۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۱
کد خبر: 85558751
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تزریق واکسن "پنوموکوک" در قزوین آغاز شد

۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۱
کد خبر: 85558751
تزریق واکسن "پنوموکوک" در قزوین آغاز شد

قزوین - ایرنا - رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین از آغاز تزریق واکسن "پنوموکوک" برای کودکان زیر ۲ سال در این استان خبرداد.

دکتر بهزاد نجف پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: واکسن پنوموکوک برای جلوگیری از بیماری های عفونتی در کودکان در مراکز جامع سلامت، پایگاهها و خانه‌های بهداشت استان قزوین تزریق می شود.

وی ادامه داد: عفونت پنومونی یا پنوموکوکی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است که با تزریق این واکسن می توان از بروز بسیاری از بیماری های جدی و بستری شدن کودکان در بیمارستان جلوگیری کرد.

نجف پور تصریح کرد: این عفونت می تواند قسمت های مختلف بدن از جمله گوش میانی، سینوس ها، ریه، پرده های مغز را درگیر کند و در کودکان زیر ۲ سال نیز منجر به بستری و عوارض جدی و مرگ شود.

به گفته این پزشک، عفونت پنوموکوک از طریق قطرات تنفسی در حین صحبت‌ کردن و تماس نزدیک بین افراد منتقل می‌شود و به عبارت دیگر، این بیماری از طریق فرد بیمار، ناقل سالم (فردی که آلوده به میکروب است اما علائم ندارد) و همچنین اشیاء آلوده شده با ترشحات بدن قابل انتشار است.

نجف پور با بیان اینکه خوشبختانه این واکسن به سبد واکسیناسیون اضافه شده و خانواده ها می توانند با مراجعه به مراکز درمانی استان به صورت رایگان از این خدمات استفاده کنند، تاکید کرد: پس از واکسیناسیون، تب مختصر، درد، تورم، سفتی در محل تزریق، بی‌قراری و تحرک‌پذیری کودک شایع است و در صورت تورم و قرمزی محل تزریق واکسن برای کاهش میزان تورم و قرمزی می‌توان از یک پارچه سرد، مرطوب و تمیز برای محل تزریق استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: والدین در صورت بروز تب، درد یا بی‌قراری کودک خود می‌توانند با کارکنان بهداشتی در مرکز جامع سلامت، پایگاه یا خانه بهداشت مشورت کنند و پس از واکسیناسیون، از پوشاندن لباس تنگ به کودکان که موجب فشار به محل تزریق می‌شود خودداری کرد.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: هم اکنون گروه هدف ما کودکان ۲ ماهه است و ایمنی کامل زمانی صورت می گیرد که این واکسن در سه دوز ۲ ماهگی، چهار ماهگی و ۱۲ ماهگی به طور کامل انجام شود.

گفتنی است، سال گذشته این واکسن ها بصورت آزمایشی در استان های جنوبی برای کودکان تزریق شد و امسال همه شهرها درگیر این واکسیناسیون می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha