رونق بازارچه مرزی کوهک در گرو توسعه زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی

زاهدان - ایرنا - رونق تجارت در بازارچه مرزی کهک سراوان که یکی از قطب‌های اقتصادی سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود، نیازمند توسعه زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی است.

به گزارش ایرنا، مرز و بازارچه‌های مرزی یکی از ظرفیت‌های موجود در سیستان و بلوچستان بوده تا مردم این استان که در بسیاری از شاخص‌ها فاصله زیادی با شرایط مطلوب یا حتی میانگین کشوری دارند، چشم امید به این ظرفیت داشته باشند.

در سال‌های اخیر با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار، بازارچه‌های شهرهای مرزی کشور، جایگاه ویژه‌ای از لحاظ ارزش اقتصادی و همچنین جذب گردشگران، به دلیل داشتن شرایط مناسب از جمله صدها کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه، پیدا کردند.

با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور و موضوع بیکاری یکی از معضلات جدی آن است، راه‌اندازی بازارچه‌ها و گذرگاه‌های مرزی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی مرزها، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم مرزنشین منطقه را رونق داد و از مهاجرت مردم این دیار و پیدایش پدیده نامبارک حاشیه نشینی هم جلوگیری کرد.

وجود ۱۳ بازارچه مرزی مصوب از جمله ظرفیت‌های بی نظیر سیستان و بلوچستان است که در صورت توجه به آن می توان شاهد توسعه اقتصادی این استان کمتر توسعه یافته و حتی کشور بود.

یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم نیز در راستای ایجاد اشتغال پایدار برای مرزنشینان سیستان و بلوچستان که از ابتدای تشکیل دولت بارها بویژه توسط حسین مدرس خیابانی و محمد کرمی ۲ استاندار این دولت در جلسات مختلف بر آن تاکید شد، استفاده از ظرفیت مرز و تاسیس بازارچه‌های مرزی مشترک با کشور پاکستان بوده، موضوعی که اگرچه در دولت یازدهم و دوازدهم نیز در بیانات مسوولان زیاد شنیده می‌شد؛ اما در عمل اتفاق چندانی نیفتاد.

وجود ۱۳ بازارچه مرزی مصوب از جمله ظرفیت‌های بی نظیر سیستان و بلوچستان است که در صورت توجه به آن می توان شاهد توسعه اقتصادی این استان کمتر توسعه یافته و حتی کشور بود

هیات وزیران در جلسه ۱۹ اردیبهشت ‌ماه ۱۴۰۰ با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر مجوز واردات کالاهای پاکستانی تا سقف یک‌صد میلیون دلار از بازارچه‌های مشترک مرزی "میرجاوه، کوهک و پیشین" واقع در مرز سیستان و بلوچستان و کشور پاکستان برای عرضه به صورت خرده‌فروشی در محوطه بازارچه موافقت کرد؛ فعال شدن عملیاتی این بازارچه‌های خرده‌فروشی؛ اما در دولت دوازدهم محقق نشد.

دولت سیزدهم از ابتدای تشکیل در عمل تمرکز ویژه‌ای بر سیستان و بلوچستان داشت به‌ نحوی که برای این استان استاندار با اختیارات ویژه منصوب کرده و نخستین سفرهای استانی خود را نیز از این استان آغاز کرد.

در این زمینه بازارچه مرزی کهک سراوان یکی از قطب‌های اقتصادی سیستان و بلوچستان در زمینه صادرات و واردات کالا به شمار می‌رود که از آن به عنوان شاهراه تجارت در جنوب شرق نیز یاد می‌شود.

بازارچه مرزی کوهک، روزگاری گمرک رسمی سیستان و بلوچستان بود و امروز حجم زیادی از صادرات و مبادلات مرزی در آن انجام می‌شود، این بازارچه فرصتی مناسب برای اشتغالزایی مرزنشینان و افزایش صادرات به کشورهای همسایه را فراهم کرده است.

در این بین؛ اما نبود امکانات رفاهی در بازارچه و خرابی جاده مواصلاتی ودسترسی به روستای کهک کار را برای تردد رانندگان و فعالیت بازارچه سخت کرده، در حالیکه توجه بیشتر به امکانات رفاهی برای رانندگان، تجار و ایجاد جاده ترانزیتی مناسب جهت عبور و مرور کامیون‌ها می‌تواند رشد صادرات در این منطقه را افزایش دهد.

رونق بازارچه مرزی کوهک در گرو توسعه زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی

بازارچه مرزی کوهک؛ کانونی برای صادرات محصولات تولیدی و دانش ‌بنیان

سرپرست فرمانداری سراوان گفت: به منظور رونق تجارت در بازارچه‌ها نیاز است که زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی نیز توسعه و کامل شوند.

مجتبی شجاعی بیان کرد: کوهک یکی از نقاط مرزی است که می‌تواند اهداف جمهوری اسلامی ایران را در حجم مبادلات اقتصادی که با کشور پاکستان در چشم‌انداز خود مبنی بر ۱۰ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده محقق کند.

وی افزود: در صورت تقویت زیرساخت‌هایی مانند برق، مخابرات و آب که البته برنامه‌های خوبی در سال‌های گذشته برداشته‌شده، می‌تواند به رونق صادرات و تقویت روابط اقتصادی با کشور پاکستان کمک کند.

سرپرست فرمانداری سراوان گفت: بازارچه مرزی کوهک ظرفیت بسیار خوبی داشته و با توجه‌ به موقعیت جغرافیایی که این مرز در ایران و کشور پاکستان دارد، می‌تواند کانونی برای صادرات محصولات تولیدی و دانش ‌بنیان و نقطه‌ای برای تولیدات جمهوری اسلامی باشد چرا که بازار مصرف کشور پاکستان تشنه کالاهای باکیفیت ایران است.

در صورت تقویت زیرساخت‌هایی مانند برق، مخابرات و آب می‌توان به رونق صادرات و تقویت روابط اقتصادی با کشور پاکستان کمک کند

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که زیرساخت‌ها نیاز به توجه دارد بویژه در حوزه مخابرات و ارتباطات؛ اما وضعیت تجارت با پاکستان وضعیت نسبتاً مطلوبی است؛ اما آنچه می‌تواند در آینده به‌عنوان چشم‌انداز اصلی مبادلات با کشور پاکستان مطرح باشد رسمی شدن مرز کوهک است که اگر مسوولان استانی و کشوری همکاری داشته باشند رشد دوچندان ایجاد می‌شود که اشتغال ایجاد و نرخ بیکاری را کاهش می‌دهد.

شجاعی با بیان اینکه با رسمی شدن این مرز جوانان جویای کار می‌توانند در زمینه تجارت و بازرگانی با کشور پاکستان فعالیت کنند، تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با پاکستان روابط بسیار حسنه‌ای است و مبادلات اقتصادی می‌تواند به تقویت دوجانبه با توجه‌ به قرابت‌های فرهنگی در این مرز کمک کند.

رئیس گمرک سراوان گفت: با تسهیلاتی که برای تجار، رانندگان و فعالان اقتصادی در بازارچه کهک و گمرک سراوان قائل شدیم، توانستیم روزانه بیش از ۱۵۰ کامیون از مرز بازارچه کهک خروجی کالاهای صادراتی داشته باشیم.

منوری ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی از مرز بازارچه کهک شامل مصالح ساختمانی، سیمان، کاشی، سرامیک، قیر، مواد غذایی همچون بیسکویت و کیک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha