۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۵۶
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85557718
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان: سوزاندن کاه و کلش شالیزاران جرم است

رشت – ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با توجه به قرارگرفتن در فصل برداشت برنج هشدار داد: آتش زدن بقایای گیاهی اراضی کشاورزی تهدید علیه بهداشت عمومی وجرم است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، حمزه عشوری روز یکشنبه از کشاورزان استان خواست تا از آتش زدن کاه و کلش و ضایعات کشاورزی اجتناب کنند.
وی اظهار کرد: آتش زدن کاه و کلش به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا جرم محسوب می شود.
وی با بیان اینکه سوزاندن بقایای گیاهی یک رویه اشتباه بین کشاورزان بوده و اثرات منفی بسیاری روی خاک و محیط زیست دارد تصریح کرد: سوزاندن بقایای گیاهی عاملی برای نابودی مواد آلی خاک، آسیب رساندن به طبیعت و محیط زیست و نابودی میلیون ها موجود زنده در خاک است.
عشوری افزود: نکته بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن اشاره کرد این است که سوزاندن بقایای گیاهی منجر به آزاد شدن باقی مانده سموم شیمیایی باقی مانده در بقایای گیاهی و آلودگی هوا می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان همچنین افزود: با سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزی، خاکستر و دود ناشی از آن باعث آلودگی هوا در فضای مسکونی روستایی و یا شهری همجوار شده و مشکلات سلامتی و بهداشتی شامل بروز انواع حساسیت ها، مشکلات تنفسی و در نتیجه نارضایتی عمومی را به دنبال خواهد داشت.
عشوری با بیان اینکه کشاورزان روش‌های غیرمخرب را درباره مدیریت اصولی پسماندهای کشاورزی بکار گیرند، اظهار کرد: ضروری است همه کشاورزان و باغداران در اجرای قانون و جلوگیری از آلودگی هوا اقدامات و همکاری‌های لازم را داشته باشند.
عشوری با تاکید بر حساسیت این موضوع از برگزاری گشتهای مشترک نظارتی مأموران اجرایی این اداره با نهادهای ذیربط خبر داد و گفت: اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان گیلان از مردم می‌خواهد درصورت مشاهده سوزاندن کاه و کلش، مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست، جهادکشاورزی، پلیس ۱۱۰، بخشداریها و دهیاریهای محل خود اطلاع دهند.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است، سالانه ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای استان به زیرکشت برنج می‌رود، برنج مهم‌ترین محصول استراتژیک گیلان است.
این خطه رتبه نخست کشور از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را داراست.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده در این استان، ارقام کیفی هاشمی و علی کاظمی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha