جاذبه‌های گردشگری یادمان‌های انقلاب مشروطه در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- کارشناسان عقیده دارند که چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های موثر در انقلاب مشروطه بود به همین دلیل علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانند با سفر به این استان برخی یادمان‌های این رویداد تاریخی معاصر ایران را از نزدیک مشاهده کنند.

به گزارش ایرنا، ۱۴ مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی است. انقلاب مشروطه بخشی از تاریخ معاصر ایران است که مردم این استان به ویژه بختیاری‌ها نیز در این جنبش نقش‌آفرینی بودند و بخشی از سر آغاز قیام علیه استبداد قاجار از دامنه کوه‌های بختیاری رخ داد.

در کنار مطالعه کتاب‌هایی که در خصوص نقش مردم این استان در انقلاب مشروطه برجای مانده که تعداد آن اندک‌شمار نیز است علاقه‌مندان به این بخش از تاریخ سیاسی معاصر کشور می‌توانند با سفر به استان و با تماشای یادمان‌های برجای مانده از انقلاب مشروطه با این رویداد سیاسی بیشتر آشنا شوند.

کتیبه‌های مشروطه در ده‌چشمه فارسان

جاذبه‌های گردشگری یادمان‌های انقلاب مشروطه در چهارمحال و بختیاری

کتیبه‌های انقلاب مشروطه در روستای ده‌چشمه شهرستان فارسان را می‌توان از جمله سیاسی‌ترین جاذبه‌های گردشگری دوران مشروطه دانست، کتیبه پیرغار در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بر روی قسمتی از کوه پایه رشته کوه زاگرس کتیبه‌ای به زبان فارسی حکاکی شده است. این کتیبه‌ها مربوط به دوران قاجاریه و عصر مظفری است. کتیبه‌ها در چهار قسمت مجزا بر صخره‌ها و به ترتیب زمان وقایع از راست به چپ حجاری شده اند.

کتیبه سوم به طور تقریبی در حد فاصل و زیر ۲ کتیبه ابتدایی قرار گرفته است که خود شامل ۲ بخش مجزاست. نوع خط کتیبه‌ها نستعلیق که گاه با شکسته آمیخته شده است. بر روی این سه کتیبه از زبان ۲ شخصیت و رهبر تاثیرگذار در دوران مشروطیت نوشته شده است که نام‌های آنان سردار اسعد و سردار ظفر بود.

یک قطعه سنگ که به شیرسنگی معروف است نیز در کنار درب ورودی مجموعه تفریحی پیرغار قرار گرفته که از دوران قاجاریه تاکنون در این منطقه باقی مانده است.

مشروطه‌خواهان پس از فتح پایتخت در راه بازگشت در روستای ده‌چشمه شهرستان فارسان ۲ کتیبه فتح تهران را به یادگار گذاشتند که اکنون این کتیبه‌ها از جاذبه‌های گردشگری این به شمار می‌رود.مجموع سنگ‌نوشته‌های پیرغار در روستای ده‌چشمه شهرستان فارسان، تنها سند سنگی مشروطه دوم در ایران است.

شهرستان فارسان در ۳۹ کیلومتری مرکز استان واقع شده و به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری این استان است.

قلعه سردار اسعد در شهر جونقان

جاذبه‌های گردشگری یادمان‌های انقلاب مشروطه در چهارمحال و بختیاری

قلعه سردار اسعد بختیاری در شهرستان فارسان نیز یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی سیاسی چهارمحال و بختیاری است که در انقلاب مشروطه نقش‌آفرینی داشت.

این قلعه در زمینی به مساحت ۱۴ هزار متر مربع بنا شد که کاخ قلعه سردار اسعد بختیاری دارای بخش شاه‌نشین است که در ۲ طبقه به شکل مستطیل و به مساحت یک‌هزار و ۲۰۰ متر با معماری ایرانی و اروپایی و متناسب با موقعیت و اقلیم سرد استان طراحی و ساخته شد.

این بنای تاریخی از گل و خشت و با روکشی از آجر ساخته شده و بنا در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه سردار اسعد بختیاری یا قلعه مشروطه، مربوط به دوران قارجار در شهر جونقان است که در ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۴۸ به عنوان یک اثر تاریخی ثبت ملی شد.

قلعه سردار اسعد در ۳۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری در شهر جونقان واقع شده است.

جاذبه‌های گردشگری یادمان‌های انقلاب مشروطه در چهارمحال و بختیاری

تبیین انقلاب مشروطه به پژوهش‌های علمی بیشتری نیاز دارد

رییس بنیاد ایران‌شناسی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص می‌گوید: تبیین اهمیت و جایگاه انقلاب مشروطه نیاز به پژوهش‌های علمی بیشتر و بررسی همه‌جانبه در مراکز دانشگاهی است.

عباس قنبری عدیوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: انقلاب مشروطه از بزرگترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران و منطقه به شمار می‌رود و در وقایع و رویدادهای بعد از خود نیز نقش بسزایی داشته است.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از انقلاب مشروطه و نقش استان‌ها و مناطق مختلف کشور از جمله منطقه زاگرس و استان چهارمحال و بختیاری در این رویداد مهم تاریخ معاصر کشور می‌شود آنچه باید بیش از همه مورد توجه قرار گیرد افکار مشروطه‌خواهان است ضمن اینکه در کنار تبیین و گرامیداشت این افکار باید اشخاص تاثیرگذار در این رویداد از جمله "بی‌بی مریم" و "حاج علیقلی خان سردار اسعد بختیاری" را بیش از پیش معرفی کرد.

رییس بنیاد ایران‌شناسی چهارمحال و بختیاری به ریشه‌های و انگیزه‌های دینی مشروطه‌خواهان بختیاری در این جنبش نیز اشاره کرد و گفت: در جریان مشروطه، بختیاری‌ها با بن‌مایه‌های دینی، مذهبی و آگاهی حضور یافتند، آنها ۱۱۰ نفر از نیروهای موثر که در حروف ابجد به نام حضرت علی(ع) قیام خود را به سمت تهران آغاز کردند و ۱۲ فرمانده داشتند که نشان از شیعه دوازده امامی دارد و بر روی پرچم‌هایی که با آن راهی تهران شدند جمله "لا سیف الا ذوالفقار و لافتی الا علی" حک شده بود که این نشان از اندیشه شیعی و مذهبی مشروطه‌خواهان دارد و بقیه مردم لرتبار و هم استانی‌ها و مناطق خوزستان و دیگر مناطق نیز سپاه بزرگی را مجهز کردند.

وی یادآور شد: دانشور علوی که خود یک غیربختیاری است در تشریح دلاوری بختیاری‌ها در جریان انقلاب مشروطه آورده است که مشروطه‌خواهان بختیاری زمانی که به تهران عزیمت می‌کردند بر اسب‌های خود شاهنامه می‌خواندند و روحیه حماسی و سلحشوری آنها را کسی یارای مقابله نداشت.

این پژوهشگر تاریخ و استاد ادبیات فارسی خواستار آن شد که در تبیین ریشه‌ها و از سوی دیگر در خصوص آسیب‌شناسی انقلاب مشروطه نشست‌های علمی و تخصصی بیشتری در مراکز دانشگاهی انجام گیرد و به بیان حقایق این رویداد مهم تاریخ سیاسی معاصر ایران بیش از پیش پرداخته شود.

قنبری با بیان اینکه در خصوص انقلاب مشروطه آثار بسیار کمی نوشته و چاپ شده است گفت: در مورد انقلاب مشروطه کتاب‌های معدودی نوشته شده که نیاز است در این خصوص فعالیت‌های بیشتری انجام گیرد.

وی تقویت خانه مشروطه را از راهکارهای حفظ و گرامیداشت این رویداد تاریخی عنوان کرد و افزود: می‌طلبد تا نام سرداران مشروطه‌خواه را در میدان‌ها، خیابان‌ها و مراکز عمومی نصب و فرهنگ مشروطه‌خواهی را تقویت کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از ۸۰۰ جاذبه تاریخی و طبیعی دارد که در فصلهای مختلف به ویژه در تابستان مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha