جذابیت ها و سختی های خبرنگاری در کهگیلویه وبویراحمد+ فیلم

یاسوج - ایرنا - شماری از اهالی رسانه در کهگیلویه و بویراحمد طی نشستی که پیش از ظهر امروز سه شنبه شانزدهم مردادماه در دفتر خبرگزاری ایرنا مرکزیاسوج برگزار شدجذابیت ها و سختی های دوران فعالیت در حوزه خبر را بازگو کردند.

به گزارش ایرنا،این نشست که در آستانه هفدهم مرداد و روز خبرنگار با حضور خبرنگاران خبرگزاری ها و پایگاه های خبری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد حاضران خاطرات خود از تلخی ها و شیرینی های حرفه خبرنگاری را بیان کردند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین مشکلات سد راه اهالی رسانه و خبر برای انعکاس رویدادهای خبری در کهگیلویه وبویراحمد را تشریح و از مسوولان خواستند در این خصوص چاره اندیشی کنند.

اهالی رسانه و قلم کهگیلویه و بویراحمد خبرنگاری را فراتر از یک حرفه می دانند و بر این باور هستند گره گشایی از مشکلات شهروندان استان که برخی مواقع به دنبال گزارش های آنان صورت گرفته مهمترین جذابیت شغلشان است.

آنان همچنین اعتقاد دارند که سفرهایشان به مناطق عشایری در رویدادهای مهم مانند انتخابات و اشتیاق مردم این مناطق برای مشارکت در سرنوشت سیاسی که با موسیقی و آهنگ های سنتی همراه بود بخش دیگری از خاطرات خوبشان است.

اهالی رسانه البته خاطرات دوگانه ای از پوشش رویدادهای استان به ویژه هنگام اهدای عضو و اشک های بازماندگان از سویی و در عین حال رضایتشان برای زنده ماندن هموطنی دیگری را از دیگر تجربیات خود در حرفه خبرنگاری می دانند.

خبرنگاران کهگیلویه وبویراحمدی پوشش رویدادهای خبری دوران شیوع ویروس کرونا، حادثه سقوط هواپیمای تهران به یاسوج، زلزله سی سخت و مرگ ۲ تن از همکارانشان را به عنوان تجربیات تلخ خود از دوران حرفه ای خود ذکر کردند.

دوران شیوع کرونا

خبرنگار صدا و سیمای شبکه استانی دنا در این نشست با اشاره به دشواری های دوران سخت شیوع کرونا گفت: حرفه خبرنگاری با همه جذابیت هایش اما روزهای سختی هم دارد.

جذابیت ها و سختی های خبرنگاری در کهگیلویه وبویراحمد

محبوبه هادوی نژاد با اشاره به اینکه کسانی می‌توانند در حوزه خبر موفق باشند که عاشق این کار باشند افزود: خبرنگاران در آن دوران سخت که وظیفه داشتند برای اطلاع رسانی در میدان عمل حضور داشته باشند نگران سلامتی خود و خانواده هایشان بر اثر احتمال درگیری با این ویروس کشنده بودند.

وی عنوان کرد: تشویق شهروندان به خانه نشینی در هنگام آیین های نوروزی، شرکت نکردن در مراسم تشییع درگذشتگان و اعلام هر روزه از دست رفتن شماری از هموطنان در دوران شیوع کرونا فعالیت برای خبرنگاران را سخت کرده بود.

سختی های پوشش خبر و انجام وظیفه مادری

خبرنگار پایگاه خبری پیک ملت با اشاره به اینکه انجام وظیفه مادری و خبرنگاری کاری بس دشوار است تاکید کرد: بیشترین مرارت های دوران حرفه ام در زمان پوشش اخبار زلزله شهر سی سخت را تجربه کردم جایی که افزون بر سفرهای شبانه روزی تخریب خانه و شهر سختی کار را مضاعف کرده بود.

جذابیت ها و سختی های خبرنگاری در کهگیلویه وبویراحمد

مینو آریانفر بیان کرد:تشریح دردها و مشکلات شهروندان به امید گره‌گشایی از این زیرساخت ها سختی های راه خبرنگاری برای بانوان را آسان کرده است.

وی بیان کرد: لبخند رضایت شهروندان پس از انتشار گزارش های مردمی حلاوتی بسیار ماندگار برایم دارد.

اظهارات دوگانه مسوولان

خبرنگار روزنامه ابتکار اعتقاد دارد که اظهارات دوگانه برخی مسوولان در برخی موارد باعث سردرگمی خبرنگاران در پوششی برخی وقایع می شود.

مریم قربانی با اشاره به اینکه داشتن اطلاعات جامع حق خبرنگار برای نشان دادن آدرس درست به مخاطب است تاکید کرد: مساله دنا شرقی که از روزهای اخیر مطرح شد و واکنش های مسوولان دولت قبل و افرادی که اکنون سکاندار امور هستند نمونه بارزی از این دوگانگی است.

اهمیت حرفه خبرنگاری

رییس خبرگزاری ایرنا مرکز یاسوج با اشاره به اینکه فعالیت مطلوب خبرنگاران خط پایانی بر شایعه سازی است تاکید کرد: فعالان حوزه رسانه نقش غیرقابل انکاری در همه تحولات و عرصه های مختلف دارند و فرآیند توسعه در جامعه بدون نقش آفرینی رسانه بی معنا است.

حمید جهان تاکید کرد: امروزه حوزه رسانه به ویژه رسانه های مکتوب با چالش هایی مواجه است و بر اساس اصول حرفه ای خبر که باید صحت، دقت و سرعت در انتشار یک خبر و رویداد مهم همراه باشد اما گاه با کم کاری و بی مهری برخی مدیران و مسئولان این اصل مهم در عرصه اطلاع رسانی محقق نمی شود.

وی بیان کرد: همواره یکی از معضلات و چالش اساسی در عرصه خبر بحران شایعه است که این امر زمانی رخ می دهد که ما نتوانیم در وقوع یک رویداد اطلاع رسانی دقیق، بهنگام و شفاف داشته باشیم .

وی ضعف محسوس سواد رسانه ای در میان مدیران و البته از سوی برخی خبرنگاران استان را یادآور شد و گفت: سواد رسانه ای یک ضرورت اجتناب ناپذیر در شرایط کنونی و عرصه ارتباطات است که به نظر می رسد در استان کهگیلویه وبویراحمد همچنان با این مشکل و کم توجهی به این امر مواجه هستیم.

وی شور و شوق مردم در رویدادهای ملی مانند انتخابات به ویژه در مناطق روستایی و عشایر را مایه دلگرمی مضاعف برای خبرنگاران در پوشش رویدادها دانست .

جهان افزود: رفع برخی موانع و مشکلات پس از انتشار گزارش های ایرنا از تجربیات خوب و شیرین خبرنگاران این خبرگزاری در مرکز یاسوج است.

رییس خبرگزاری ایرنا مرکز یاسوج ادامه داد: مرگ ۲ تن از همکاران خبرنگار ایرنا و صدا و سیمای شبکه دنا به نام های منصور زرگر و حمدالله خواهش نیک از تلخ ترین روزهای دوران فعالیت خبریم بوده است.

خبرنگار پایگاه خبری فصلی نو با اشاره به اینکه نقش رسانه های ارتباط جمعی در توسعه بر هیچ کسی پوشیده نیست تاکید کرد: نتیجه دادن همدلی خبرنگاران کهگیلویه وبویراحمد و جریان سازی خبری در سال گذشته برای تامین یک فروند بالگردنمونه بارزی از نقش رسانه ها در تحقق مطالبات بر زمین مانده شهروندان است.

صادق الهی افزود:اگر چه مسوولان پی گیری های زیادی برای اختصاص بالگرد فوریت های پزشکی کهگیلویه وبویراحمد انجام دادند اما هنگامی که رسانه ها یکصدا با مسوولان همزبان شدند این مهم به ثمر نشست.

جذابیت ها و سختی های خبرنگاری در کهگیلویه وبویراحمد

وی با یادآوری سختگذر بودن کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: پس از بروز حادثه برای بالگرد فوریت های پزشکی استان امدادرسانی در مناطق کوهستانی سخت شد به طوری که چند نفر به علت این نقصان جان خود را از دست دادند.

الهی با اشاره به نقش این بالگرد در نجات انسان ها گفت: نقش آفرینی خبرنگاران برای تامین این زیرساخت زندگی بخش از افتخارات خبرنگاران استان است.

میانگین بالای خبرنگاران استان

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۴۸ پایگاه خبری در استان وجود دارد تاکید کرد: اخذ مجوز سایت های خبری نیازمند فرآیند سختگیرانه تری است‌.

عیسی فتحی با بیان اینکه هم اکنون به ازای هر ۱۰۰هزار شهروند کهگیلویه و بویراحمدی ۲۱پایگاه خبری در استان فعالیت می کند ، افزود: فعالیت این تعداد خبرنگار در یک استان کوچک اگرچه آثار مثبتی هم دارد اما برای رسیدگی به امور خبرنگاران آسیب زاست.

جذابیت ها و سختی های خبرنگاری در کهگیلویه وبویراحمد

وی ادامه داد: خبرنگاران مانند دیگر صنف ها مشکلات معیشتی دارند و وجود شمار زیادی پایگاه خبری که در برخی موارد کارکرد اثربخشی در تولید محتوا ندارند باعث شده خدمات رسانی به این قشربرای مسوولان سخت باشد.

ضرورت آموزش تخصصی خبرنگاران

جذابیت ها و سختی های خبرنگاری در کهگیلویه وبویراحمد+ فیلم

مدیرمسوول پایگاه خبری تابناک اعتقاد دارد برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای خبرنگاران کهگیلویه وبویراحمد ضرورت دارد.

مهدی مرادی افزود: اگرچه کهگیلویه وبویراحمد خبرنگاران حرفه خوبی دارد که در برخی موارد توانسته اند مطالبات مردم استان را تحقق بخشند اما در عین حال نیاز است افراد تازه کار مهارت های حرفه ای کسب کنند.

خبرنگار: فرزانه شریفی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha