فعالان امر به معروف و نهی از منکر مراغه تجلیل شدند

مراغه- ایرنا- فعالان امر به معروف و نهی از منکر مراغه در همایشی با حضور برخی از مسئولان استانی و محلی مورد قدردانی قرار گرفتند تا همواره در عمل کردن به تکلیف شرعی و عمومی خود در جهت حفظ احکام اسلام و سلامت جامعه پیشگام باشند.

به گزارش ایرنا نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه روز یکشنبه در این همایش که در سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی مراغه برگزار شد، بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر در حقیقت همان اصل نظارت عمومی است.

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی ادامه داد: کتاب عربی «معالم القربة فی احکام الحسبة» که بعدها با نام «آیین شهرداری» به فارسی ترجمه شد، مشتمل بر همین نظارت‌های عمومی و رسیدگی به کار بازار، جلوگیری از کلاهبرداری کسبه و نظیر اینهاست که به نوعی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر به شمار می‌رود.

فعالان امر به معروف و نهی از منکر مراغه تجلیل شدند
آیت‌الله پورمحمدی: مواظبت از اعمال خود، لازمه عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است

وی همچنین افزود: گاهی در جایگاه آمر به معروف و ناهی از منکر از کارهای منکر خودمان نیز غافل می‌شویم و بر همین اساس ابتدا نسبت به اعمال خودمان باید حساسیت نشان دهیم.

آیت‌الله پورمحمدی تاکید کرد: اگر معروف در عمل نمود داشته باشد، تاثیر کار آمر به معروف و ناهی از منکر افزایش می‌یابد و مواظبت لازمه عمل به این فریضه است.

وی با بیان اینکه گاهی معروف از منکر به خوبی تمیز داده نمی‌شود، تصریح کرد: مردم شاید در برخی از موارد در تشخیص معروف از منکر دچار اشتباه شوند و به همین دلیل قبل از امر به معروف و نهی از منکر باید تحقیق کنند.

امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ پیچیده و ظریفی است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌شرقی افزود: در نظام‌های اداری دنیا چند نوع نظارت وجود دارد و امر به معروف و نهی از منکر نیز یکی از همین نظارت‌ها در سطح کشورمان است.

قدردانی از فعالان امر به معروف و نهی از منکر مراغه
اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، جای ارزش و ضدارزش عوض می‌شود

حجت‌الاسلام محمدحسن نستوهی با بیان اینکه بهترین نوع نظارت همانا نظارت مردمی است، اضافه کرد: در چنین شرایط متخلف احساس امنیت نمی‌کند و جای ارزش‌ها و ضدارزش‌ها عوض نمی‌شود.

حجت‌الاسلام نستوهی تاکید کرد: در جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر فراموش شود، فرد منکر جسارت پیدا می‌کند و جای ارزش‌ها و ضدارزش‌ها عوض می‌شود.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر برای تمام اقشار واجب است، افزود: برخی از غیرمسمانان هم به اهمیت و تاثیر این فریضه رسیده و برای آن کتاب هم نوشته‌اند.

امر به معروف و نهی از منکر تکلیف است

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این همایش گفت: این فریضه مهم آنگونه که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند، در نظام اسلامی یک تکلیف به شمار می‌رود.

«مرتضی مینویی» افزود: محدوده‌ی امر به معروف و نهی از منکر منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نیست و تمام اقشار و اصناف واجد شرایط را در بر می‌گیرد.

فرماندار مراغه: محدوده‌ی امر به معروف و نهی از منکر منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نیست

قدردانی از فعالان امر به معروف و نهی از منکر مراغه
فرماندار مراغه: صیانت از این آرمان‌ها به امر به معروف و نهی از منکر نیاز دارد

وی پرهیز از افراط و تفریط در این فریضه را یادآوری کرد و افزود: نیاز به شبکه‌ی متشکل از آمران به معروف و ناهیان از منکر در شهرستان احساس می‌شود.

وی آموزش متولیان را هم مورد تاکید قرار داد و افزود: این آموزش مستلزم هزینه است تا عمل به این فریضه به عنوان یک دغدغه، روز به روز بهبود یابد و در برخی از مسایل اجتماعی کشورمان تاثیرگذار باشد.

«مینویی» این را هم بیان کرد: هریک از مسئولان در این نظام مقدس باید به نوبه خود در قبال شرایط موجود پاسخگو باشند و نقاط ضعف را پوشش دهند.

وی مردم را ولی‌نعمتان اصلی نظام خواند، افزود: بیش از ۳۰۰ هزار شهید گلگون‌کفن برای تحقق آرمان‌های متعالی این نظام تقدیم شده است و صیانت از این آرمان‌ها به امر به معروف و نهی از منکر نیاز دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مراغه نیز در این جلسه بیان کرد: فعالیت در زمینه امر به معروف و نهی از منکر توجه به حکمی از ارکان دین است و امر به معروف دین را زنده نگه می‌دارد.

فعالان امر به معروف و نهی از منکر مراغه تجلیل شدند
حجت‌الاسلام رجب‌زاده: امر به معروف دین را زنده نگه می‌دارد

حجت‌الاسلام «غلامرضا رجب‌زاده» افزود: هر بلایی بر سر ما آمده از بی‌تفاوتی نسبت به برخی از مسایل ناشی شده است و بر همین اساس نباید امر به معروف و نهی از منکر ترک شود.

به گزارش ایرنا این همایش با حضور رابطان امر به معروف و نهی از منکر مستقر در ادارات شهرستان برگزار شد و ۲۰ نفر مورد قدردانی قرار گرفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha