ایندیپندنت: جنگنده‌های اف-۱۶ سرنوشت جنگ در اوکراین را تغییر نمی‌دهند

تهران-ایرنا- روزنامه انگلیسی ایندیپندنت با استناد به تحلیل کارشناسان نظامی در گزارشی اذعان داشت که جنگنده‌های اف-۱۶ تحویل داده شده به اوکراین، سرنوشت جنگ در این کشور با روسیه را تغییر نخواهند داد.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های جهان در هفته گذشته از تحویل اولین جنگنده‌های اف-۱۶ وعده داده شده غرب به اوکراین خبر دادند ولی آموزش خلبانان اوکراینی بیش از زمان وعده داده شده، طول کشیده شده است.

تحلیلگران سیاسی و نظامی اعتقاد دارند این جنگنده‌ها نمی‌تواند نقطه اطمینانی برای ارتش اوکراین در مقابل روسیه باشد و در عوض حتی موجب بهبود چهره و وجهه نظامی روسیه خواهد شد.

روزنامه ایندیپندنت انگلیس در گزارشی این گونه تحلیل کرده است که تحویل جنگنده‌های قدیمی اف-۱۶ به اوکراین حتی به نفع روسیه خواهد بود و وجهه این کشور را بهبود می‌بخشد.

این رسانه انگلیسی در گزارش خود نوشت که نابودی جنگنده‌های اف-۱۶ تحویل داده شده به اوکراین موجب بهبود چهره روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور خواهد شد. این نشریه همچنین پیش‌بینی کرد که نیروهای مسلح روسیه احتمالاً جنگنده‌های اف-۱۶ را با موشک‌های دوربرد منهدم خواهند کرد.

در ادامه به این موضوع اشاره شده است که جنگنده سوخو-۳۵ روسیه در مقابل جنگنده‌های اف-۱۶ تهدید بزرگی است و رادارهای پیشرفته نیز نباید غافل شد.

تحلیلگران مورد استناد ایندیپندنت اذعان کردند که وجود سیستم‌های دفاع هوایی روسیه عامل دیگری است که مانع اثرگذاری این جنگنده‌ها خواهند بود.

بر اساس این گزارش نباید این واقعیت را نادیده گرفت که خلبانان اوکراینی تنها یک دوره آموزشی ۹ ماهه برای پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ گذرانده‌اند درحالی که این جنگنده‌ها نیاز به یک دوره سه ساله دارند.

اوکراین اخیرا تعدادی جنگنده اف-۱۶ از هلند دریافت کرده است. دانمارک، بلژیک و نروژ قول داده اند که در چند ماه آینده امکانات بیشتری را در اختیار رژیم کی‌یف قرار دهند.

به گزارش ایرنا، اوکراین چهارشنبه هفته گذشته اولین جنگنده‌های اف-۱۶ درخواستی را از متحدانش دریافت کرد ولی گفته می‌شود تعداد آنها اندک است.

هنوز معلوم نیست که خلبانان اوکراینی که در ماه‌های گذشته در آمریکا و کشورهای اروپایی آموزش دیده‌اند، می‌توانند از این جنگنده‌ها استفاده کنند یا این روند طولانی‌تر خواهد شد.

خلبانان کهنه کار در ماه می به بلومبرگ گفتند که این جت‌ها آن طور که اوکراین ادعا می‌کند تغییر دهنده بازی نخواهد بود.

جیک سالیوان، مشاور ارشد امنیت ملی جو بایدن، گفته است که انتظار می‌رود جنگنده‌های اف-۱۶ در کوتاه‌مدت از نیروهای خط مقدم اوکراین در مقابل روسیه دفاع کرده و در بازپس‌گیری مناطق اشغال شده کمک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha