۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۴
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85557797
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیرعامل آبفا: مصرف آب در همدان ۲ برابر استاندارد است

همدان - ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: سرانه مصرف روزانه آب به صورت استاندارد ۱۵۰ لیتر است که هم اکنون در شهر همدان به میزان ۲ برابر این استاندارد آب مصرف می شود.

فرهاد بختیاری فر روز سه‌شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا سرانه مصرف آب در روستاها را ۲۰۰ لیتر عنوان کرد و افزود: تنها هفت درصد روستاها کمتر از ۲۰۰ لیتر در روز مصرف آب دارند.

وی با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف آب آشامیدنی یادآور شد: کولرهای آبی در افزایش مصرف آب تاثیر مهمی دارد.

بختیاری فر تصریح کرد: هر یک درجه بیش از ۴۰ درجه گرمای هوا، ۱۵ درصد مصرف آب را بیشتر می کند.

وی با اشاره به اینکه مصرف کنندگان کم مصرف، خوش مصرف و بدمصرف وجود دارد، گفت: برای هر متر مکعب سه هزار و ۹۰۰ ریال دریافت می شود و برای بالاترین مصرف این میزان به ۲۰ هزار ریال می رسد ، درحالیکه هزینه تامین آب برای هر متر مکعب ۵۰ هزار ریال است.

مدیرعامل آبفا: مصرف آب در همدان ۲ برابر استاندارد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان ادامه داد: در روستاها مبلغ دریافتی برای آب ۵۰ درصد از شهر کمتر است و وصول آن نیز مشکلات خود را دارد.

وی هدف شرکت آبفا را توزیع آب شرب سالم و دفع بهداشتی فاضلاب ذکر و اظهار کرد: در برخی روستاها و شهرهای کوچک نیز تامین آب با آبفا است.

تجهیز ۷۴ حلقه چاه در ۲۰ روز

بختیاری فر با اشاره به بحران آب همدان در سال ۱۴۰۱ یادآور شد: با توجه به پیش بینی بحران از هفت ماه قبل اقدام به حفر چاههای تامین آب کرده بودیم و طی ۲۰ روز ۷۴ حلقه چاه آب تجهیز و برق رسانی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان تاکید کرد: در بحران آب در سال ۱۴۰۱ ، ۶۰ کیلومتر خط انتقال آب اجرا و مشکلات همدان تا حد زیادی برطرف شد.

وی ادامه داد: ۹ مهرماه ۱۴۰۱ آب تالوار به همدان رسید و ۱۵۰ میلیارد ریال برای تصفیه خانه شهید بهشتی هزینه و آب با دبی ۱۴۰۰ لیتر در ثانیه وارد همدان شد.

مدیرعامل آبفا: مصرف آب در همدان ۲ برابر استاندارد است

بختیاری فر گفت: در حال حاضر ۸۰۰ لیتر در ثانیه از آب تالوار استفاده می کنیم و برای بهبود آب، آب اکسیژنه وارد کشور کرده ایم.

وی یکی از اهداف آبفا را بازچرخانی آب آشامیدنی در رینگ های مختلف واقع در شهر دانست که قرار است با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال انجام شود که نقشه برداری آن انجام شده و در حال اجرا است.

ذخیره سازی ۲۰ میلیون متر مکعب از آب سد اکباتان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه مقرر شده است ، ۲۰ میلیون مترمکعب از آب سد اکباتان برای موارد لازم ذخیره سازی شده و برای شروع سال آبی جدید بماند، اظهار امیدواری کرد: با بارش های مناسب شاهد سرریز کردن سد در سال آینده باشیم.

وی حجم آب سد تالوار را ۱۳۰ میلیون مترمکعب برآورد و تاکید کرد: در شهرهای استان همدان در حال اصلاح شبکه آب هستیم.

بختیاری فر هدر رفت واقعی آب را ۹ درصد خواند که بخشی از طریق لوله های آب شهر انجام می شود و در کل دنیا نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه اصلاح شبکه های آب استان باید تقویت شود، افزود: در صدد هستیم برای آب همدان هم اختلاط آب انجام و هم تصفیه آب انجام شود.

مدیرعامل آبفا: مصرف آب در همدان ۲ برابر استاندارد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: با پیگیری های انجام شده توانستیم بالادست سد اکباتان را کنترل و از ورود هر گونه فاضلاب از روستاهای قبل، به این سد جلوگیری کنیم.

وی در باره روند کاهش منابع آب زیر زمینی گفت: هر چه سطح آب سفره های زیرزمینی پایین تر رود، غلظت مواد آلاینده بیشتر می شود.

بختیاری فر تاکید کرد: در همه مراکز شهرستانهای استان همدان سیستم تصفیه فاضلاب وجود دارد و سیستم فاضلاب درگزین به تازگی شروع به کار کرده است.

وی با بیان اینکه برای تولید برق در نیروگاه مفتح از منابع آب زیرزمینی استفاده نمی شود، افزود: سالی ۱۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده از فاضلاب به نیروگاه می دهیم و افت منفی که در منطقه نیروگاه طی سالهای گذشته بوجود آمده بود، اکنون برطرف شده است.

۲۹ میلیون مترمکعب تولید پساب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: این شرکت ۲۹ میلیون مترمکعب تولید پساب دارد که ۱۶ میلیون متر مکعب آن به فروش می رسد.

وی بیان کرد: به شهرک صنعتی ویان و پتروشیمی هگمتانه نیز پساب می دهیم و قرار است که مسیر تحویل پساب تا منطقه جهان آباد ادامه پیدا کند.

بختیاری فر یادآور شد: پساب فاضلاب مترمکعبی ۲۰۰ هزار ریال فروخته و در برخی نقاط کشور پساب فاضلاب تا متر مکعبی ۶۰۰ هزار ریال فروخته می شود.

وی با اشاره به اینکه پساب باید با کیفیت لازم تولید شود تا بتواند بر تغذیه سفره های آب شیرین کمک کند، افزود: در تصفیه خانه همدان سیستم لجن فعال داریم.

شناسایی ۲ هزار انشعاب غیر مجاز آب

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خاطرنشان کرد: طی سه ماه گذشته ۲ هزار انشعاب غیرمجاز آب شناسایی شده است.

وی انشعابات غیر مجاز در روستاها را عامل اصلی هدر رفت آب در این مناطق خواند و تاکید کرد: بخشی از آب آشامیدنی روستاها صرف امور کشاورزی و موجب هدر رفت آن از چرخه آشامیدنی می شود.

بختیاری فر در مورد مشکل تامین آب در شهرستان اسدآباد گفت: در این شهرستان چند برابر مورد نیاز آب آشامیدنی تهیه می شود اما به دلیل انشعابات غیرمجاز بخشی از منابع هدر می رود و مشکل بوجود می آید.

وی یادآور شد: در استان همدان یک هزارو ۶۰ روستا داریم که ۸۰۳ روستا زیرپوشش شبکه آب و فاضلاب استان است.

۲۰۰ روستا نیازمند اصلاح و توسعه شبکه آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در عین حال درباره توسعه شبکه آب روستایی گفت: بیش از ۲۰۰ روستای استان نیاز به اصلاح و توسعه شبکه دارند.

بختیاری فر عنوان کرد: ۱۶۰ روستا در طرح عملیات اجرایی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای آبرسانی قرار داشت که با اضافه کردن ۳۳۰ روستای دیگر این میزان به ۴۹۰ روستا در طرح جهاد آبرسانی رسید.

مدیرعامل آبفا: مصرف آب در همدان ۲ برابر استاندارد است

وی با بیان اینکه سیستم تصفیه خانه فاضلاب از تصفیه خانه آب پیچیده تر است و چندین برابر آن هزینه دارد، افزود: در حال بررسی برای استفاده از تصفیه خانه فاضلاب در بخش کشاورزی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه مطالعات فاضلاب ۳۶ روستای استان همدان انجام شده است، یادآور شد: فاضلاب روستاهای کرفس و آبرومند در حال نهایی شدن است.

هم اینک همه ۳۱ شهر استان همدان و ۸۰۳ روستای این استان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره مند هستند و به شبکه یکپارچه و سراسری توزیع آب آشامیدنی این استان متصل شده اند.

۹۹ درصد از جمعیت استان همدان از آب سالم لوله کشی و ۷۴ درصد نیز از شبکه فاضلاب برخوردارند.

استان همدان بیش از ۶۸۰ هزار مشترک آب دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha