گفت: در این راستا با بررسی شرکت‌های خصوصی و دولتی ۶۰ کالا با مزایای صادراتی را شناسایی و چند کشور را به عنوان کشورهای مورد هدف قرار دادیم که کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، عراق، چین، پاکستان، ترکیه و روسیه از جمله آنهاست که نقشه توسعه صادراتی استان برای آن ترسیم شده است.

به گزارش ایرنا، میزان صادرات استان از طریق گمرک در سال گذشته به میزان ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون دلار بوده که تقریباً معادل مدت مشابه سال قبل‌تر (۱۴۰۱) است.

اقلام صادراتی گمرکات استان اصفهان ۷۵۹ نوع کالا بوده که در طی این مدت ۸۷ درصد از کل محصولات صادراتی گمرکات استان اصفهان شامل چدن، آهن، فولاد و مصنوعات آن، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، فرش ماشینی و دستباف، محصولات لبنی، مس و مصنوعات آن بوده است.

صادرات این استان در بهار ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۳۴ درصد و حیث ارزش ۳۲ درصد کاهش داشت.

مهمترین دلیل این موضوع کاهش صادرات آهن، چدن و فولاد گزارش شده است و افزایش صادرات سایر گروه‌های کالایی نظیر محصولات پتروشیمی، لبنی و مس نیز نتوانست این کاهش را جبران کند.

میزان صادرات این محصولات در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته ۵۹ میلیون دلار کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha