۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۵
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85558776
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید سه هزار و ۵۰۰ تُن محصولات گلخانه‌ای در ملایر

همدان- ایرنا- مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: سالانه حدود سه هزار و ۵۰۰ تُن انواع محصولات سبزی و صیفی در ۳۸ واحد گلخانه‌ای این شهرستان تولید می‌شود.

«علیرضا زنگنه» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲.۹۸ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیرکشت گلخانه است که ۸.۴۸ هکتار آن گلخانه‌های خصوصی است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف جهاد کشاورزی با توجه به کمبود منابع آبی، توسعه کشت گلخانه‌ای است، افزود: در این راستا شهرک‌های گلخانه‌ای در دست اجرا است که با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها، میزان تولید محصولات گلخانه‌ای رشد چشمگیری پیدا می‌کند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: در حال حاضر یک واحد بزرگ گلخانه‌ای در حسین‌آباد ناظم به مساحت ۱۰ هکتار در فاز نخست با ظرفیت تولید سالانه سه هزار و ۵۰۰ تُن محصول در دست اجرا است و این یک واحد به تنهایی قادر به تولید کل محصولات گلخانه‌ای این شهرستان است.

زنگنه با بیان اینکه این واحد منتظر اخذ تسهیلات است، یادآور شد: مساحت کل این مجموعه ۵۰ هکتار است که در مرحله نخست ۱۰ هکتار آن به شرکت «دشت گل مهرآگرین» واگذار شده و در دست اجرا است که در صورت بهره‌برداری از این مجموعه عظیم گلخانه‌ای، برای ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی شهرک گلخانه‌ای گنبد با مساحت ۶۸ هکتار را از دیگر شهرک‌های این شهرستان عنوان و بیان کرد: این شهرک در قالب ۵۹ واحد گلخانه در دست اجراست که ۲۴ واحد آن به مساحت ۲۲ هکتار به متقاضیان واگذار شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: ۴۴ قطعه این شهرک گلخانه‌ای هنوز واگذار نشده و آغاز عملیات اجرایی واحدهای واگذار شده توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی استان همدان در دست پیگیری است.

زنگنه گفت: شهرک گلخانه‌ای کرتیل‌آباد که سطح کل آن ۳۸ هکتار است، ۱۹ هکتار آن برای کشت گلخانه‌ای اختصاص داده شده و ادامه روند تکمیل و واگذاری واحدها توسط شرکت شهرک‌های استان در حال پیگیری و در مرحله اخذ استعلامات لازم برای واگذاری است.

وی بیان کرد: شهرک گلخانه‌ای حرم‌آباد نیز به مساحت ۱۰ هکتار یکی از شهرک‌های قدیمی این شهرستان است که برای ۲۰ قطعه طراحی شده و در حال حاضر ۱۸ قطعه آن واگذار شده و در حال تولید محصولات سبزی و صیفی است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر خاطرنشان کرد: لزوم اخذ تغییر کاربری اراضی جهت دریافت صدور مجوز احداث گلخانه یکی از مشکلات این حوزه است که منجر به انصراف متقاضیان می‌شود.

زنگنه طولانی بودن روند تک برگی شدن اسناد ارائه شده به عنوان وثیقه طرح و روند طولانی استعلام‌های آب، برق و گاز از ادارت مربوطه را از دیگر مشکلات گلخانه‌ها برشمرد و افزود: اغلب متقاضیان احداث گلخانه، به دلیل سود بالای تسهیلات از احداث گلخانه منصرف می‌شوند.

وی عدم تامین تسهیلات جهت پرداخت به متقاضیان، مشاع بودن منابع آبی (چاه‌ها) و عدم ثبات در قیمت مصالح و تجهیزات مورد نیاز گلخانه در بازار را از دیگر مشکلات پیش‌روی گلخانه‌ها در این شهرستان برشمرد.

به گزارش ایرنا؛ مساحت اراضی آبی شهرستان ملایر ۳۷ هزار و ۵۲۰ هکتار و مساحت اراضی باغی ۱۶ هزار و ۶۱۶ هکتار است که در مجموع کل اراضی کشاورزی آبی و دیم این شهرستان حدود ۶۰ هزار هکتار است.

۱۲.۳ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت محصولات گلخانه‌ای است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha