مدارس «شهابی»؛ مدرسه موفق در اجرای الگوی درست رشد استعدادهای برتر

تهران- ایرنا- معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان از اطلاق عنوان مدارس «شهابی» به مدارس موفق در پیاده‌‎سازی الگوی درست رشد استعدادهای برتر در مسیر نخبگی و حمایت بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش از این مدارس خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و اموزش ایرنا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، نخستین دوره توانمندسازی مدیران مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه مجری طرح شهاب در گردهمایی ملّی مدیران مدارس و کانون‌های مردمی نخبه‌پرور با حضور رسول محمدقلی معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، مدیران مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه (نوبت اول) و مسئولان مدارس شبانه روزی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، مدیران و مربیان کانون های مردمی نخبه پرور مجری طرح شهاب، مدیران مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه (نوبت دوم) و روسای ادارات آموزش دوره اول متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

محمدقلی گفت: امروز در این گردهمایی میزبان مدیران و مربیان بیش از ۱۲۰ مدرسه شبانه روزی از سراسر کشور هستیم تا با برپایی کارگاه‌ها و برنامه‌هایی متنوع در راستای توانمندسازی، گامی در جهت هدایت و رشد صحیح استعدادهای دانش آموزی در مسیر نخبگی بر داریم. یکی از مواردی که باید به آن توجه شود تراکم استعدادی در هر مدرسه‌ است که نباید حتی یک استعداد در کشور مورد غفلت واقع نشود.

معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان افزود: گاهی اوقات در بررسی‌ها میزان تحصیل دانش آموزان مستعدبرتر در مدارس ما را شگفت زده می‌کند و گاهی مشاهده شده  در برخی مدارس ۸۰ درصد استعداد شهابی وجود دارد. از این رو باید در کنار هم، عمکرد خود را با برنامه‌ریزی صحیح به گونه ای تعریف کنیم که بچه‌های مستعد برتری که اکنون در مدارس شما مشغول تحصیل هستند و به نوعی فرزند خوانده شما محسوب می‌شوند، در راه درست رشد قرار گیرند.

وی در تعریف بنیاد ملی نخبگان از نخبه گفت: نخبه کسی است که استعداد برتر دارد و توانسته با بکارگیری استعداد، خلاقیت و فکر خود در یکی از عرصه‌های علمی ادبی، مهارتی و هنری اثری بارز و جدی در بهبود زندگی مردم و پیشرفت کشور بگذارد، یعنی ما در بنیاد ملی نخبگان به دنبال این هستیم کسانی را که اثرگذاری بارزی در یکی از عرصه‌های مذکور دارند یا می‌توانند با قرارگیری در مسیر نخبگی و تداوم مسیر به اثرگذاری بارزی در آینده کشور برسند، شناسایی کنیم.

اهمیت وجود زیرساخت‌های فکری و پرورشی مناسب برای رشد استعدادها

محمد قلی به شناسایی فعال در دوره جدید و اهمیت وجود زیرساخت‌های فکری و پرورشی مناسب برای رشد اشاره کرد و گفت: بخش عمده فعالیت های بنیاد ملی نخبگان تاکنون متمرکز بر ارتباط مستقیم با خود افراد دارای استعداد برتر و نخبگان بوده، اما در دوره جدید به سراغ افرادی آمده ایم که سازندگان مسیر رشد استعدادهای برتر هستند و باید با فعالیت‌های خود زیرساخت مناسب را در تحقق اهداف خرد و کلان در بحث نخبه‌پروری فراهم کنند.

معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان تنها راه رشد استعدادها را پشتیبانی از مدارس، ظرفیت سازی و توانمندسازی آنها برای کمک به دانش آموزان دانست و گفت: پیاده‌سازی مدلی از مدارس شهابی‌ است که پیش روی نظام آموزشی کشور قرار گیرد تا پس از این هیچ استعدادی مورد غفلت واقع نشود. 

محمدقلی درباره اطلاق عنوان مدارس شهابی به مدارس موفق در پیاده‌‎سازی الگوی رشد استعدادهای برتر و حمایت بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش از این مدارس گفت: در این برنامه به دنبال شناسایی مدارس شهابی هستیم تا با همراهی آمورزش و پرورش زمینه و امکانات مناسب را برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان فراهم کنیم، این‌ها مدارسی خواهند شد که به عنوان مدارس شهابی شناخته می شوند که توانستند دانش آموزان و استعدادهای خود را در مسیر صحیح رشد قرار دهند و بنیاد ملی نخبگان و آموزش و پرورش پشتیبان این طرح هستند.

برگزاری کارگاه اصول برنامه‌ریزی تربیتی با رویکرد شناسایی و پرورش استعدادها و برپایی کارگاه تدوین راهبردهای برنامه‌ریزی شناسایی و پرورش استعدادها از جمله برنامه‌های نخستین روز برگزاری این دوره بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha