۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85558628
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اتفاقات نادر در فصل گردش؛ عجیب اما واقعی 

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۵
کد خبر: 85558628
اتفاقات نادر در فصل گردش؛ عجیب اما واقعی 

بجنورد-ایرنا- حضور در طبیعت و بهره بردن از چشم اندازهای زیبا و هوای لذت بخش مورد علاقه همگان است اما این طبیعت‌گردی با چالش‌هایی نیز همراه و بعضا در اتفاقاتی نادر سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.  

به گزارش ایرنا، تابستان که فصل گردش و تفریح نام دارد به ویژه این روزها که دمای حدود ۴۰ درجه همنشین مردم اکثر نقاط است، شهروندان مایل اند با حضور در دل طبیعت، کوه ها، اطراف رودخانه ها و یا روستاها، اندکی از تب داغ تابستان بکاهند.

اما حضور در طبیعت با چالش هایی نیز روبه رو است، گردشگران در کوه ها و روستاهای خراسان شمالی و البته مردم ساکن در روستاها با اتفاقات مختلف حمله حیوانات و یا مارگزیدگی روبه رو شده اند.

مار گزیدگی و روبه رو شدن با مار در هوای گرم تابستان شاید حادثه ای عجیب نباشد، اما برای هر فرد ترسناک و مخوف است.

در این میان روبه رو شدن با حیوانات وحشی آن هم در دل روز، اتفاق عجیبی است که بعضا گردشگران و طبیعت گردان در استان با آن روبه رو شده اند.

حمله گرگ در روز روشن و یا حمله کفتار به انسان در یک روستای مرزی از اتفاقات نادری است که در خاطرات گردشگری تابستانه طبیعت گردان خراسان شمالی ماندگار شده است.

اتفاقات نادر در فصل گردش؛ عجیب اما واقعی 

جاخوش کردن مار در کفش

یکی از مهمترین چالش های طبیعت گردی در فصل گرما مارگزیدگی است، فصل تابستان و با گرم شدن هوا، سرو کله این خزندگان نیز پیدا می شود که سبب ترس و وحشت افراد می شود.

طبیعت گردان زمان حضور در طبیعت باید مراقب مارها باشند، مارها در بین گیاهان پنهان می شوند و یا در اطراف تکه سنگ ها جا خوش می کنند، غفلت هر چند کوتاه کافی است تا از چنبره زدن مار در اطراف خود و حتی در درون کفش خود وحشت زده شوید.

این وحشتی است که یکی از شهروندان بجنورد آن را تجربه کرده است، رضا نوری در این باره اظهار کرد: برای تفریح به یکی از باغ های روستای کچرانلو در محدوده بجنورد رفته بودم پس از صرف ناهار و کمی استراحت زمانی که قصد پوشیدن کفش ها را داشتم، وجود مار درون کفش، مرا وحشت زده و متعجب کرد، مار درون کفش چنبره زده بود و اگر ندیده بودم گزش این حیوان می توانست آن روز را برای من تلخ کند.

حدود ۱۷۰ گونه مار در کشور وجود دارد که ۱۵ نوع آن بسیار خطرناک است و خطرناک‌ترین آنها نیز مارهای دریایی هستند.

مارها در ساعات گرم روز جنب و جوش بیشتری دارند و در کنار چشمه‌ ها و یا رودها پنهان می شوند، گردشگران و طبیعت گردان زمان حضور در کوهستان‌ حتما از پوتین‌ های بلند و یک عصا استفاده کنند.

البته طبیعت گردان باید مراقب باشند مارها را با خود به منزل نبرند. بسیاری از این خزندگان از طریق وارد شدن به خودرو یا وسایل شخصی به محیط زندگی راه پیدا می‌کنند.

اتفاقات نادر در فصل گردش؛ عجیب اما واقعی 

حمله گرگ به یک زن در روز روشن

حمله حیوانات وحشی نیز یکی دیگر از اتفاقات نادر برای گردشگران در طبیعت است، حادثه ای که برای یکی شهروندان بجنورد در روستای حمید رخ داد.

سیف الله درخشان در این باره گفت: برای تفریح به روستای حمید رفته بودیم، حوالی ظهر بود که در کنار رودخانه اتراق کرده بودیم به یک باره با گرگی روبه رو شدیم، گرگ به همسرم حمله ور شد و از ناحیه بازو و پا مصدوم کرد.

وی افزود: همسرم برای درمان به مرکز درمانی منتقل و مداوا شد اما وحشت و ترس آن روز همواره با او است.

گردشگران در زمان حضور در طبیعت یک عصا و یا چوبدستی همراه داشته باشند، عصا و یا چوبدستی وسیله مناسب برای حفاظت و یا دفاع از خود در برابر حمله حیوان است.

اتفاقات نادر در فصل گردش؛ عجیب اما واقعی 

حمله کفتار در نماز

یکی از گردشگران نیز که تجربه حمله کفتار در یکی از روستاهای مرزی راز وجرگلان خراسان شمالی را دارد، آن را وحشت انگیز و ترسناک عنوان کرد.

امین صادقی اظهار کرد: میهمان یکی از اهالی در حاشیه روستای تنگه ترکمن بودم، غروب یکی از روزهای تابستانی مشغول اقامه نماز بودم که به یک باره از پشت گزش حیوانی را احساس کردم، ابتدا فکر کردم سگ است اما حیوان، کفتار بود و بدن مرا از ناحیه پا زخمی کرد.

وی افزود: کفتار رهایم نمی کرد، صدای من اهل خانه را متوجه حادثه کرده و به کمک شتافتند و حیوان را دور کردند، وحشت آن حادثه هنوز با من است.

حضور کفتار در اطراف روستا بسیار تجعب آور است زیرا طبق گزارش ها، کفتار از نزدیک شدن به مناطق مسکونی واهمه دارد.

اینها بخشی از روی خشن و نامهربان طبیعت و حیات وحش برای گردشگران است، به هر حال طبیعت در کنار میهمان نوازی ها، روی ناخوش خود را دارد که البته بخش زیادی از آن هم مربوط به دست درازی انسان به زیستگاه دارد.

طبیعت گردان و کوهنوردان برای حضور در طبیعت باید برخی موارد را برای در امان ماندن از حمله حیوانات بدانند، در این شرایط توصیه این است که افراد در صورت مشاهده حیوان سریع عقب نشینی نکنند و راه برگشت را انتخاب نکنند بلکه مسیر خود را به چپ یا راست منحرف سازند.

برای حضور در طبیعت همیشه اسپری فلفل همراه داشته باشید، در طبیعت تنها نباشید زیرا در طبیعت همواره حادثه در کمین است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha