۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85558882
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زخم کهنه‌ «کشمیر» بر روابط همسایگان اتمی

۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۸
کد خبر: 85558882
زخم کهنه‌ «کشمیر» بر روابط همسایگان اتمی

اسلام‌آباد- ایرنا- روابط پاکستان و هند به دنبال تصمیم دولت دهلی‌نو درباره کشمیر تحت کنترل خود در تابستان ۲۰۱۹ به شدت به سردی گرایید و تعاملات از قبل محدود آنان را نیز متوقف کرد تا جایی که از ۵ سال گذشته نشانه مشخصی از بهبود روابط همسایگان اتمی جنوب آسیا مشاهده نشده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، امروز پنجم اوت (۱۵ مرداد) با پنجمین سالگرد لغو امتیازات ویژه منطقه «جامو و کشمیر» تحت کنترل دولت هند مصادف است؛ اقدامی که به ادعای دولت پاکستان غیرقانونی و مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. در عین حال دهلی‌نو بحث کشمیر را یک موضوع کاملا داخلی تلقی کرده و هرگونه موضع اسلام‌آباد درباره آن را مردود می‌داند.

دولت پاکستان از زمان اجرای قوانین ویژه کشمیر توسط دولت هند در ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ -پنجم اوت ۲۰۱۹-، مراسمی با عنوان «یوم استحصال» (روز استثمار) را در شهرهای مختلف این کشور برگزار می‌کند.

به همین مناسبت امروز مقامات و مردم پاکستان در حمایت از مردم کشمیر یک دقیقه سکوت کردند.‌ شهرهای پاکستان به ویژه اسلام‌آباد شاهد راهپیمایی، نصب پلاکاردها و تصاویری در حمایت از مردم کشمیر، بود.

آصف علی زرداری رییس جمهور و محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، روسای مجالس سنا و ملی در محکومیت لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر بیانیه‌هایی صادر کرده و ضمن تاکید بر تداوم حمایت‌های دیپلماتیک،سیاسی و اخلاقی پاکستان از مردم کشمیر، حل و فصل این مناقشه‌ مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شدند.

پاکستانی‌ها می‌گویند که ارتقای صلح و ثبات در جنوب آسیا منوط به حل مسالمت آمیز مناقشه کشمیر و همکاری سازنده دهلی‌نو است اما طرف هندی وجود هرگونه مناقشه کشمیر با طرف پاکستانی همسایه غربی خود را رد می‌کند و حتی اسلام‌آباد را به حمایت از تروریسم و دامن زدن به ناامنی‌ها در کشمیر (تحت کنترل هند) متهم می‌کنند.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان امروز در پیام خود اظهار داشت: هند باید به منظور صلح و امنیت پایدار در جنوب آسیا دست از انکار مناقشه کشمیر و تعلل در حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات فی مابین بردارد.

وزرا و رهبران سیاسی پاکستان امروز به جمع راهپیمایی مردم در اسلام‌آباد پیوستند. آنها گفتند: پاکستان از حمایت‌های سیاسی و دیپلماتیک از مبارزات مردم کشمیر برای رسیدن آزادی و حق تعیین سرنوشت، دست برنخواهد داشت.

سران قوای مسلح پاکستان نیز طی پیامی اعلام کردند: صلح پایدار در منطقه تنها از طریق حل عادلانه مساله کشمیر محقق می‌شود و جامعه بین الملل باید نقش خود را در این راه ایفا کند.

مناقشه کشمیر پس از استقلال پاکستان در روز ۲۲ مرداد ۱۳۲۶ شمسی و ادعای دو طرف پاکستانی و هندی بر سر این منطقه آغاز شد. این مناقشه تاکنون به بروز سه جنگ میان دو کشور شامل جنگ ۱۹۴۷، نبرد کارگیل و نبرد سیاچن منجر شده است.

موضوع کشمیر همواره یکی از اصلی‌ترین مناقشات میان هند و پاکستان محسوب می‌شود. دولت اسلام‌آباد ضمن اعلام آمادگی برای انجام مذاکره با همسایه شرقی خود و حل اختلافات فی مابین، در عین حال تاکید دارد که هرگونه مذاکره، منهای موضوع کشمیر را به رسمیت نخواهند شناخت و موضوع این سرزمین حتما باید جزو اصلی‌ترین محورهای مذاکره میان دو کشور باشد.

امروز دوشنبه پنجمین سالگرد تصمیم هند در لغو امتیازات ویژه جامو و کشمیر است. بند ۳۷۰ که در اکتبر ۱۹۴۹ ضمیمه قانون اساسی هند شد، ایالت جامو و کشمیر را از شمول قانون اساسی این کشور مستثنی می‌کند و به این ایالت اجازه می‌دهد قانون اساسی خود را تدوین کند. این بند همچنین به مجلس جامو و کشمیر این اختیار را می‌دهد تا ساکنان این ایالت و امتیازات آن‌ها را تعیین کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha